Lös & illaluktande avföring. Hjälp.
Jag har funderat ett bra tag på om jag ska skriva ett inlägg här och rådfråga er om mina katters situation, och nu när mina katter varit sjuka i över en månad känner jag att det är dags. Hoppas vi kan hålla kommentarerna i den här tråden i en positiv anda trots det tråkiga ämnet.
Lotta från kom hem till oss i maj. Hon har alltid varit frisk med vacker päls, lagom aptit och en jämn viktkurva. I slutet av september köpte vi Siri som då var 12 veckor gammal. När hon kom hem till oss visade hon symptom på lös och illaluktande avföring samt illaluktande fisar, så vi valde att ha katterna separerade ett tag för att se om det kanske bara handlade om stress (vi köpte henne nämligen hos en uppfödare i Strängnäs utanför Stockholm, och själva bor vi i Västerbotten, så vi tränkte att Siri kanske blivit orolig över den långa bilresan hem). På veterinärens rekommendation testade vi även Siri för Tritrichomonas Fuetos. Provsvaren visade "inga som helst spår av T. Fuetos" och då fick katterna börja umgås. (Vi är dock medvetna om att parasiten kan vara väldigt svårupptäckt). Efter ett par dagar började dock Lotta visa samma symptom som Siri och då visste vi att det var något smittsamt. Jag har även haft kontakt med två köpare av Siris syskon som berättat att deras små har liknande symptom som Siri.
Sedan en månad tillbaka har katterna ätit Hills i/d utan att deras magar blivit bättre. För drygt en vecka sedan provade vi göra en avmaskning utan resultat och vi har även testat katterna för Giardia och koccidier utan resultat. Vi har fått en tid hos veterinären i slutet av den här veckan och ska se hur vi ska försöka gå vidare. Veterinären är ett stort stöd för oss i processen att hitta vad som besvärar våra katter för att därefter kunna sätta in korrekt behandling, men jag känner att jag gärna skulle vilja ta del av era erfanhenheter också.
Är det någon som har erfarenhet av att era katter har haft illaluktande och lös avföring, illaluktande fisar, irriterade analöppningar, försämrad pälskvalitet, att katterna äter och dricker mycket och att de blir hängiga? Självklart kan säkert en del av symptomen vara en reaktion på deras allmäntillstånd också, men jag tänkte att jag skulle skriva upp dem ändå.
Om någon av er som läser detta har någon idé om vad det skulle kunna vara så får ni gärna skriva en kommentar nedan eller skicka ett pm till mig. All information och kontakt mottages tacksamt! Ställ gärna frågor också om det är något som blev oklart i min beskrivning av situationen.
Med vänliga hälsningar,
Kaliforniakatten
http://www.kaliforniakatten.blogspot.se
Vilken mat får de?
Jag köpte två kattungar som blev dåliga i magen direkt efter hemkomst, an av dem värre än den andra, det varade dock bara några dagar.
En av dem åt allt sämre efter några veckor och utvecklade en gulaktig ton. Testerna visade trolig FIP och hon blev allt sämre. Hon fick somna in kort efter, veterinären ansåg behandling utsiktslös eftersom FIP är obotlig.
Den kvarvarande kattungen var normal ytterligare 7 veckor innon hon också började äta sämre (lekte ok annars) men efter veterinärbesök visade hon exakt samma urusla värden, bara en dag senare fick hon somna eftersom hon visade tecken på hjärnpåverkan.
Detta var Birmor och inte Ragdoll ska sägas.
Jag hoppas inte att dina katter har detta eftersom det är obotlligt men bör inte uteslutas av veterinären vid ytterligare tester.
Huset fick sedan stå i 5 månaders karantän innan jag vågade skaffa en ny katt (minutiös rengöring desutom).
Sedan en månad tillbaka äter de Hills i/d på veterinärens rekommendation. När vi ska till veterinären på torsdag ska jag dock fråga om vi kan få byta tillbaka till vårt vanliga foder. Vi brukar ge Royal Canin Kitten Persian 32 torrfoder och Mjau blötmat. Lotta har ätit den maten sedan hon kom hem till oss och har alltid mått bra, tills Siri flyttade in det vill säga. Eftersom det kunnat konstaterats att de mår dåligt på grund av en smitta så skulle vi gärna vilja ge katterna "vanlig" mat igen. Vi får se vad veterinären säger…
Oj vad tråkigt att höra om dina katter! Jag hoppas att din nya katt får leva ett långt och lyckligt liv! ♥
Jag fick även ett pm där en person tipsade att vi kunde testa katterna för coronavirus, vilket är en typ av FIP om jag förstått det rätt? Jag ska ta upp det med veterinären på torsdag. Jag hoppas verkligen att våra katter inte har någon obotlig sjukdom med dödlig utgång :(
Kaliforniakatten
Coronavirus är det som utvecklas till FIP. Tyvärr finns det inga säkra testmetoder för sjukdomen, endast obduktion kan säkerställa. Vi får hoppas att det är foder i ditt fall, det konstiga är att katt två smittats i så fall, coronavirus smittar däremot. Inte alla utvecklar FIP heller för den delen.
Be att få Dihydrostreptomysin
en tablett med antibiotika i som man ger i max 3 dagar och har lungnade verkan på tarmen
Okej. Ja, i vårt fall har det tyvärr inte med foder att göra då vår äldre katt Lotta fått samma symptom sedan Siri flyttade hit. Jag ska fråga veterinären om vi kan ta blodprov på katterna och se hur värderna ser ut (jag tror till och med att hon nämnde att det var nästa steg då avföringsproverna inte visat något). Om det är coronavirus får vi hoppas att det inte utvecklas till FIP :/
Kaliforniakatten
Håller tummarna!
Vi gav katterna Canikur Pro i tre dagar samtidigt som vi började med Hills i/d. Det var en pasta som skulle tillföra goda bakterier till tarmarna. Är Dihydrostreptomysin något liknande? Är det vanligt att man använder den när katter har diarré?
Jag är så otroligt tacksam för att ni tar er tid att kommentera och ge mig tips!!
Kaliforniakatten
Jag kan bara tipsa om Vetrimoxin igen som vi fick utskrivet till en kattunge som blev jättehängig pga diarre, det hjälpte honom. Hoppas ni hittar en lösning snart 
SE*Hemlängtans
http://hemlangtans.se/
Dihydrostrptomysin kan du bara få på recept av vet
Innan ni börjar medicinera "på chans" skulle jag tycka att det vore bättre att försöka finna orsaken till detta. Uppenbarligen, som du skriver, är det något smittsamt iaf. Det ligger nära till hands att misstänka Tritri el Giardia och det vore kanske en god idé att testa båda katterna igen.
Hoppas även uppfödaren tar ansvar och testar sina katter (eftersom fler kattungar från kullen blivit dåliga).
För att hålla magen lugn tills ni hittar vad det är eller tills de är bättre ksn det vara bra att använda Canicur, Fortiflora el.dyl. så ni inte riskerar att de små magarna blir kroniskt dåliga.
Hoppas ni hittar svaret snart!
Mvh Marie
---------------------------------------------------------
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
Rekommenderar också Dihydrostreptomysin!!
Skriv upp och fråga din veterinär efter hans/hennes åsikt om det! 
Ni måste ju få ordning på magarna snabbt, eftersom de gått så länge, det måste slita på de små liven <3
Hoppas det löser sig för er!
/Pernilla
Jag håller helt och hållet med dig i allt du skrev i din kommetar. Jag känner mig obekväm med att sätta in en behandling utan att veta vad det är för fel - men å andra sidan är jag också fullkomligt rådvill då jag samtidigt vill att Lotta och Siri ska må bra så fort som möjligt. Jag hoppas också att uppfödaren testar sina katter för T. Fuetos och Giardia då hon bor närmare statens veterinärmedicinska anstalt i uppsala och att postgången därmed blir kortare än vad den är för mig. Det är svårt att ha goda förhållanden för att hitta T. Fuetos i avföringen då posten färdas i minusgrader utomhus.. :/
Jag ska ta med mig ditt tips om Canicur (som vi redan gett) och Fortiflora till veterinären och höra vad hon säger om det :)
#10 och #12
Jag ska ta med mig det till veterinären i morgon och höra vad hon säger. Håller dock med #11 om att det bästa är att veta vad vi ska behandla mot men å andra sidan vill jag bara att mina små älsklingar ska må bra så fort som möjligt.
Tack för era kommentarer!! ♥ Jag känner mig mindre ensam.
Kaliforniakatten
som postare i drygt 25 år kan jag säga att posten färdas inte utomhus
den går med bil, flyg eller tåg och där finns värma så någon fara för provet är det inte
Det var en rek. att höra med vet om du kan få Dihydro
faran är ju om katterna går för länge med detta att de förlorar vätska
Tack och lov fick vi veta under veterinärbesöket att varken Lotta eller Siri är uttorkade till följd av diarrén och att de har förhållandevis bra hull på kroppen (Lotta något tunnare än Siri över revbenen). Ingen av dem har feber ♥ Vi beslutade att skicka ännu ett prov till SVA för att testa för T. Fuetos igen, samt att de ska få göra en flotation av det andra provet och även kika efter Isospora.
Eftersom specialfodret inte förändrat katternas tillstånd har vi även börjat övergången till katternas vanliga mat. Det känns som att vi börjar se ett ljus i tunneln och hoppas att det här ska gå till sig så snart som möjligt! :)
Tack till alla er som visat ert stöd både i den här tråden och via meddelanden! Det betyder supermycket ♥
Kaliforniakatten

Har även Siris uppfödare testat sina katter för en ev. parasit eller liknande?
Jag hoppas att hon har testat sina katter, men hon har inte sagt något till mig…
Kaliforniakatten

#17 Håller tummarna för det eftersom fler katter hade problem. Håller tummarna att det löser sig och att ni får reda på vad katterna har fått
Avråder å det starkaste från att ge dihydrostreptomysin utan indikation! Det är antibiotika och antibiotika ska vi vara oerhört försiktiga med. Vi har redan problem med antibiotikaresistens och vi vill inte få ett sämre läge (vilket vi får just av slentrianmässigt/oförsiktigt bruk av antibiotika).
Dessutom dödar antibiotika inte bara de "elaka" bakterierna (om det ens finns några) utan de påverkar hela mikrofloran i tarmen vilket kan försämra läget.
Nej, fortsätt att ta prover. Både koccidier, giardia och T. foetus kan vara svåra att få positiva resultat för så fortsätt. Ibland kan ju sjukdom faktiskt läka ut helt av sig självt bara det ges understödjande behandling.
Hoppas ni får slut på eländet snart.
Tack för din kommentar och dina råd. Jag är så glad att det här forumet finns så jag (som rätt ny kattägare) får ta del av andra kattägares kunskaper och erfarenheter :) Det skulle verkligen vara en dröm om Det kan läka ut av sig självt! Det är den här väntan som är svårast och jag känner bara att jag vill hjälpa mina små älsklingar på något sätt men vet inte hur. ♥
Kaliforniakatten
# 19
du får inte dihydrostreptomysin utan receptdet betyder att en vet måste anse att det behövs
Jag vet att antibiotika är receptbelagd. Jag vet även att det finns uppfödare som mer än gärna skickar sina rester till andra som de anser vara "behövande" dvs. antibiotika används vårdslöst av lekmän. Det finns för all del veterinärer som är alldeles för generösa med att skriva ut antibiotika också.
Jag känner till fall där kattägare fått DHS skickat till sig av välmenande uppfödare när de har haft magproblem hos sina katter. Uppfödare som menat att DHS kommer lösa problemen. I samtliga fall har det visat sig efter noggrann veterinärutredning att det har handlat om problem som DHS inte alls skulle haft verkan på. Exempelvis toxoplasmos och andra koccidier. Tack och lov har jag (och andra kloka människor) lyckats avråda dessa kattägare från att trycka i sina katter tabletterna. Istället har katterna utretts och fått korrekt behandling.
DHS har ingen allmänt lugnande effekt på tarmarna. Det är antibiotika som hjälper om katten har problem med en viss typ av bakterier. Jag tycker att rekommendationerna om DHS i denna tråd är vårdslösa. Rekommendera en specifik medicinering när det inte finns några som helst belägg för att den skulle vara särskilt bra.
Har du hört något?
Hur har det gått?
Jag undrar också, det har varit tyst även på bloggen.
Vi har fått provsvaren från flotationen, Isospora och T. Fuetos - samtliga tester negativa. Det känns sjukt hopplöst och jag blir så ledsen när jag inte kan hjälpa mina katter då vi inte vet vad som orsakar symptomen :(
Nu har vi gjort följande:
- En flotation för allmänundersökning av avföringen
- Tritrichomonas Fuetos (x 2)
- Giardia
- Isospora
- Koccidier
- Mask (genom avmaskning)
- Foderbyte till Hills i/d + canikur pro-pasta
Ingenting har gett resultat. Vad nästa steg kan vara har jag verkligen ingen aning om… Några tips? Den lösa avföringen och surfjärtarna är fortfarande kvar hos katterna. Veterinären sade i alla fall att vi kunde stryka coronavirus och fip från listan då symptomen inte stämmer överens (de har ingen feber eller kräkningar).
Ursäkta att jag varit tyst både här och på bloggen. Det känns bara så trist att inte få dela med sig av den glädje katterna för med sig, utan att jag bara skriver om det jobbiga. Tack till er som frågade, det betyder massor! ♥
Kaliforniakatten
http:///www.kaliforniakatten.blogspot.se
Salmonella? Campylobacter?
Veterinären diskuterade Samonella men verkar ha avfärdat det (måste dock fråga henne om detta då jag inte är helt säker). Campylobacter har jag inte hört talas om så ska söka information om det samt prata med veterinären. Tack för tipsen!
Kaliforniakatten
Campylobacter kan finnas i kyckling som är dåligt tillagat
Min hona blev dålig i magen efter att hon hade fått en kull med 5 kattungar. Kattungarn blev också dåliga vid ca 5 veckors ålder. Då fick de Flagyl och veterimoxin (antibiotika), de blev bättre efter den kuren men insjuknade igen. Fick utskrivet samma medicinering igen samtidigt som jag gav Axilur i 10 dagar efter inrådan av uppfödaren till min hona. Efter den kuren blev alla bra. Så jag skulle rekommendera att köra en Axilur-kur i 10 dagar.
Här var det också tal om Giardia, men vi gjorde inga prover då vi var tvugna att sätta katterna på medicinering omgående och då dör bakterien och därmed går det ej att se på ett prov vad det är de råkat ut för.
Min hona blev dålig i magen efter att hon hade fått en kull med 5 kattungar. Kattungarn blev också dåliga vid ca 5 veckors ålder. Då fick de Flagyl och veterimoxin (antibiotika), de blev bättre efter den kuren men insjuknade igen. Fick utskrivet samma medicinering igen samtidigt som jag gav Axilur i 10 dagar efter inrådan av uppfödaren till min hona. Efter den kuren blev alla bra. Så jag skulle rekommendera att köra en Axilur-kur i 10 dagar.
Här var det också tal om Giardia, men vi gjorde inga prover då vi var tvugna att sätta katterna på medicinering omgående och då dör bakterien och därmed går det ej att se på ett prov vad det är de råkat ut för.
Jag blir lite förundrad att du o uppfödaren ej verkar diskutera detta. De övriga kattungarna ur kullen har ni kontakt? Vore ju bra o veta om de jobbar vidare med detta (om de har problem) så ni kanske kan hjälpa varandra. Som seriös uppfödare hade jag haft ständig kontakt med dig o undrat hur det gått o gett tipps. Om jag haft ett kullsyskon el ha köpt katt av samma uppfödare, även om min unge varit frisk så hade jag velat veta vad som sker då det kan påverka mig o min katt o kanske andras om jag träffar andra katter på tex utställningar mm.
verkligen ledsen för hur du o katterna haft det o förstår hur du känner dig då proverna ej gett något svar. Man både vill o inte vill ha svar ibland. Har också haft problem med magen på en kattunge som kom till mig men detta du har känns som något annat men kommer mycket väl ihåg rädslan på en så liten o frustrationen. Jag fick ge skonkost länge innan det stabiliserade sig.
#30 & 31
Under veckan har jag lagt upp en planering med min veterinär. Nu har vi testat katterna för samtliga smittsamma sjukdomar som stämmer överens med deras symptom. Vi har ännu inte testat för Salmonella, men veterinären säger att hon inte har någon stark misstanke då de varken har feber eller kräkningar (vilket är vanliga symptom vid Salmonella). Tydligen hade uppfödaren utekatter, har jag fått höra av andra köpare, men trots detta verkar ändå symptomen inte stämma överens med Salmonella. Siri (som kommer från uppfödaren) har under veckan börjat få fastare avföring men pruttar fortfarande illa och förhållandevis ofta. Både Lotta och Siri har gått upp i vikt sedan vi bytte tillbaka till deras vanliga foder (JIPPI!!!!). Med detta i åtanke sade veterinären att hennes främsta misstanke är att det kan vara T. Fuetos, men att Siri håller på att läka ut parasiten av sig självt med tanke på att hennes avföring blivit fastare och mindre illaluktande. Veterinären rekommenderade att vi skulle ha is i magen och se om det fortsätter gå åt rätt håll. Hon ser stora fördelar med att de inte har feber, att de är väl återfuktade och att de går upp i vikt. Om deras tillstånd förvärras ville hon dock sätta in Flagyl (om det blir blod i avföringen, om de slutar gå upp i vikt osv).
Jag blev såklart otroligt lycklig över de positiva beskeden! Nu önskar vi av hela vårt hjärta att Det faktiskt håller på att läka ut av sig självt. I sådana fall kommer det att ta längre tid innan Lotta blir frisk eftersom hon smittades senare än Siri, så vi håller noga uppsikt på Lotta.
Uppfödarens hantering av den här situationen vill jag inte gärna uttala mig om. Jag vet inte om hon testar sina katter eller om hon ens bryr sig. Senast vi talades vid rekommenderade jag henne att ta kontakt med de övriga köparna för att få en ordentlig överblick över hur utbrett/ej utbrett problemet är. Det är ett par veckor sedan nu.
Jag har kontakt med två andra köpare av Siris syskon som (fantastiskt nog) hittade mig via det här forumet och läste om Siri på min blogg. Jag är otroligt tacksam över att de tog sig tid att skriva till mig och visa sitt stöd och omtanke ♥ Vidare har jag även haft kontakt med Lottas uppfödare S*Abayomis som är ett fantastiskt stöd! I övrigt vet jag inte vilka som köpt Siris syskon.
Situationen överlag känns åtminstone bättre nu när vi fått en så engagerad och ambitiös veterinär som besitter stora kunskaper - och självklart även att vi fick så goda nyheter under veckan, att smittan kanske läker av sig självt.
Jag ber om ursäkt över att jag verkar ha skrivit en hel roman här, men eftersom jag är så tacksam över hur engagerade ni alla är i vår situation vill jag såklart berätta även om de positiva nyheterna :)
Jag kan inte tacka er tillräckligt många gånger ♥
Kaliforniakatten
Hej.
Har följit den här tråden och verkligen lyder med dig.Istället för massor av glädje och harmoni vara orolig hela tden
Det är inget som någon önskar sig.hoppas att det vänder nu åt rätt håll och att ni alla för lugn och kärlek.
Mvh Elena.
Skönt att höra att hon mår bättre nu. Så härligt att höra att du gått till botten med det här och får stöd av din veterinär!
Måste bara säga att jag tycker att uppfödaren har agerat pinsamt dåligt som inte har haft kontakt med dig under den här perioden. Är det som veterinären tror Tritri är det ju väldigt smittsamt och många kan bli drabbade framöver om hon inte tar sitt ansvar. Jag gissar att du har velat skydda hennes uppfödning genom att inte skriva ut katterinamnet på din hemsida, men jag tror att jag inte är ensam om att kunna räkna ut vem hon är iaf…
Alla kan göra okloka val, men gör om - gör rätt är min uppmaning till henne…
Trevlig helg!
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
Ingen av er har någon aning om vad som hänt, och sagts mellan köpare och uppfödare i den här frågan så jag tycker inte ni ska utala er utan den kunskapen. Jag tänker inte involvera mig i någon slags pajkastning på detta forum och jag tror inte att köparen är intresserad av det heller, med tanke på vad som sagts. Detta är en väldigt vinklad tråd och endast en sida av ett mynt.
SE*Hemlängtans
Jag har gett henne mina tips och råd angående hur hon kan komma med bukt med magarna. Jag har även undrat om hon vill söka det på dolda fel , dvs omkostnader som tillkommit i och med detta, men nej. Har även erbjudit henne att returnera katten mot alla pengar tillbaks, men det har hon ej velat. Hon påstår att hon varit i kontakt med ARN som anser att jag ska betala halva summan tillbaks till henne, när jag sa att jag gör det men då vill jag ha någon form av skriftlig bekräftelse på att detta stämmer, då upphörde kontakten helt. Jättetrist att som uppfödare bli smutskastad i detta forum men nu vet ni iaf att allt som inte skrivs här är sanning. Väljer att inte uttala mig mer i den här frågan nu, vad som än skrivs om mig. Pinsamt är snarar det sättet ni andra tror er veta något om vad som hänt i den här frågan… Skulle väldigt gärna se att katten kom tillbaks till oss istället…
SE*Hemlängtans
Så skönt att det vänder och att ni kan börja slappna av, jag kan inte föreställa mig hur ni haft det och vilken oro det måste ha varit i er lilla familj.
Kram, nu håller vi tummarna för att förbättringstrenden håller i sig.
Vi har kattungar 
Hemsida: http://helemicks.vikmarkens.se/
#36 Jag tror att många inser att den här tråden, precis som många andra liknande trådar i sådana här forum, är vinklad och bara visar den ena sidan av myntet.
Dessutom kan precis alla uppfödare drabbas av misstänkta smittor eller sjukdomar i katteriet, och risken ökar såklart ju fler katter man har och ju mer de kommer i kontakt med andra katter i samband med parningar, utställningar och liknande. Det är inget man behöver känna någon slags dåligt samvete eller skuld för.
Men det som engagerar i det här fallet och som jag själv, och säkert även andra, är nyfiken på är inte hur turerna gått med trådskaparen. Det har jag inte med att göra och det intresserar mig inte sådär jättemycket. Det som intresserar mig är om det är sant att veterinären misstänkt den smittsamma parasiten tritri och att fler av kullsyskonen visat liknande symptom. Detta eftersom du nu under samma tid annonserat ännu en kull, bla här på forumet.
Kort sagt så är jag intresserad av om du kunnat avfärda tritri, eller vad köparna till den nya kullen fått för information om du inte kunnat avfärda tritri? Och åter igen, ALLA kan drabbas av misstänkta smittor eller sjukdomar. Det är vad man gör åt saken som skiljer seriösa uppfödare ifrån de andra.
Så nu önskar jag att du som seriös uppfödare informerar mig, så att jag kan känna mig lugn, för den där lilla eventuella parasiten vill jag definitivt försöka undvika.
Och så hoppas såklart även jag att lilla Siri snart blir bra, och att trådskaparen orkar fortsätta gå till botten med vad det än är.
Jag har en tät kontakt med min veterinär i alla frågor som rör mina katters hälsa, även i denna, och jag har fullt förtroende för hennes kunskap och kompetens. Hon är den som ger mig råd om hur jag bör agera, även i detta fall.
SE*Hemlängtans
Till samtliga som skriver här.
Precis som jag tidigare har skrivit har jag inte för avsikt att yttra mig i hur uppfödaren har valt att sköta denna fråga. Hur hon har valt att uttrycka sig i sina kommentarer i den här tråden får stå för henne och hennes "sida av myntet". Att jag valde att skapa den här tråden är endast för att jag vill ha stöd och råd - inte en rättegång om huruvida någon handlat korrekt eller inte. Om någon av er vill komma fram till hur uppfödaren hanterar sin uppfödning föreslår jag att ni tar den diskussionen någon annan stans då jag upplever det som obekvämt att ni håller den konversationen här. Jag hoppas att ni kan ta hänsyn till detta.
Kaliforniakatten
Väl skrivet kaliforniakatten!!!! Det märks verkligen att du värnar om dina katter och att du har en sund och mogen inställning i den här frågan. Hoppas katterna blir friska snart. Älskar din blogg! /Malin.
#40 OK, ber om ursäkt.
Tack så mycket för din fina kommentar. ♥
Ingen fara. Jag förstår såklart att du inte menade något illa med din fråga! :)
Kaliforniakatten
Djupdal vill bara säga att jag håller precis med dig o tycker det var väl skrivet!
Alltid bättre att ta saker till ytan o göra något åt det än att sopa under mattan.
#40 Ber om ursäkt, det var absolut inte min mening!
Hoppas Siri mår bra snart!
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
#43 Som jag skrev så får jag intrycket att dina beskrivningar av de faktiska förhållandena är lite vinklade, och detta kan i så fall göra att du får sämre tips och råd än du skulle få om du lät beskrivningarna vara fria från dina egna slutsatser, som kanske är lite färgade av någon slags besvikelse på uppfödaren.
Exempelvis så låter det i ditt första inlägg som att ni höll den jättefriska katten separerad ifrån den sjuka den första tiden, men samtidigt länkar du till en blogg där de båda busar efter bara någon timme. I min bok innebär detta att det är långt ifrån säkert vem som smittat vem.
Om det överhuvudtaget rör sig om en smitta.
Skulle det inte kunna vara så att Siri blev dålig i magen av stressen som flytten innebar, precis som många katter blir, alternativt att hon alltid varit så pga överkänslighet mot något.
Att Lottas mage sen pajade av foderbytena, i kombination med stressen som ihopflyttningen innebar, är ju heller inget konstigt eller ovanligt. När magarna väl börjat kan det ju också ta lite tid innan det stabiliserar sig.
Det är möjligt att du kan slå hål på dessa teorier på två sekunder, och gör gärna det i så fall
, jag försöker bara hjälpa dig att tänka lite utanför lådan. För du skriver ju att ni testat för samtliga smittsamma sjukdomar som stämmer med symptomen utan att få träff, låt vara att exempelvis tritri är svårtestad, och då borde väl det naturliga vara att misstänka något annat än en smittsam parasit?
Något som skulle kunna kasta lite ljus på funderingarna är ju faktiskt om uppfödaren kunde berätta hur övriga katter mått, och om de eventuellt testats för tritri, men politikersvaret i #39 gjorde knappast någon människa glad. Men jag hoppas fortfarande att hon bestämmer sig för att svara på den enkla, men ack så viktiga, frågan.
Håller tummarna för att allt ordnar sig till slut.
Om jag uttryckt mig otydligt angående Lotta och Siris umgänge vill jag såklart klargöra frågetecknen.
När Siri kom hem till oss fick de träffas. De träffades i cirka ett dygn innan vi kunde säkerställa symptomen (att Siri fes och hade lös och illaluktande avföring) och då kontaktade vi veterinär. Därefter var katterna separerade tills proverna för T. Fuetos var tagna och veterinären gav oss klartecken att låta katterna umgås. Efter detta fick de endast umgås medan vi hade koll på dem (för att undvika att de ev. skulle tvätta varandra i baken), och de sov inte tillsammans på nätterna och de hade fortfarande separata kattlådor. De fick umgås helt fritt igen drygt en vecka senare.
Att det rör sig om en smitta i det här fallet är det veterinären som fastställt efter att Lotta, ett par veckor efter Siris hemkomst, fick precis likadana symptom som Siri.
Som jag skrivit tidigare är veterinärens huvudmisstanke att det rör sig om T. Fuetos och att Siri förhoppningsvis håller på att läka ut smittan själv. För oss var det fantastiska nyheter med tanke på vad vi gått igenom de senaste två månaderna.
Om uppfödaren väljer att delta i diskussionen på nytt kan jag inte klargöra tillräckligt många gånger att vad hon skriver här får stå för henne. Jag har varken varit i kontakt med ARN (eller påstått det) eller tackat nej till dolda-fel-försäkring som hon påstår.
Kaliforniakatten
Den här tråden skulle kunna bli hur lång som helst, men det är inget som leder till annat än skitsnack och osanningar och inget som hjälper katterna att bli bättre i magen… Jag väljer att inte kommentera det här mer, ni får tro och säga vad ni vill, det brukar ni ju vara bra på ändå ; ) Önskar katten och nya ägaren allt gott och vill inget hellre än att hon ska bli stabil i magen igen. Vill du något så ring mig istället, du har ju mitt nummer…
SE*Hemlängtans
#47 Tycker inte att man ska fastställa någon smitta bara för att två katter som nyss flyttat ihop, och bytt foder flera gånger, blir dåliga i magen. Inte så länge alla prover är negativa. Och med all respekt så tror jag ingen kan hålla koll på var katter som ligger i samma korg slickar varandra.
Om syskon hos andra köpare har samma symptom, vilket du skrev i början, finns såklart ett helt annat underlag för att fastställa smitta. Har du berättat detta för veterinären så förstår jag att slutsatsen dragits. Så jag undrar samma sak som AgnetaB: Vet du hur det gått för de båda andra köparna? Jag antar att de också varit till veterinären, och kanske testat för t.foetus mm?
Eftersom veterinären verkar ha kommit fram till att det är T. Fuetos känner jag ärligt talat att jag inte orkar älta det mer, jag hoppas du kan förstå. Vi har inte bytt foder flera gånger, utan vid ett tillfälle (till Hills i/d), och det är åtminstone 4 katter från uppfödaren (inklusive Siri) som har varit dåliga i magen. För min del kan jag lägga ner utredningen och känna mig trygg med vad veterinären kommit fram till. Det har varit så påfrestande att behöva gå igenom det här och nu vill jag, för första gången sedan Siri kom hem, bara kunna njuta med min familj och hålla katterna under uppsikt medan de (förhoppningsvis) frisknar till.
Tack till alla som bidragit med ert stöd samt era tips, goda råd till den här tråden. ♥
Om ni vill läsa mer om Lotta och Siri är ni alla välkomna att följa min blogg! :)
Kaliforniakatten
Lycka till! 
#50 Veterinären har inte alls kommit fram till att det är t.fuetos, och då tycker jag inte att du ska skriva det, oavsett vad du tycker om uppfödaren. Det är ju bara en misstanke, i brist på bättre, som uppenbarligen inte kunnat bekräftas hos någon av de 4 katterna du hänvisar till.
Slutar också älta då. ;)
Hoppas det blir bra med katterna till slut! :)
Tack så mycket! ♥
Ja, vi hoppas också att katterna ska bli bra :)
Kaliforniakatten
#53 Hur har det gått med katterna och deras magar? Jag har försökt följa din blogg för att få veta vad det hela berodde på och vad de får/fick för behandling…men det har inte stått något mer om detta i bloggen, inte vad jag hittat i alla fall.
Dock verkar de friska och har bra vikter nu vad jag förstått…eller?
Blev det klarlagt vad magbesvären berodde på?
Du behöver inte svara om du inte vill. Jag är bara nyfiken och vill lära mig så mycket jag kan om smittor, sjukdomar, hållbar avel etc. Man blir aldrig fullärd. Andras erfarenheter är guld värda.
Lycka till med dina fina katter framöver!
Tack för att du påminde mig om att jag inte gett uppdateringar om Lotta och Siris magproblem! Jag har skrivit ett inlägg på bloggen om katternas aktuella hälsotillstånd. Du är välkommen att kika in och läsa och fortsätt gärna ställa frågor om det är något mer du/ni funderar över! :)
Kaliforniakatten
#55 har också funderat på hur det gick med dina katter o känner med dig hur hemskt det måste ha varit.Läste på din blogg att de var bättre men ej riktigt säkerställt vad det berodde på. Ska du ha dem i avel o vad har veterinären sagt då?
Tack för info på bloggen. Försökte kommentera på din blogg men lyckades inte lista ut "de två orden"…ha ha, klurigt värre - var ju så suddig bild! 
Lycka till framöver med dina fina missar! Härligt att de mår bra nu!
Ja, vi hade också velat veta vad som orsakade magproblemen, men det är åtminstone fantastiskt skönt att de mår bättre! :) Lotta är kastrerad och Siri kommer att kastreras nu under januari, så de kommer att få leva som sällskapskatter med mig och sambon livet ut. Jag har inte frågat veterinären om magproblemen skulle kunna generera negativa faktorer i ett avelssammanhang så det vet jag tyvärr inte. Däremot har jag frågt veterinären om Lotta och Siri kommer att kunna träffa deras kattkompisar Ella och Nora något i framtiden, och på den frågan svarade veterinären att det ska gå alldeles utmärkt. När de blivit symptomfria ska vi vänta 4 veckor och då ska det inte vara några problem :)
Ingen orsak! Haha, jag får nog se över det i sådana fall :)
Tack för lyckönskningarna ♥
Kaliforniakatten