Testa sällskap för HCM?
Hej alla.
Har funderat lite de sista dagarna. Känner mig orolig för det här med HCM. Jag har en ragdoll till sällskap som snart är ett år.
Han är min ögonsten, jag vet inte vad jag skulle ta mig till utan honom.
Har förstått att det inte finns några garantier för att N/N föräldrar får friska avkommor.
Har haft många Golden Retrievers och stött på nitar med höftdysplasi och armbågsdysplasi som i ett fall tyvärr ledde till avlivning. Känns som att detta är lite samma grej, att man kan kolla upp föräldrar och ha sig men att man faktiskt måste testa djuren för att kunna veta.
Nu funderar jag som sagt över Hcm.. Om jag testar min sällskapskatt av ren oro och han skulle vara drabbad, finns det något man kan göra?
Eller är det bara ont vetande om man inte ska använda honom i avel?
Vet inte så mycket om det här. Min syster hade en Birma som dog av detta när han var 3 år. Så för mig är detta en mardröm nu när jag har börjat oroa mig.
Tacksam för alla svar.
Jag oroar mig för precis samma sak! Har för mig att man kan medicinera för att katten ska få ett bättre liv om den har symptom. Men min älskling har inga sådana, är det värt att rusa iväg till veterinären och scanna asap? och kan man ens göra det hos en vanlig veterinär?
Hej!
Jag uppmanar er att ta kontakt med eran uppfödare som kan svara på frågor och hjälpa er med tester osv. Börja där och oroa er inte innan ni fått provsvaren.
Hej, Hade jag varit så orolig som dig hade jag nog scannat större kliniker och djursjukhus har denna utrustning! Skulle kisen ha HCM och visa symptom finns där saker att göra! Vet att det är vanligt med betablockerare för just detta! Själv ska jag scanna både avelsdjur och sällskapsdjur, först hade jag dock bara tänkt att göra det med avelskisarna, men nu blir den ena kisen blodgivare och då ingår bl.a. detta test! Alltid skönt att vara på den säkra sidan! Med vänlig hälsning, Stephanie på S*Fabolousdolls
Om jag hade köpt en sällskapskisse som är HCM n/n och inte har några symptom så skulle jag varken oroa mej eller scanna. Men det är jag det, jag kan inte säga hur du ska göra.
Håller med Rosino 
Jag har min lilla Tascha 7 år i år och hon är HCM/N
men det har hon inga problem med, leker som en liten kattunge!
Jag har en hona som är n/hcm, hon blir 9 i juni och har inga symptom.
Hej igen.
Tack för era svar. Intressant med olika synvinklar. Har fortfarande inte bestämt mig för någonting.
Hur är det med försäkringar och dylikt? Täcker försäkringen HCM på något vis?
Jag har Agria och har försäkrat min kille med alla tillval som var möjliga. Har för mig att det var medicinförsäkring och livförsäkring.
Har även en dolda fel från uppfödaren.
Har någon erfarenhet av dåliga fall av HCM kontra försäkringar?
Jag har väl inte världens största förtroende för försäkringsbolag..
Jag var inne och scannade min tjej idag och tror inte att det går på försäkring, scanna hjärta och njurar kostade 1900 på blå stjärnan i göteborg.
Jag kom också precis därifrån och har scannat hjärta och njurar. Känns så otroligt skönt när man får papper på att allt är ok. Jag passade på att vaccinera också, så det gick på 2 100. Du måste varit där precis före mig 
Jag har svårt att uttala mig om jag skulle gjort det om jag haft en sällskapskatt. Veterinären idag sa att njurar är ett större problem hos ragdoll än hjärtat.
Liselotte, uppfödare av ragdoll
www.wendeltassens.se
Försäkringen täcker säkert om katten har HCM, och en undersökning som görs på inrådan av veterinär vid misstanke om HCM. Men om du själv vill HCM-scanna så måste du betala kalaset själv.
Och det finns ju många olika sjukdomar katter kan få (alla raser), liksom människor. Människor kan ju också få HCM, men inte ens de som ska användas i avel kollas innan parning
.
Men visst, om det är något som du jämt och ständigt tänker på och oroar dig för så är det säkert värt pengarna att göra det.
Jag kollade upp med Agria tidigare.
Undersökningen är såklart till självkostnad. Mediciner och veterinärvård vid eventuell insjuknelse täcks av försäkringen. "Ersättning" kan man få ut i form av engångsbelopp om katten är avelsförsäkrad.
Ifall någon var nyfiken.
Jag har funderat vidare på detta och efter att ha läst på och grävt i det känns det inte aktuellt att göra ett sådant test i nuläget. Om det någonsin blir av får tiden utvisa. :)
Edit: Ska även tillägga att det räcker inte med en avelsförsäkring för att få någon form engångsersättning. Minns inte alla krav då jag inte la det på minnet direkt eftersom det inte var aktuellt för mig vilket som. Ett av kraven var dock att båda föräldrarna måste vara testade N/N och att man kan visa papper på detta.
Att få ut ersättning för veterinärvård och mediciner var det inte samma krav på enligt henne jag pratade med. Det täckte som för vilken annan vård som helst.
Nu svarade hon mig utifrån den specifika försäkringen jag har tecknat.
Nu är ju tack och lov HCM väldigt ovanligt och jag vet inte en enda n/n katt eller hcm/n katt som har det. Det finns säkert några men det är så få så att drabbas av något annat, vad som helst skulle väl vara mer vanligt. Jag tycker inte att sällskapsköpare ska behöva testa för HCM om det inte finns någon sjukdomsbild.
Jag håller med Rosino. Vi är mer oroliga för våra katter och testar hit och dit medans när vi ska göra barn själva så verkar bara kärlek vara huvudsaken för det mesta:)
Nä, njut av era katter och oroa er inte så mycket. Blir katten sjuk, ta tag i det då och sök veterinär.
Lycka till!
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Tycker inte heller att du ska behöva oroa dig och ultraljuda om det inte finns misstanke om sjukdom. Då du vaccinerar din katt så be veterinären göra en hälsokoll där de även lyssnar på hjärta, ofta hör de ett visst blåsljud om det skulle vara så att katten har HCM.
HCM är ovanligt på Ragdolls och förekommer sällan idag då vi har vårat hälsoprogram, och att föräldrarna bara är DNA testade n/n är ingen garanti (finns iof inga garantier). Den genen vi idag kan testa mot (vilket är toppen att vi kan) är bara en av säkert jättemånga som FINNS men som inte hittats ännu. Dock är det den, idag, vanligaste genen som förekommer hos de katter som insjuknat i HCM.
DNA test på HCM är ingen säker diagnosticerande metod utan för att kunna se att en katt inte har HCM måste man ultraljuda hjärtat, det är en enda säkra diagosticerande metod som finns idag. Däremot har man en extra trygghet om man både ultraljudar PLUS DNA testar.
MEN HCM är en klurig sjukdom, en katt som ultraljudats en dag kan några dagar senare visa symtom och insjukna, men har man ultraljudat och dna testat avelskatterna har man iaf gjort allt man kunnat för att avla på friska avelsdjur. Sedan kan man aldrig garantera nåt som uppfödare, det är levande individer vi håller på med, men som sagt för mig känns det bra att veta att jag gjort allt jag KAN iaf.
Här finns en jättebra artikel om HCM, den har några år på nacken men är fortf aktuell: http://www.cheeserica.com/blogg/?page_id=481
Katter som har HCM insjuknar allt oftast antingen vid väldigt ung ålder eller runt 3-4 år, efter 6 års ålder är risken väldigt liten att katten insjuknar i HCM.
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Hej! Om en hona är hcm/n och pappan n/n, är förvirrad över detta men ska köpa sällskapskatt ev som har dessa som föräldrar, är det en risk att kattungarna blir sjuka då eller hur funkar det? Ska jag tacka nej och leta vidare? Vi söker en röd ragdoll.
Hälsningar Jenny
Jenny!
Risken finns att en kattunge ärver genen, chansen enl statistik är 50%
Be att fp den DNA testad, finns billigt och säker tillgängligt på
ca 275 kr
chansen att en bärare ska bli sjuk finns, dock liten