Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett05-utställningssnack
Läst 2286 ggr
Martyparty
2012-11-20 12:09
2

Preparering

Nu är det mer än 2 månader kvar tills jag ska ta med mig min lilla pälsboll och uppleva min första utställning, men man kan inte vara för mycket förberedd har jag konstaterat.

Den senaste tråden angående preparering av våra Ragdolls som jag hittade var från 2009, så jag tänkte att jag ville få lite uppdaterad info från "ni som vet" om hur ni preparerar era fina katter innan utställningar. Jag har förstått att det är ganska omtvistat om hur mycket man ska schamponera osv, men jag ser gärna att ni delar med er av era erfarenheter om vad som fungerar och inte.

Främst är jag ute efter att veta vilka produkter ni tycker fungerar? Jag har sirfat runt och konstaterat att utbudet är vääldigt stort. Dessutom är det rätt olika prisklasser, från någon hundralapp till dryga tre. Nybörjare som man är tänker jag att "ju dyrare desto bättre" men jag tänkte att ni som provat olika kanske har en annan uppfattning?

SE*Astinis Ragdoll

Selma67
2012-11-20 15:21
1

Kommer att följa tråden med intresse. Det schampo som jag använde till min andra hona fungerade inte alls på henne jag ska ställa nu i dec. Just nu är hon ganska tråkig i pälsen, den delar sig lite och ser tung ut.

Jag har köpt hem Espree shampo som jag hört mycket gott om.

Liselotte, uppfödare av ragdoll

www.wendeltassens.se

LD
2012-11-20 19:00
0

Jag kommer också att följa denna tråd med stor intresse då jag tycker själv att det är jättesvårt att få bra preparering på pälsar. Är själv nybörjare och har provat Espree, K9 och Vellus. Har 2 killar med 2 olika sorts pälsar. Den av mina katter som har jobbig päls kommer jag inte att ställa ut mer då han trivdes inte riktigt under utställningen. Men hur som helst blev resultatet på pälsen inte bra.  Hoppas på bättre resultat med min andre kille nästa gång.Flört

// LD

Neo033
2012-11-20 21:40
2

De viktigaste tipsen (tycker jag) som gör att du har större chans att få till showbadet är:

- Blanda schamoot med den mängd vatten som det står på flaskan.
- Schamponera många gånger och skölj ordentligt mellan varven.
- Efter sista schamponeringen skölj tills pälsen "knastrar", dvs minst 10 minuter.
- Avsluta med balsam som inte ska sitta i länge utan bara i och skölj ur.
- Skölj länge igen.
- Föna till katten är snustorr. Även ben, mage, svans och byxor.

Lycka till!

---------------------------------------------------------

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

Martyparty
2012-11-20 22:35
0

#3 Jättebra svar :)! Men tror du märket på schampot i sig spelar mindre roll om man bara genomför schamponerandet på rätt sätt eller har du tips på produkter som funkar bra för dig?(förstår ju att alla pälsar är olika, men man måste ju börja någonstans.)

SE*Astinis Ragdoll

Neo033
2012-11-21 00:12
3

Tack! Jag tror faktiskt att tillvägagångssättet är nästan mer viktigt än märket (om man satsar på något av kvalitetsmärkena). Jag har testat Espree och Summerwind och är nöjda med båda. Glad

---------------------------------------------------------

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

David
2012-11-22 22:58
4

Jag är generalagent i Sverige för schampot F1R2, så givetvis rekommenderar jag det Glad. Summerwind har också varit en trogen följeslagare under ett antal utställningar…

Jag säger tvärt emot #3. Jag blandar INTE som schampotillverkaren säger, jag blandar lite på måfå.

Däremot några rutiner jag alltid gör

- Sköj igenom katten noga

- Galltvål

- Skölj

- Schampo 3-4 gånger, skölj emellan, (sköjer bara "lagom" mellan schamponeringarna)

- Sista sköljningen, skölj tills pälsen känns knastrig och vattnet bildar vattendroppar på pälsen

- Balsam, här har jag i ett par flytande silkesdroppar i min blandning. Snabbt över hela kissen, glöm inte under magen och byxorna.

- Nu ska det sköljas noga. När jag är färdig är pälsen verkligen knastrig. Vattnet rinner av som på en gås :-)

- Någon form av handduk (plutoduk eller spinninghandduk) använder jag för att torka av det mesta av vattnet redan i badkaret. Extra noga under magen och baktassarna.

- En stund i frottéhandduk i mitt knä, torkar försiktigt under magen och vid byxorna samtidigt

- Sedan är det fönen som gäller, det är luften och inte värmen som ska blåsa katten torr = använd inte varm luft. Börja med magen och armväck, byxor och svans. Vill katten inte vara med sedan är det ingen jättepanik om man inte hunnit torka ryggen helt torr. Jag har en turbofön, så med bra grundjobb med handduken i badkaret har jag en helt torr och fluffig katt på ca 15 minuter. Stannar fönen när katten "känns" torr, kammar igenom, och kör en stund till.

Kamma INTE en blöt katt, det förstör pälsen på lång sikt.

Har fått rätt bra bedömningar gällande prepareringen så jag tror det är ett rätt lyckat recept.

F1R2 är för tillfället slut i Sverige, jag har ett par pallar påväg hem ifrån USA, kommer i mitten på december om allt går som det ska.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

LD
2012-11-23 07:12
0

#6. Tack för jättebra och utförligt svar.Glad. Ska på utställning den 8 dec & ska följa dina råd angående preparering.

// LD

pebb
2012-11-23 11:40
0

Jag använder Espree schampo och balsam. Jag brukar använda schampo två gånger när hon ställs ut regelbundet (dvs nästa gång kommer det behövas mer eller ett bad lite tidigare), skölja mellan och sedan balsam och skölja skölja skölja, när du tycker att du har sköljt tillräckligt, gör det lika länge till! Sedan fönar jag henne torr och kammar under tiden. Hittills har jag aldrig fått något negativt om prepareringen :)

Angelsheart
2012-11-23 19:08
0

Att schamponera katterna många gånger i rad, hur lyckas ni då hålla dom stilla? Hatar inte katter ofta vatten?

pebb
2012-11-24 07:35
0

#9 Inte om man vänjer dom från när dom är små. Men vi är alltid två, mest för att det är praktiskt med extra händer, särskilt när man ska försöka föna och kamma samtidigt.

LD
2012-11-24 13:26
0

Jah började med badningen på min äldsta katt (han är  4 år nu) när han var liten och han har aldrig vant sig till det. Han verkligen hatar det. Han kämpar och ha sig och kissar alltid i badkaret under badningen. Rynkar på näsan Ger honom Zylkene och sätter Feliway i badrummet inann badningen men det hjälper föga. Har en duschkoppel som hjälpreda för att få honom på plats men han kämpar mot detta också. Hade honom på utställning för första gången i oktober och fick dålig för preparering pga att han kändes fet i pälsen. Dålig sköljning. Jag gjorde vad jag kunde med tanke på svårigheterna jag har med honom. Föna är däremot inga problem.

Så tyvärr är det inte alla katter som blir vana till badningen även när man börjar med det när de är små.

// LD

David
2012-11-24 16:03
1

Nu kanske jag sticker ut hakan lite, men när en katt visar så tydligen att badning inte är populärt så kanske man ska undvika det, och hur tråkigt det än är, så är katten kanske inte en utställningskatt.

Det första jag skulle göra för att testa är att ta bort duschkopplet, har själv katter som jag testade det på som fick totalpanik, även fast de är hur coola och lugna som helst normalt vid badet. Dusch/bad får ALDRIG bli ett tvångsmoment, utan det ska vara något katten accepterar. Har man dessutom sån tur att katten gillar det är det bara ett plus Glad

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[[Westmills]]
2012-11-24 17:45
0

Använder man antistat på katt på utställning? Har Cockerspaniel och där använder jag både schampo, balsam och antistat.

Finns det någon mer pälsvårds sajt som ni kan rekommendera förutom Satchmos (som ju har det mesta inom pälsvård till hund och även katt)?

LD
2012-11-24 19:41
0

Min äldste katt är ingen utställningskatt (det har jag alltid vetat). Men jag ville prova och få ett bedömning på honom under klubbmästerskapen. Jag blev jätteförvånad när domaren tyckte att han skulle ställas ut på vanliga utställningar även när han är så mörk i pälsen då han är fin och har bra temperament (en riktig diktatorn är vad han är)Förvånad Denna katt måste tyvärr badas regelbundet (enl råd från vet) då han har problem med fet päls och allt vad detta innebär.  Det går fint att bada honom om det dröjer inte för länge. När han tycker att det räcker börjar han kämpa emot & kissar i badkaret som protest. Han reagerar på samma sätt med duschkoppel som utan. Det har jag redan provat.  Jag hade gärna sluppit badet om jag hade kunnat men han behöver det verkligen. Jag vill aldrig mer att vet ska behöva råka honom.

// LD

Singo-Torpet
2012-11-25 22:59
0

Prövat massor men espree är det ja alltid återgått till. Olika sorter beroende på katt. Gooop är ett måste till fetsvansar. Ibland kör ja med inpackning också. Blandar så ja tror de stämmer med rek, mäter inte men på ett ungefär. Är de kattunge kör ja shampo och balsam och skölj noga de sista man gör, vrider alltid ner tempen på vattnet på slutet så pälsen dra ihop sig lite. Vuxen katt: gooop där de behövs, esprees röda shampo sen vanligt shampo 1-2 ggr. Balsam och skölja minst 10 min. Har ja inpackning börjar ja med den. Klapp torkar och fönar ibland. Är noga med att borsta ut ev lockar innan pälsen är helt torr. Alltid fått beröm för prepareringen :)