Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 02-allmänt-ragdollsnack
Läst 5032 ggr
JuicefineB
0

Kattunge som inte vill leka

Hejsan!!

Jag fick hem min första katt för ett tag sedan. En liten Ragdoll kille, han är helt ljuvlig och så söt. Jag vet att Ragdollen är en lugn ras, men han vill knappt vara med när jag försöker leka med honom. Han ligger för det mesta och sover istället. Jag har prövat att spruta kattmynta på leksakerna och hans klösträd men det bryr han sig inte alls om. Är Ragdollen såhär "icke lekfull" över lag eller är det just så att min kille är en individ som inte är lika mycket för lekandet? Vad tror ni? :)

Josefine

Eliinn
0

Min Ragdollkille var likadan den första tiden hos oss, sov hela tiden och var inte speciellt intresserad av att leka. Nu däremot så har han sina bus stunder om dagarna och leker med det mesta, även fast han sover en hel del också fortfarande.
Så kanske att det blir fart i din kille snart när han känner har bott in sig lite ;) eller så är det bara inte hans grej att leka.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

LD
3

Jag tror att din kille kan tillhöra till den sorten som är inte så mycket för lekar. Jag har 2 killar och min äldste kille som är 4 år tillhör  den sorten som du beskriver. Han har aldrig varit intresserad av lekar eller så inte ens när han var liten. Han är nöjd med att sova, äta, gå på toa och att man ska visa honom uppmärksamhet & uppskattning när han känner för det. Jag kan känna att den lille som nu är 2,5 år kan vara superuttråkad ibland då han är mer lekfull och aktiv. När lillen vill leka med den äldste katt blir min äldste sur istället då han vill sova. Trodde att lillen skulle lugna sig med åldern men tror nu att lekfullhet  har ingenting med åldern att göra utan det är personligheten som gäller.

// LD

Ann-Chaj
2

Jag har en 13,5 veckor gammal ragdoll hane som älskar att busa och leka. Han väcker oss t.o.m på natten och är i full gång hihi Jag tror att det kan vara stor skillnad mellan katt-individer, precis som med människor Glad

JuicefineB
0

Då får jag bara vänta och se om han busar till mer eller om han helt enkelt fortsätter att vara en sjusovare!! Flört Tack så jätte mycket för era fina svar!! Glad Jag funderar även på att köpa en kompis till honom om några månader. Sedan så vet jag inte om det blir en till renrasig ragdoll (mest det jag varit inne på), någon annan ras eller en "blandras" mellan två raser? Vad tror ni? Är det så att två Ragdoll går ihop bättre? Vad har ni för åsikter och erfarenhet kring det? Glad

LD
0

Jag skulle personligen välja en ragdoll till men jag är partisk då jag tycker väldigt mycket om denna ras. (Jag är just väldigt frestad på att köpa en tredje ragdoll). Om du köper en annan ras tycker jag att den ska vara likasinnade som till exempel perser, birma, maine coon. Siames, oriental, bengal kan vara påfrestande raser för en ragdoll då ragdoll är väldigt lugna i jamförelse. Jag personligen är emot  att köpa blandraser. Kommer aldrig att stödja oseriös avel. Sedan tycker jag att det är väldigt viktigt att välja en katt som passar din katts personlighet och aktivitetsnivå. Min äldste katt har väldigt stark personlighet och är en alfa hane. Min andre katt är jättemjuk i sättet och har inga problem men rangordningen som det är. Så de kommer väldigt bra överens förutom i aktivitetsnivå då den äldste är en riktigt soffpotatis och den andre är en lekfull kille. Flört

// LD

JuicefineB
3

Men det blir nog en till ragdoll kille om några månader!! Jag har blivit helt såld, jag har aldrig varit med om någon liknande katt innan. Så otroligt go, vänlig och social!! Dessutom är de ju helt underbart söta!! :) Hur mycket fäller era katter? Alla de olika uppfödare jag pratat med sedan innan säger att ragdollen knappt fäller någonting, medans jag pratade med en vän för några veckor sedan som sa att de fäller kopiöst mycket. Så vad säger ni? :)

LD
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker att det beror på pälskvalite samt årstider. Kattungar brukar inte fälla så mycket eller någonting alls. När ragdollen är ca 1 är brukar den byta babypäls till vanlig päls. På vinter brukar de ha mycket päls (stor krage, fluffig, osv).  De brukar fälla på vår-sommarkant.

Kommer att visa bilder på min lille katt. Han kan fälla en del och hoppas att du förstår vad jag menar. Min äldste katt har en del underull så han ser ungefär likadan ut på sommar som på vinter. Han fäller nästan ingenting.

Bild tagen i januari 2012

// LD

LD
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild tagen i augusti 2012

// LD

JuicefineB
0

Oj det var verkligen en stor skillnad. Kanon svar jag fått utav er, tack!! :)