Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 12606 ggr
Kitten86
0

Alla dessa färger...

Är ganska ny här på siten och är intresserad av att köpa en ragdoll i framtiden.

Men jag blir inte riktigt klok på det här med färgerna riktigt. Har alltid varit svag för helig birma och skulle gärna vilja ha en katt med ett liknande utseende. Mörka ben och mörk mask samt isblå ögon, är riktigt svag för det. Sen finns det ju som sagt en hel uppsjö med färger och benämningar…..

Finns det någon där ute som på ett enkelt sätt och gärna med hjälp av bilder kan förklara lite bättre vad färgerna heter/ kallas.

Undrar också över, säljer alla uppfödare sina ragdolls enbart som innekatter? Eller vad beror det på att många iaf verkar göra det?

Är inte intresserad av utställning utan vill ha en mysig sällskapskatt.

Junkan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Brunmaskad mitted ger så likt det kan bli. Skillnaden är attcragdollen har mer vitt på bakbenen och vit haka. Min Foxy, kroppsfärg.

Junkan
2

Här syns ögon.

Kitten86
0

Guud vilken fin..!!

Mitted heter det va, som jag förstått det, om de har vitt på tassarna.

Finns det utan vitta tassar också? Har de alltid vit haka?
En blå blir en mer grå färg va?

Sen har jag sett någon bild på en ragdoll som är mer åt tigré hållet, kan det stämma?

[Norrtassen]
1

Hej!

På Scandinavian Ragdoll Club http://www.scandinavianragdoll.com/ och Ragdollklubben http://www.ragdollklubben.com/ kan du gå in på Galleri och titta på mängder av bilder på Ragdolls. De är uppdelade i de olika teckningarna och färgerna som finns.

Kitten86
0

Är det colourpoint som innebär masken och mitted som innebär vita tassar? Sen finns det ju tabby och sköldpaddsfärgad, med eller utan mitted

Känner att jag inte blir klok på färgbenämningarna…..

Junkan
0

Mitted är vita tassar och haka.

Selma67
2

Tycker du har fått kläm på det bra :)

Colourpointen har inget vitfläcksanlag alls. Alltså inga vita tassar eller haka. Jag skickar med en bild på vår 13 veckors kattunge. Hon kommer ju att mörkna mycket mer med tiden. Hon har helt bruna tassar.

Liselotte, uppfödare av ragdoll

www.wendeltassens.se

Kitten86
0

Men hur blir en colorurpoint som vuxen? Är masken mer utbredd i ansiktet då?

Lutar isåfall åt att jag skulle vilja ha en colourpoint ^^ Tycker att de är fina. Gillar vitt på tassarna men mörka tassar/ben i kontrast till den ljusa kroppen samt mörk mask i kontrast till de blå ögonen tycker jag är jättefint.

Så denna fina kattunge är en brun colourpoint?

Selma67
0

Ja, det är hon Glad.

Men gå in på länkarna som du fick tips om i #4 så ser du alla färgvarianter + tabbymönstret.

Lycka till med att hitta din lilla katt. Ragdoll är en helt underbar måbra-katt.

www.wendeltassens.se

LittleSweeties
1

Så här ser en vuxen brun colourpoint ut Glad

LittleSweeties
0

Och en blå…

LD
0

Man kan aldrig förutse hur maskningen kommer att bli när katten blir vuxen.

Min brun colourpoint var ganska ljus i kroppen när han var ca 1 år ( precis som på inlägg #10) men nu är han 4 år och har blivit otroligt mörk i kroppen.

// LD

Kitten86
0

Tack till er alla som delar med er av bilder på era fina katter!

#10+11
Otroligt fina katter. Blå colourpoint var också otroligt fin. Får jag även fråga, katten på bilden i din Avatar vad har den för färg? Ser otroligt söt ut!

Kaliforniakatten
2

På min blogg har jag gjort ett eget litet kodschema för färger och mönster. Direktlänk: http://kaliforniakatten.blogspot.se/p/ragdoll.html#.UJdyVcWcOfU

Ragdollen kommer i färgerna brun, blå choklad, lila, röd och creme. Mönstervariantera är bicolor, mitted, tabby, colorpoint och sköldpadd - som även kan kombineras. Jag har en blå mitted (a 04) och en bruntabby colorpoint (n 21) som du kan se bilder på på min blogg. :)

Kaliforniakatten
http://www.kaliforniakatten.blogspot.se

bebbles
2

Rag a 21 7,5 år Glad

LoAEmma
0

Ojj va stilig hen var!!!!

Visst blir dom kraftigare med åren? Benstommen och pälsen tänker jag närmast på…

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

bebbles
3

Choklad mitted med bläs

Selma67
0

Vilken fantastiskt härlig bild på en fin katt ;)

www.wendeltassens.se

LoAEmma
0

Kaliforniakatten, fin hemsida!!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Kaliforniakatten
1

Tack så mycket!! :)

Kaliforniakatten
http://www.kaliforniakatten.blogspot.se

Kitten86
0

Tack för tipset. Ska in och kika där nu!

Guud vilken fin katt. Det är den täckningen jag tänkt på när jag vet att jag sett "tigré" ragdolls förut. Himla häftig täckning!

Helemick´s
3

rag b 04 21
Choklad Tabby Mitted tös Kyss

Vi har kattungar Hjärta
Hemsida: http://helemicks.vikmarkens.se/

bebbles
0

21

Tack hon är min lilla älskling Glad

LD
0

Rag a 04 21. Min lille blå tabby mitted

// LD

Kitten86
0

#21 + 24
Vilka fina ögonstenar ni har!

LittleSweeties
1

# 13
Oj vilken tid det tog för mej att svara Flört
Det är Gnistra, bruntabby colourpoint…. och mamma till #22 Kyss

Kitten86
0

Det är lungt.. Skrattande

Himla fina katter med häftiga och olika färgsättningar. Även om de har samma benämning på färgen så ser ju verkligen alla ut på sitt egna sätt!

iseline
0

Läste tråden och såg att ingen svarade på din fråga gällande Ragdollen som innekatt. Kanske har du fått svar någon annanstans redan, men Ragdollen är alltid en innekatt :) Den går gärna ut på promenader med dig men ska inte vara ute på vift själv då den är alldeles för godtrogen och snäll för att kunna försvara sig mot eventuella faror eller fiender.

Hoppas att det inte förändrar något i dina planer :)

Kitten86
2

Tackar!

Nej, ingen som svarat på den frågan. Och något jag alltid tänkt på, att de säljs som innekatter.

Rent generellt är jag emot innekatter då jag tycker att katter ska få vara ute. Men som sagt, som du skriver så låter det ändå som en katt som är tillfreds med att vara inne och är det ett eget val så är det okej.

Låter lite som katten jag har nu (vanlig bonnkatt), han följer med på hundpromenader och är med till stallet… Sen följer han med hem igen Skrattande Så skulle inte vara så stor skillnad!

iseline
0

Ragdollen är en avlad innekatt och har inga som helst problem med det :) En in-nätad balkong/altan och/eller promenader kommer att stimulera din nye väns utebehov alldeles fullgott :)

Ragdoll liksom Perser är kattraser som inte ska vara utekatter, men det går ju också att ha exempelvis en huskatt som innekatt. Det handlar bara om att ge dem all den stimulans som de skulle få utomhus, i hemmet istället. Det kräver naturligtvis mer tid och engagemang ju mer livlig och aktiv katt man har men det behöver inte vara något som katten lider av (lite beroende på individ och ras såklart) :)

Kitten86
0

Okej, då vet jag. Tack för infon!