Biter av sig pälsen?
Hej! Min ragdollhane på 2 år har plötsligt fått kort hår precis ovanför och en bit ner på svansen! Jag gissar att han har bitit av det, men jag har inte sett honom göra det själv. Huden ser inte irriterad ut eller något. Har ni någon aning om vad det kan vara och vad jag ska göra? Ang. foder så går han på eakanuba mot hårbollar och får blötfoder någon gång ibland. Han verkar i övrigt inte hängig eller slicka sig på det området t.ex. Han är som vanligt.
Min pojkvän flyttade hit för några månader sen och tyvärr har dom inte alls kommit överens. min katt fräser ibland mot honom och springer oftast och gömmer sig om han kommer in i samma rum (fast vissa dagar är allt superbra och han verkar inte det minsta rädd eller arg på honom. Jättekonstigt.) Det har dock blivit lite bättre den senaste veckorna (han verkar inte lika rädd längre). Jag upptäckte att håret blivit kortare för ca 2 veckor sedan. Därför har jag svårt att se om det finns något samband..
Sen är han ensam kisse också. Kan det vara att han är uttråkad och behöver en vän? Är dock lite orolig att det blir för jobbigt för honom med för mycket nytt och han kanske drar sig undan ännu mer om en katt flyttar in? eftersom det blev så jobbigt för honom när pojkvännen flyttade hit..
Ska jag gå till veterinären? Vad skulle det kunna vara som är fel? Vad kan jag göra åt det? Jättetacksam för svar!
Är det inte fetsvans? Jag har aldrig sett själv hur det kan se ut, men hanar verkar ju nästan uteslutande vara de som råkar ut för detta fenomen?
Är han kastrerad?
Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.
http://piecesofarts.blogg.se
Huden är som vanligt, inte fettig. Jag har googlat lite på fetsvans men det verkar inte riktigt stämma in. Ja han är kastrerad.
Kastrater kan ha fetsvans också.
Men det låter som att din kisse har stress-symptom:( Har hört av en annan ragdoll med samma symptom och den katten är också stressig av sig.
Tror att du borde ta kontakt med en kattbeteendevetare….Vetrinärer har inte mycket hjälp till såna här katter…
Lycka till och hoppas det blir bättre!
#3 Eller också är katten bara allergisk mot något, och då har "kattbeteendevetare" inte mycket hjälp till såna här katter.
Klart att också en hudkunnig veterinär ska ta en titt, oavsett vad man själv ställer för diagnos.
Tack så mycket för era svar :) Jag tänkte nog prova feliway (feromoner) i eluttaget och se om det blir bättre. Jag hoppas att det kan hjälpa. Har märkt att han verkar vara på vakt hela tiden och har koll på om min pojkvän är på väg någonstans t.ex. Han vågar inte äta om pojkvännen är i närheten. Riktigt nervös :(
Låt först en veterinär konstatera att din katt inte har någon form av kvalster.
Jag har själv en ragdollhona som biter av sig all päls på frambenen om hon blir stressad. Det började efter att vi flyttat.
Men hon är även allergisk mot foder som innehåller fisk och då biter hon också av päls.
Vi hade Susanne Hellman hemma för att få hjälp, hon tipsade om Zylkene kapslar.
Det är det som hjälpt oss mest, Zylkene är milt lugnande. Man kan ge det i perioder när katten är stressad.
Feliway hjälper inte så mycket om du har katten i hela hemmet, det blir bara dyrt om du ska täcka upp överallt.
Aktivera katten så mycket ni kan, för att utesluta att beteendet bottnar i att han har tråkigt. Låt din killen leka med katten och även ge honom mat för att de ska komma överens.
Ha tålamod… detta är oftast inget som går över på en gång utan kommer tillbaka i perioder.
Lycka till med din katt!
Zabelle
Man ser ju tydligt på bilden att den ser stressad o rädd ut. Du är säker att din pojkvänn är snäll mot den.
Han har själv haft många katter och hundar och de har alla älskat honom. Jag vet att min pojkvän inte skulle göra honom något illa. Det är så tråkigt att det fortfarande inte fungerar mellan dom. Pälsen på svansen är tack och lov på väg att växa tillbaka.
Nu är det jul och pojkvännen har varit borta en vecka hos sin familj, och kissen är som en helt annan katt!! Hur aktiv som helst (har hur kul som helst med allt som hänger i julgranen, haha) och vill gärna hoppa upp i knät och bli klappad istället för att hellre gå och lägga sig i något hörn! jag är så lycklig att han verkar må så bra igen!
Har ni några tips på hur jag ska få katten att acceptera pojkvännen när han kommer tillbaka? jag har märkt att även fast pojkvännen bara rör på sig i ett annat rum så det hörs så stelnar han till. Min pojkvän har fått hand om utfordringen, jag tänkte att det kanske kunde bli bättre då, men jag har inte sett någon skillnad hittills. Jag är supertacksam för alla tips!
Fenomenet påminner mig om en ragdollhona jag hade…Som kattunge gick hon bra ihop med min sambo men när hon blev större så förändrades beteendet. Hon blev nervös och stirrig när min man var hemma.Han har aldrig varit dum med katterna och vi har flera. Till slut var jag tvungen att omplacera henne för hennes eget bästa och hon bor nu hos en familj där det finns 2 vuxna män men det går superbra! Ibland går inte kemin bara ihop med djur/människa:( Min man är ganska stor och bullrig med stora steg så det kan vara det som katten inte gillade.En känslig individ.
Jag har dessvärre inga tips…förutom att jag håller fast vid en kattbeteendevetare eller liknande om du vill ha kvar både katt och man;)
Det kan vara så enkelt att han omedvetet råkat skrämma henne vid något tillfälle, kanske råkat trampa på en tass eller överaskat henne på ett obehagligt sätt som hon inte riktigt kan släppa.
Men vi kan ju egentligen bara gissa oss till orsaken.
Jag håller med #9 kanske en beteendevetare skulle kunna ge bra råd för hur ni ska kunna lösa upp den här knuten.
Vi har kattungar 
Hemsida: http://helemicks.vikmarkens.se/
Min svärmors ragdoll fick detta beteende efter att han varit med om en väldigt otäck händelse hos veterinären. Det låter som att din kisse är väldigt stressad, och det kan såklart ha att göra med att det flyttat in en ny människa i hans värld. Katter är ju vanedjur och älskar rutiner så de kan vara känsliga för ombyten. Jag tycker dock att du borde sett om han gnager eller drar av pälsen just där samtidigt som ett väldigt lokalt pälsbortfall kan tyda på att det faktiskt är så.
Att "bota" stress med en ny kisse är direkt farligt i en sådan här situation och skulle bara förvärra det.
Jag tycker du ska ge detta lite tid och blir din kisse inte bättre så vet jag att svärmors katt fick en naturprodukt med lätt lugnande en period för att få in honom i en god, lugn cirkel. De kan så att säga behöva lite skjuts. Din kille ska inte stressa på en god relation men tillsammans får ni försöka få din katt att associera honom med positiva händelser. Det kan vara allt från matutfodring till borstning eller något annat din katt tycker om.
Lycka till och uppsök självklart en duktig veterinär om du är fortsatt orolig!