Går med öppen mun?
Hej! Är rätt ny här och även med ragdolls, har min första nu, en hane på 6 månader och han är alldeles underbar! :) Men till frågan; han brukar gå runt med öppen mun rätt ofta och han ser så dum ut! Finns det någon anledning till det eller är det bara något man gör, precis som människor kan göra? Undrar även om det är viktigt att katter får i sig blötmat som komplement. Han är väldigt kräsen inför nya smaker och håller sig endast till sin Iams kitten. Tacksam för svar! /Malin och Willow
Superfin!
Ja, blötmat är det bästa, då får dom i sig mycket vätska direkt i maten. Välj tex Mjau som har ett högt köttinnehåll!
Att han går med öppen mun, min katt gör det nån gång ibland när han har luktat intensivt på något, öppnar dom munnen och även smakar så får dom en ännu tydligare doftsniff tydligen :D
Och efter det så kan han ha munnen öppen några sekunder, och det ser verkligen fånigt ut hihi.
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Jag har läst på om det förut, när jag såg min katt sitta med öppet mun och "flämta" lite. Så här stod det:
"Någon gång kanske du har sett att en katt rynkar på nosen, vädrar och andas in med öppen mun. Detta kallas att flema och innebär att katten avnjuter en ovanlig doft. Man kan nästan tycka att katten ser ut att vara som i trans och stirrar stint framför sig. När katten flemar så använder sig katten av ett lukt och smakorgan som kallas det Jacobsonska organet. Detta organ sitter i muntaket och är ca 1 cm långt. I muntaket öppnar sig ett litet rör mot munhållan alldeles bakom de övre huggtänderna. Det är detta organ som hjälper katten att läsa av doftnyheterna i sitt revir och är orsaken till att katten är känslig för luftburna kemiska föreningar"
Jag tror det beror lite på "hur" öppen munnen är. Som marimar skriver flemar ju katter ibland, när de "luktar/smakar" på hormoner. Mina gör det till exempel när hunder ligger och sover och de kommer åt att nosa lite "där bak" på henne. :P Men om katten går och flämtar skulle jag nog rådfråga veterinär. Sushi gjorde det när vi åkte bil mitt i sommaren och det såg rätt läskigt ut tyckte jag, man är van vid det på hundar, men på katter ser det lite underligt ut. Det är inte så att han är öm i munnen eller har tänder som sitter snett eller fel så att det gör ont att stänga munnen?
Har ingen som helst kunskap om kattbeteende, men en av våra gamla gubbar gick omkring sådär med öppen mun när han var lika gammal som din, dvs när han var på gång att bli könsmogen. Det är länge sen nu, men då tolkade jag det som att han var full av ungdomlig energi, och fick lite irriterad panik när han inte kunde hitta på något som gav utlopp för den. Sedan han kastrerats och aktiverats så stängde han munnen. Så om du inte kastrerat ännu så kanske det kan få honom att se lite smartare ut. ;)
Nej flämtar gör han inte, han kan till exempel titta upp på mig och jama, sen stanna upp lite med att stänga munnen så man uppifrån ser främre tänderna i underäken. Han beter sig inte underligt annars. Ska snart boka tid för kastrering så får fråga veterinären då :) Okej tack för tipset! Ska köpa med mig en mjau nästa gång jag handlar :) Är det någon speciell sort som "är godast"? Min kisse är ju så sjukt kräsen :p sås? Gele? Någon man bör undvika?