Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 7730 ggr
Asti
10

Haltande kattunge?!!

Upptäckte att min 12 veckors kattunge har börjat halta på höger framben nu ikväll.

Hon är ju en kattunge som busar och leker en heldel men har inte märkt att hon har trillat illa eller så. Hon leker ändå och hoppar runder imellan åt men när hon går så haltar hon och när hon sitter ner så stödjer hon inte på benet. I mellan åt så haltar hon mycket och ibland haltar hon lite. I övrigt är hon som vanligt, har dock ätit lite mindre än vanligt de senaste 2 dagarna.

Min man tror att det kan vara växtvärk. Har ni någon erfarenhet av detta?

Angelsheart
1

Hon kanske har landat knasigt? Stödjer hon alls på det "halta" benet?

bebbles
0

Vilket vaccin har du andvänt?

Vi fick på Tricat detta symtom och det gick så illa att en av två kattungar som började halta var vi tvunga att avliva

[Djupdal]
0

Calicivirus, som är ett av de kattsnuvevirus man vaccinerar mot, kan ge hälta. Men det kan såklart också vara så att hon bara stukat sig, fastnat med en klo, eller vad som helst. Ring veterinären och fråga om de vill titta på henne.

Selma67
0

Vi fick också hälta hos flera i kullen efter vaccination, med Felocell CVR. Flera även tappade aptiten och tappade en del i vikt. Den andra gången fick de Purevax RCP och ingen reaktion alls.

Tror att vet är intresserad av att veta om om man får en sådan här reaktion på vaccin. Min blev väldigt förvånad då Felocell tydligen skulle vara ett vaccin som gjorts en stor studie på, med nästan inga biverkningar. Så han anmälde detta till företaget.

Men det kan förstås vara vanlig hälta också.

Lycka till.

Liselotte, uppfödare av ragdoll

www.wendeltassens.se

Ann-Chaj
1

Känner igen mig i denna tråd, har också en 12 veckor ragdoll kille som blev vaccinerad för 2:a gången 28/11 (Tricat). Han har haltat lite grann med höger framben under helgen och tappat lite i vikt. Klämde på tassen men han visar ingen smärta eller oro över det. Sedan igår kväll så har haltningen upphört och han har stor aptit. Så jag misstänker att han fått en biverkning av vaccinationen.

christine58
0

I våran förra kull fick 3 av 8 biverkningar efter sprutan.

Dom började halta, luktade apa i munnen och hade sår på tungan. Dom testade positivt för Calicivirus och fick medecineras.

Dom fick vara hemma en vecka extra. Inget roligt att meddela kattungeköparna att kattungarna blivit sjuka och dom inte får hem sina små gullenosar

Välkommen in på min hemsida www.lavendelkatten.se