Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1721 ggr
Snölycka
1

Hjälp på traven...

Hej alla ragdollälskare där ute! Jag har klurat länge på det här inlägget och hoppas på lite respons. Ragdollen ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Jag har i tio år läst om rasen och längtat efter att få äga en. Den möjligheten fick jag inte förrän 2011. Och sen blev det ju såklart en till efter det. Så nu har jag två underbara sällskapsragdolls. En annan dröm som har vuxit fram är ett litet katteri. Och nu känner jag att jag har hittat "min ras" och har bra förutsättningar för att förverkliga drömmen. Jag har skickat in ansökan om stamnamn och anmält mig till en avelskurs. Jag har läst all litteratur jag hittat, gått med i kattklubbar och sprungit på utställningar. Det är nu ni andra ragdollälskare kommer in i bilden. Jag vill gärna veta hur ni kom igång med era uppfödningar. Hur gick era tankar, hur förberedde ni er, hur kom ni i kontakt med andra uppfödare, något särskilt jag bör tänka på? Jag vill med andra ord veta allt!!! Jag känner att just knyta kontakter är den svåraste biten, men det är svårt att uppnå någonting bra ensam. Jag vill verkligen att allt ska bli rätt från början så alla tips och råd är välkommna!

Selma67
1

Hej,

Jag är också ganska ny som uppfödare. Har haft en kull.

Tycker du har börjat bra genom att ha ansökt om stamnamn. Det kan ofta vara en förutsättning för att få köpa en katt som passar till avel.

Är det tänkt att du ska använda de katter du har nu i ditt katteri? Isf kanske du kan få råd och stöd av den/de uppfödare du köpte dem av?

Jag började med att ställa ut min hona för att veta att jag inte gjorde något alldeles galet. När jag sedan köpte min andra hona fick jag väldigt bra kontakt med de uppfödarna och som sedan har hjälpt mig mycket.

Så jag skulle nog rekommendera att ta kontakt med uppfödare och prata katt. Det finns väldigt många trevliga människor där ute Glad

Lycka till

Liselotte, uppfödare av ragdoll

www.wendeltassens.se

Snölycka
0

Tack för ditt svar!

De katter jag har är rena kelgrisar. Den äldsta är kastrerad och den andra är en historia för sig så leta efter en passande katt till avel återstår ju såklart.

Att det finns många trevliga människor betvivlar jag inte ett dugg, gäller ju bara att hitta dom. Behöver ju fler bollplank än min stackars make som jag snart pratat hål i huvudet på Flört

Selma67
0

Du får gärna bolla med mig, men kanske på ett annat forum…;)

Mina kontaktuppgifter finns på hemsidan.

www.wendeltassens.se

Snölycka
0

Tack!

Återkommer till dig på annat sätt då Glad

Selma67
0

Finns säkert fler som har goda råd. Intressant att få ta del av vad som leder fram till de beslut man tar och hur andra kommer vidare i sitt uppfödararbete.

www.wendeltassens.se

ProvinsiaRivers
0

Hej,

jag köpte min första ragdoll 2004.En hane.Vi hade en kastrerad bondkatt hemma som betedde sig lite udda och väldigt avslappnat och då kom jag på att det finns en kattras som beter sig som honom och började googla på ragdoll och sökte uppfödare.Ju mer jag läste och såg bilder så fastnade jag mer och mer! Kattnörd har jag alltid varit och sökte då efter en katt som jag fick lov att använda till avel om jag så ville.Hittade mina drömmars katt! En brun bic hane:) Tog inte länge så hittade jag mina drömmars hona! Lyckan var total! Dessvärre blev det inga bebbar efter dom för honan insjuknade i fip :'( Kastrerade hanen i ren panik! Trodde att han blir sjuk om han stressar sig som hanar kan göra…Lugnade ner mig efter hand och köpte en ny hona Hon blev min första avelshona och fick kattungar och jag skaffade stamnamn och lärde mig mer och mer med hjälp av mentorer/andra uppfödare och mycket litteratur:) Idag har jag min 10:e och 11:e kull hemma och jag älskar det jag gör,trots att det är en hel del jobb ;) Jag är ju kattnörd!

Mitt tips är nog att hitta  uppfödare som har tid att svara på dina frågor och lita på din magkänsla när du söker en avelskatt.Den leder dig rätt! Jag hade tur med mina uppfödare då dom alltid svarade på frågor och väldigt snabbt:)

Du kan PM:a mig om du vill och har specifika frågor/funderingar:) Jag kan inte allt men jag kan svara på det jag vet.Vi lär oss alla något nytt varje dag;)

Mvh.Paulina

Snölycka
0

Tack snälla för att du delar med dig!

Och vilken start du hade sen… Hade ju kunnat stressa livet ur vem som helst! Tur att du lugnade ner dig i varje fall och fullföljde dina planer för du har riktigt tjusiga katter Glad

Tror också att magkänslan är viktig, ett klokt råd!

Och vad snälla ni är som erbjuder er att svara på frågor. För frågor, tankar och funderingar ploppar ju upp hela tiden. Kan nog jämför huvudet med en popcornkastrull just nu Flört

MiracleWithPaws
0

"Kan nog jämför huvudet med en popcornkastrull just nu"

Vilken underbar liknelse, den måste jag nästan skriva ner!

ProvinsiaRivers
0

Tack för komplimangen:)

Kinne
0

Vart bor du?

Det kan ju vara skönt att ha en mentor i närheten att bolla med (:

Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.

http://piecesofarts.blogg.se

Snölycka
0

Bor några mil utanför Stockholm Glad

Kinne
0

Som jag fattat det så finns det en hel del uppfödare i Sthlm (:

Ta kontakt med några och se om det inte finns någon du kan bolla med (:

Lycka till!

Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.

http://piecesofarts.blogg.se

Snölycka
0

Jobbar på det! Glad

MiracleWithPaws
0

Jag bor i Vallentuna strax norr om Stockholm. :) Dock har jag ju precis haft min första kull, så jag är också rätt grön. Men kan ju vara intressant att bolla ändå.

Snölycka
0

Alla frivilliga bollplank är varmt välkommnaGlad Att du är grön kan väl vara en fördel, då har du inte hunnit glömt hur du började Flört

Skicka gärna en mailadress i PM så hörs vi!

krasus
0

Jag är en ny uppfödare även jag och befinner mig i Eskilstuna. Det är alltid bra att få lära känna några att bolla med. Jag har en kille på 1,5år brun bicolor, och bara nu i dagarna flyttar det in en blåsköldpadda. Dessa ska troligtvis bli mitt första avelspar, jag har några tester som måste göras och besöka några utställningar. Ragdoll är en ljuvlig ras och man fastnar lätt för den!!

SE*Krasus

Uppfödning av Ragdoll i Eskilstuna

www.krasus.se