Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1848 ggr
LD
0

Dilemma (tredje katt)

Hej,

Jag känner mig kluven och därför söker jag råd här. Jag har gått länge med funderingar på att skaffa en tredje ragdoll då som jag har berättat i andra trådar har redan 2 st ragdolls som kommer bra överens men som inte riktigt har samma aktivitetsnivå.  Jag har varit förtjust från början i en kille som nu är 1,5 år. Han är jättefin och uppfödaren hade bestämt sig för att avla på honom. Nu är han kastrerad och uppfödaren kan tänka sig att sälja honom till mig. Hon önskade att jag skulle fortsätta att ställa ut honom som kastrat. Detta för mig är inga problem då jag vill ställa ut. På hennes beskrivning lät som katten skulle passa i min grupp då han är väldigt mjuk i sättet och lekfullt samt att jag kan ha honom på prov.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra då jag verkligen vill ha honom men samtidigt är rädd för att göra misstag och skapa osämja i min grupp. Folk som jag pratat med tyker att jag inte är klokt och därifrån får jag ingen stöd.

Ska jag chansa och ta honom eller låta bli? Vad skulle ni har gjort ?

Tack på förhand

Hälsningar

Lovisa

// LD

Kinne
1

Jag tycker absolut att du ska prova!

Du har ju verkligen funderat, & jag vet själv hur det är när man fastnar för en speciell katt.

Sen så är det ju superbra att du får ha honom på prov!

Lycka till (:

Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.

http://piecesofarts.blogg.se

Selma67
4

Jag tycker också att du ska våga prova. Annars kommer du alltid att fundera på om det hade funkat.

Lycka till

Liselotte, uppfödare av ragdoll

www.wendeltassens.se

Snölycka
0

Det är väl bara att testa! Du kan ju inte förlora något på det om du får ha honom på prov Glad

pebb
1

Jag tycker du ska chansa, skaffa katt nr 3 var det bästa jag har gjort, fast då hade jag två väääldigt olika katter innan, en husisdam på 10 år och en ragdolltjej som jag fick hem som 12 veckors, skar sig ordentligt då den lilla ville leka och gammeltanten tyckte hon var jobbig, obehaglig och inkräktade. Skaffade mig då en husis till och poff så föll allt på plats, han leker med lillan (som numer är 2 år) och respekterar tanten, oftast iaf, hon är dessutom hans stora idol :P

LD
0

Tack för svar och engagemang i denna fråga. Jag följde era råd och provade med tredje killen. Tyvärr gick inte som jag hade förväntat mig och det visade sig ganska snart att det inte skulle fungera. Jag pratade med uppfödaren och vi bestämde att det bästa för båda var att lämna katten tillbaks asap. Det har varit en lärorik erfarenhet för mig.

// LD

Ann-Chaj
0

Får man fråga vad som hände?

LD
0

Han var inte rätt katt för mig helt enkelt. Det enklaste sätt att beskriva är att det kändes fel redan när jag var hos uppfödaren för att hämta honom. Han följde mig inte frivilligt och skapade en del problem i bilen på väg hem. Väl hemma gick han runt och skrek hela tiden utan paus. Han visade väl tydligt att han inte ville bo hos mig. Mina katter blev rädda och gömde sig för honom. Inklusive den lille som är supersocial gömde sig men inte i början då det var han som hade varit framme och hälsat på den nye. Jag blev superoroligt för mina katter samtidigt som jag var jätteledsen för den tredje killen som mjauade änsligt hela tiden. Jag kände att det inte skulle  fungera då jag vet att så här struligt ska inte vara. Tog kontakt med uppfödaren som håll med mig och lämnade honom tillbaks  innan jag hunnit fästa mig vid honom och göra situationen värre. Det finns folk som tycker att jag gav upp för lätt pga att introducera äldre katter kan vara svårare än att introducera kattungar. Men jag vet av egen erfarenhet att om en katt är ämnad för en ska processen inte vara så strulig och jobbig som det blev i slutändan för alla inblandade.

// LD

Ann-Chaj
0

Jag förstår, tråkigt. Hoppas du hittar rätt katt till slut, inte alltid så lätt.

Jag fick hem min 12 veckor gamla kattunge i början av december, i hemmet har vi en 9 årig perser som kanske inte var den gladaste katten när vi fick hem kattungen, men efter några dagar så var allt lugnt och de är nu vänner.

Hade nog gjort samma som du, det ska inte vara så himla jobbigt att introducera en ny kattunge så länge den passar in i hemmiljön och familjemedlemmarna.

Lycka till i ditt ev. fortsatt sökande!

LD
0

#8. Tack så mycket för din förståelse & stöd i denna fråga.Glad

Det gläder mig att veta att det funkar bra mellan din 9 årig perser och din kattunge och att de blivit vänner.

// LD