Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 5372 ggr
Asti
4

Kan man uppfostra en kattunge?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har vi fått hem vår underbara fina lilla Ragdoll bebis Asti. Vi är helt kära hela familjen! Hon verkar trivas och spinner när vi gosar och kallar på oss när hon har villat bort sig i huset och inte hittar oss. Hon sover lugnt och tryggt bredvid min kudde på nätterna, äter och dricker och använder kattlådan perfekt.

Jag har aldrig haft en katt medans min man har haft en vanlig huskatt för många årsedan. Vår Asti vill väldigt gärna vara med oss hela tiden och blir lite ledsen när vi ska äta då det inte är kul att vara på golvet själv.

Kan man lära en katt att hon inte får vara på bordet? Hur tillrättarvisar jag henne på bästa sätt? De få gånger hon har klöst på soffan har jag flyttat henne till sitt klösträd och nu har hon börjat använda klösträdet självmant någongång. Hon är 12 veckor gammal.

grodprinsessa
1

Jag behandlar mina precis som hundarna och dom är inte på bord, i möbler dom inte får vara och kan trix osv.

Tillrättavisa när hon gör fel, beröm när hon gör rätt. =) Det ska ju vara positivt att göra rätt och negativt att göra fel. Det positiva ska dock vara mycket tydligare än det negativa.

Tänk också på att katter är sjukt smarta… ger du dig före henne så har du ju redan visat för henne att hon är smartare än dig ;)

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

Asti
1

När jag tillrättarvisar henne, lyfter jag ner henne och säger nej då med sträng röst eller?

Tack för ditt svarSkrattande

grodprinsessa
0

ja det låter som ett bra sätt =) Mina katter har aldrig haft sig för att hoppa på bord och så dom tjockisarna XD Tänk på att vara konsekvent så går det nog som en dans. att lära dom trix och så är ju även hjärnstimulerande vilket är super om hon är en innekatt. Dom får ju ine oavsett vad man ger dom för möjligheter och så samma stimulans som en utekatt.

Inga problem. Jag tycker själv det är roligt att dressera mina grabbar så jag säger att din fantasi sätter gränserna till vad hon kan lära sig på kommando. Utnyttja hennes beteenden som finns där och när hon sätter sig säg sitt och beröm. snart kan hon det, likadant med ligg osv =)

[Djupdal]
1

Har också en liten som satt på golvet och pep konstant när vi åt. Så jag gav henne en stol. Då blev hon glad. Sen har jag knuffat tillbaka henne från bordet till stolen ungefär femtusen gånger. Man vill ju inte bara lyfta ner henne och säga fy skäms med bebisröst, för då kommer hon garanterat hoppa upp på bordet så fort hon vill bli lite buren eller få lite uppmärksamhet.

Så jag knuffar surt istället. Det tycker hon är jätteroligt. Hon tror förmodligen att vi brottas. Jag borde nog gå en kurs eller nåt.

Men så fort de växt lite, och inte är så söta längre, så kan man skjuta vattenspruta. Det brukar vara effektivt. Lycka till!

Och en extra klösstolpe för ett par hundralappar vid soffgaveln kan förresten vara  en bra investering, om det är en fin soffa och det inte hjälper att flytta henne till klösträdet varje gång.

Och Grattis såklart!Glad

grodprinsessa
0

#4 Du har inte provat att lugnt men bestämt ta ner henne på stolen med ett bestämt "nej" samtidigt. och beröm när hon väl bara sitter på stolen =)

Klia henne under hakan samtidigt som hon faktiskt gör som hon ska och beröm. KLickerträning kanske funkar?

Asti
0

Tack för alla tips! Glad Just nu berömer jag henne när hon inte går upp på bordet utan stannar på stolen och säger nej bestämmt och lyfter ner henne från bordet. Vi har ju bara haft henne i 5 dagar och det var först för två dagarsedan hon började göra utflyckter upp på bordet så jag får väll ge det lite tid och vara konsekvent.

grodprinsessa
0

Låter skitbra! Keep up the good work! Hon är ju en Ragdoll. dom vill vara med överallt och på allt.

Min ena har några sjuka cravings efter hembakad bulle jämt… Han har till och med satt i sig en halv vetelängd morsan bakade en gång XD Kom hem. Kubbe var asnöjd.. tittade in i köket och fick min förklaring varför =P Sen ska han också dricka kaffe om det finns att tillgå när han sitter i knät vid fikabordet.. himla katt men jag älskar honom ändå.

Angelsheart
0

Ja absolut, visa tydligt när hon gör rätt och fel så kommer hon lära sig det : )

OberonsMatte
2

Det är väldigt onödigt att låta arg på rösten. Var konsekvent och lyft ner katten när ni äter. Avled henne från bordet genom att ge henne något annat att göra, lite egen blötmat t.ex.

Sajtvärd Katter iFokus

Asj
0

Vi började direkt ge vår kattunge blötmat samtidigt som vi satte oss till bords till frukost och middag. Det har nu blivit en vana och hon äter sin mat och är sedan nöjd med det och går oftast och lägger sig en stund utan att tigga mat från oss. Även katt nr 2 har detta fungerat bra för. Det är två mycket förväntansfulla katter hos oss när vi håller på att laga mat och duka! Resten av dagen har de tillgång till torrfoder, så de är egentligen inte hungriga, men detta blir ändå små höjdpunkter för dem under dagen.

Vad gäller att vara på matbordet använder vi blomspruta i kombinatin med ett tydligt nej. Man behöver inte spruta många gånger innan ett nej räcker, eller bara att ställa sprutan på bordet. Vi använder det bara när vi har dukat och har mat på bordet. Vid andra tillfällen får de vara på bordet, men det fungerar faktiskt bra fast vi är så inkonsekventa. Säger vi nej så vet de vad som gäller.

grodprinsessa
1

Alla har olika metoder som fungerar för dem. För mig ska katterna aldrig vara på bordet, fönsterbrädor och inte i vissa möbler heller. Jag har lyckats med ett bestämt nej och tagit dom därifrån. Sedan får inte mina katter godis, blötmat och grejer. Dels för att den ena har haft väldiga problem med magen och inte äter det helt enkelt. han är lite som matte "hemlagat från grunden är bäst" ;) Och dels för att gott ska man få när man har gjort något bra, blivit borstad, klippt klor och vart snäll eller lär sig nya trix… men sån är jag =)

Annso_
0

Fast jag skulle aldrig rekommendera att spruta vatten på katten……
Hur kommer katten reagera den dagen man behöver duscha den om man sprutat vatten som ett fyande ?? Det kommer aldrig gå =/ …

Även att tänka på är att inte "skrämma" katten med höga ljud, får du någongång för dig att ställa ut så kan katten då reagera negativt när folk börjar applodera och tro att den gjort fel..Vet tt du inte fått det sista som tips men bra att veta :)

Kaliforniakatten
4

Jag har valt att uppfostra mina katter med att knäppa med fingret som "fy". Detta för att ljudet ska vara konsekvent. Jag har aldrig lyft ner mina katter från bord eller andra ytor där jag inte vill att de ska vara. Innan de lärde sig vad jag menade när jag knäppte med fingret brukade jag gå fram till katten och "putta" lite lätt bakom rumpan så att de själva fick göra jobbet och hoppa ner från den ytan där jag inte ville att de skulle vara. När de väl hade hoppat ner var det ett utmärkt tillfälle att överösa dem med beröm - eftersom det var ju de som hade gjort något bra helt själva. :) Efter ett tag kombinerade jag med att först knäppa med fingret och sedan visa att jag ville att de självmant skulle hoppa ner. Nu behöver jag bara knäppa med fingret så förstår de att jag vill att de ska "byta aktivitet" :)

Jag tycker också att det är viktigt att poängtera att det är svårt att (på ett konstruktivt sätt) uppfostra en understimulerad katt. Precis som #9 skrev kan avledningar vara ett bra alternativ. Man kan ofta se på katten när de behöver dränera energi och då är det bra att ta fram fjädervippan eller annat och hjälpa katten att fokusera på rätt saker när denne söker utmaning - för att undika att de börjar gå hinderbana runt porslinsvaserna eller cirkulera runt saker på köksbordet. 

Mitt recept till kattuppfostran är alltså:
Ett konsekvent ljud för "fyande" som är förhållandevis neutralt (alltså inte en arg gest/röst eller liknande), att ge katten tid att förstå vad du vill (ha tålamod!), att låta katten göra jobbet du eftersöker och att ge massvis med beröm! :)

På min blogg har jag en kategori för alla inlägg som berör hur vi uppfostrar våra katter. Du är hemskt välkommen att läsa! :)

**Kaliforniakatten
**http://www.kaliforniakatten.blogspot.se

LaSadie
0

#12 Det funkar utan problem här. Vi har använt blomsprutan för att rätta våra katter och likväl hoppar de upp på badkaret och vill att man ska sätta på vattenkranen så de kan dricka rinnande vatten.

Här hemma har vi använt blomsprutan i kombi med ljud. Tillslut kan man bara säga eller kolla på katten för att de ska veta att de inte ska göra något. Att bara lyfta ner och använda mjuk röst funkar inte. Inte ens katter uppfostrar varandra så.

Annso_
0

okej..Jag skulle dock aldrig våga chans, speciellt inte när det är renrasiga katter som behöver sina tvättar..Skulle jag använda blomspruta som fy till min katt som inte tycker om vatten skulle jag aldrig kunna duscha henne igen..

Men självklart så får man väl prova sig fram själv :) bara tråkigt om katten inte skulle gå att duscha när det sedan behövs :)

LaSadie
1

Katter är inte dumma djur. De kopplar vattensprutar med ett i våra ögon dåligt beteende. De blir inte rädda för vatten bara för det. Våra katter leker med vatten utan problem, de är inte rädda för det, sen är det få katter som gillar att bli badade. Det är inte ett normalt för dem, utan ett mänskligt påhitt ;)

David
1

Jag skulle inte använda blomspruta/vatten. Tänk på att om du vill börja ställa ut en katt som är uppfostrad att ett sprut med blomsprutan är FY, så kommer den inte uppskatta utställningar eftersom där används blomsprutor med rengöringsmedel hela tiden.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Denna kommentar har tagits bort.
[Djupdal]
3

#17 För att inte tala om hur dumt det är att uppfostra en utställningskatt att det är FY att vara på bordet. ;)

OberonsMatte
2

#11 Hur tittar dina katter ut genom fönstret om de inte får sitta på fönsterbrädorna? Har du klösmöbler framför fönstren eller hur har du löst det?

För mig är det självklart att katterna har tillgång till samtliga fönster så att de kan sitta där och spana på utelivet när de är inomhus.

Sajtvärd Katter iFokus

grodprinsessa
1

#20 Ja dom har klösmöbler de kan kika ut från och har haft tillgång till en inglasad balkong, jag har inte riktigt bestämt hur jag ska lösa det än med min lägenhet. Dock är inte mina speciellt intresserade av utelivet…. Finns ju roligare saker inomhus som att kolla så man lagar mat ordentligt och sådär.

Gotta love the way folk alltid ska trycka ner andra för att verka bättre själva… -.-"

Jag vill inte ha mina katter överallt på alla möbler, i alla fönster och så. Att tillägga är att dom faktiskt väger 10 kilo styck och fönsterbrädorna tål inte det. Jag vill inte hitta katt under marmorbräda när jag kommer hem… Vissa gör ju faktiskt val utifrån säkerhet för katterna också

Annso_
1

Vart i denna tråd tycker du att folk trycker ner andra ?? Kan inte hitta något som syftar till det utan tycker alla har diskuterat sina metoder osv på ett bra sätt ??

Kan inte direkt tycka att 20# trycker ner dig bara för att hon frågar hur du har löst det och säger att det är en självklarthet för henne att katterna får sitta på blomsterbrädan och titta ut..

grodprinsessa
0

#22 Därför att senare i inlägget står det "För mig är det självklart att katterna har tillgång till samtliga fönster så att de kan sitta där och spana på utelivet när de är inomhus."

Som om jag var värsta djurplågaren som vill hålla mina katter från fönstren.

Annso_
0

Ja men det är ju bara hennes åsikt, och visst har man väl rätt att skriva den på sådana här forum ??

Tycker inte alls att det är elakt emot dig att 22# tycker att det är en självklarhet att dom får sitta i fönstret, dessutom har du ju gett en rimlig förklaring på varför dom inte får det..För att dom är för stora..

grodprinsessa
0

#24 Visst har man det men man kan ju fråga om orsak och anledning och inte bara räkna med att alla ska ha på ett sätt och det är rätt.

Tack, jo jag har ju mina anledningar. tigrarna skall hållas vid liv också ju =P

Lottis-Gottis
0

Jag har knäppt med mina fingar och sagt ett bestämt NEJ och hjälpt dem på traven med en lätt puff på mina kissar då de har varit där de inte får vara Glad Nu hjälper det att endast knäppa med fingrana och säga nej, de lär sig fort.

Glad Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly Kyss

LoAEmma
0

Jag ska strax hälsa på min lilla kattunge som jag ska hämta hem om tre veckor!
Har stora planer på att lära henne allt jag misslyckades med med min nuvarande kisse hihi….

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus