Kattunge och hund, hur gör man bäst?
Hej!
Imorgon får vi hem vår lilla kattunge. Vi har sedan tidigare en hund som är 7 år. Jag har letat mycket efter hur man bäst introducerar kattungen i vårt hem för att det ska bli så bra som möjligt för båda. Men hittar inte så mycket om hur man rent praktiskt gör.
Endel säger att man ska låta hunden och katten lukta på varandra och sedan hålla dem åtskillda några dagar så att katten hinner lära känna oss och sitt nya hem. Endel säger att det bara är att släppa ihop dem? Min egen tanke är att först låta katten få gå runder här hemma helt själv utan hunden och resten utav min familj är hemma sedan låta hunden hälsa efter några timmar och beroende på hur de reagerar antingen låta dem vara ihopa under övervakning eller dela på dem under några dagar och sakta låta dem vänja sig vid varandra.
Har ni några erfarenheter av detta?
Ingen som har någon erfarenhet av hund och katt tillsammans?
När vi tog hem våra katter (en åt gången) så hade vi alltid hundarna i köket även innan katterna kom. Katten visades kattlåda och matskålar och släpptes sedan i ett angränsande rum där den kunde ha det lugnt. Kattmaten har vi inte haft med hundmaten då det inte är bra om hundarna får i sig för mycket av denna då det är för salt.
Sedan utforskade den vart eftersom huset och hundarna. Gick riktigt smidigt. Första tiden var lite nojjig med hundarna men snart brydde katten sig inte. =) Hoppas det går bra med er lilla kisse =)
Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.
Hur gick det? =)
Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.
jag brukar bara sätta upp ett kompostgaller i nån dörröppning och ha dom på varsin sida. Dom brukar bekanta sig rätt så snabbt med varandra.
Jo det gick bra
Katten fick först undersöka sitt hem i lugn och ro och efter en stund fick de hälsa på varandra vilket gick hur bra som helst.