Min kille skvätter
Hejsan
Jag har en helt underbar raggdollskille som blev 1 år nu i oktober 
Tyvärr så har han nu börjat skvätta inne, lite här och där. Idag blev det på min son bärbara dator. Är det någon som har tips på hur vi ska komma ifrån detta.
Tacksam för svar och hjälp!
Om Du inte ska ha honom i avel tycker jag att katten ska kastreras så snart som möjligt.
Att en hankatt strilar är ett naturligt beteende som man inte kan "fostra" bort.
Vi har kattungar 
Hemsida: http://helemicks.vikmarkens.se/
Tack för svaret.
Vi har haft funderingar på att avla på honom, att låna ut honom till en hona. Kanske en eller två gånger, skulle vara roligt att ha ungar efter honom.
Hej hej!
Det är tyvärr helt naturligt att fertila hankatter strilar och har de väl börjat är det inte heller säkert att de slutar efter kastration. Men det är större chans att han slutar om ni kastrerar honom så snart som möjligt, innan beteendet är befäst.
Jag gissar att ni har köpt den här ragdollkillen till avel av uppfödaren och att uppfödaren alltså är medveten om era planer? Isf kan säkert uppfödaren hjälpa er med att lista upp alla de saker ni behöver göra och tänka på innan första parning som ex att scanna hjärta och njurar så att ni som blivande uppfödare tar ert fulla ansvar i avelssituationen. Ni kan också fråga uppfödaren till er hane om hur mycket hanens far strilade och om det slutade efter att han kastrerats.
Lycka till som uppfödare! 
---------------------------------------------------------
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
Vet tyvärr inte så mycket som kan hjälpa? Feliway? Annars att kastrera innan beteendet blir en dålig vana..
SE*Hemlängtans
http://hemlangtans.se/
Kemisk kastrering kan ju vara ett alternativ men som Neo033 skriver så är det även viktigt att prata med uppfödaren gällande avelsplaner.
Vi har kattungar 
Hemsida: http://helemicks.vikmarkens.se/
Hejsan
Tack för alla svar som jag har fått. Vi har fattat beslutet om att kastrera Gustav. Det kommer att ske på måndag. Han har skvätt på flera ställen förutom datorn så har han nu varit i min andra sons ryggsäck.
När vi hämtade honom hos uppfödaren så frågade vi om det skulle gå bra att ta kattungar efter honom ifall vi ville. Hon svarade då att det var helt OK om vi ville göra det. Han kommer ju att få en så fin röd färg så det vore synd att inte göra det. Men nu eftersom han har börjat skvätta och håller mig vaken praktiskt talat varje natt med att han trampar på mig och har ordentliga avgrundsmjauningar så är det bäst att kastrera honom redan nu.
Jag har i många år velat ha en ragdoll och när jag såg bilden i annonsen på Gustav så var det bara honom jag ville ha. Han är totalt genommysig och ska vara med överallt vart jag än är möter alltid upp vid dörren vem det än är som kommer hem av oss 4. Det bästa som vi har skaffat 
Passar på att även tacka för många intressanta inlägg som finns här på sidan 
//Åsa
#6. Låter som ett mycket bra beslut Åsa! Jag håller en tumme för er att han slutar strila. Han låter som en trevlig pojke och vad roligt att ni känner att ni köpt rätt ras.
Måste bara säga att jag blev väldigt fascinerad av att läsa att uppfödaren tyckte att han var lämplig att gå i avel enbart utifrån sin färg. Tänk så olika man kan tänka!
Lite synd att hon inte berättade om vad man som blivande uppfödare behöver tänka på, tycker jag. Inte lätt för en oerfaren att veta om allt som behöver göras kring allt ifrån tester till vad som händer i många fall med fertila pojkar.
Bra att du passade på att fråga på forumet också!
Lycka till framöver med din pojke!
Mvh Marie
---------------------------------------------------------
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
Låter som ett bra beslut, det hade jag också gjort, att hålla en okastrerad hankatt är _inte_ enkelt. Lycka till med allt 
SE*Hemlängtans
http://hemlangtans.se/
Hur har det gått, har han slutat strila?
#9 Gustav blev kastrerad för 2 veckor sedan och han har slutat strila och hans avgrundsvrål har även de upphört. Han slutade med detta samma natt som jag hade beställt tiden.
Kasteringen gick mycket bra och han var jättepigg när jag hämtade honom. Hemma ville han inte ligga stilla och vila utan han jagade efter oss hela tiden och ville vara med. Såren läkte jättebra
Nu är han precis som vanligt
(men utan chans att bli pappa)
Vill tacka för alla svar jag fick här i tråden och alla tips som jag tar del av i andra trådar