Tester innan avel?
Vilka tester bör man ta innan man parar en ragdoll hona?
Vad kostar dem?
Hur gammal bör honan vara innan man utför testerna?
Tack på förhand!
Ingen som vet?
Missförstå mig rätt nu, men just den där frågan är en fråga man jättegärna svararar på när någon letar katt. Inte när någon nyss köpt en.
Det finns helt enkelt tusen andra frågor man bör ha koll på innan man parar en ragdollhona, som inte är lika simpla att hitta svaren på. Inte illa ment på något sätt, men det kan vara en förklaring till att ingen svarat. Du får helt enkelt jobba lite.
Din katts uppfödare, Sverak, rasringarna och pawpeds är bra ställen att börja:
www.sverak.se
www.ragdollklubben.com
www.scandinavianragdoll.com
www.pawpeds.com
Och de här böckerna kan vara någon slags standarduppsättning om man vill gå vidare:
www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163301784
www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9789153425151
www.katter.nu/shop/rc_bok.htm
Om jag missuppfattat ber jag om ursäkt, och annars önskar jag
Lycka Till!
(och hoppas jag satte ut tillräckligt med glada gubbar)
Tror den frågan varit upp fler ggr…
Blodproverna kan göras närhelst nästan men inte gärna på kattunge såklart.
Fiv/Felv och blodgruppering till Genoscoper kostar allt som allt med bloddragningen hos veterinär ca 1000 kr per katt.
Scanning hjärta och njurar ca 1500 kr per katt och skall inte göras före 10 mån.
HCM DNA kostar runt 500 kr hos Laboklin.Kan göras som svabb(topsa tandköttet)eller blodprov.
Blir lite ledsen när jag läser ditt svar Djupdal. Jag och min familj har funderat på en ragdoll mycket länge. Vi har läst på både på nätet och i böcker och hälsat på flera olika uppfödare. Nu i höst kände vi att vi var redo och vi fick hem vår Asti. Vi skulle gärna vilja avla på henne men eftersom att vi aldrig har haft en Ragdoll tidigare kände vi att vi tar det lugnt och lär känna rasen på riktigt och inte bara vad vi läser oss till innan vi riktigt bestämmer oss. Jag ska gå en uppfödarkurs nu i vår och vi kommer vara väl förberedda när vi väl bestämmer oss för att ta vår första kull. Vad gäller tester man bör ta innan man börjar avla så säger många olika därför jag frågade vad ni här inne tycker. Dessutom så ändras väll regler och rekomendationer efter årens lopp så har jag en bok från 2006 så kanske den inte är rätt uppdaterad. Tycker att det är väldigt tråkigt att höra att de vore okej för mig att fråga dessa frågor för två månader sedan innan vi köpt Asti men nu är det inte okej. Detta inlägg är läst 104 gånger och endast 2 har svarat. Tycker det är tråkigt att man inte kan hjälpa varandra oavsett ålder och hur insatt man är i Ragdoll osv. Vi vill väll alla ha friska och glader katter i slutändan. Tydligen är inte detta riktigt rätt forum för mig.
Tack för ditt svar ProvinsiaRivers Jag har googlat och letat på forumet men inte hittat riktigt rätt svar så tack så mycket!
Jag tycket inte du skall ta illa vid dej. Du kan höra med din uppfödare om du känner förtroende för henne/honom. Tyvärr så är det då att "nya" uppfödare inte alltid får så bra respons. Jag har själv inte hållt på så länge men har oxå upplevt detta. Men som tur är har jag bra kontakt och respons av mina uppfödare som jag köpt mina avelskatter av. Hoppas du köpt henne som avelskatt för annars får du inte avla på henne? Vad jag hört med prover på katten. Hcm-dna, scanna hjärta o njurar. Blodgruppering. Finns många fler men det är ju upp till var o en vad man vill testa för. Kolla även på olika kattsidor kan ge dej svar. Sök mkt. Kunskap, man lär dig nåt nytt hela tiden. Mvh Tina.
Ja, visst har jag köpt henne som avel desutom av en väldigt stor och känd uppfödare men väldigt goda ref så allt är som det ska
Tack för dina ord!
Att det är många som läser men inte har svarat beror nog också på att många tycker att det är intressant men inte har svaren själva.
#4 Jag ansträngde mig verkligen för att du inte skulle missuppfatta, och även för att du skulle få ett så bra svar som möjligt på din fråga, dvs vad de uteblivna svaren kunde bero på.
Det är väl bara att konstatera att jag misslyckades.
Självklart ska vi hjälpa varandra, det var ju därför jag skrev. Hade jag inte velat hjälpa dig, och framför allt alla glada friska katter, hade jag varit tyst.
okej, tack 
http://www.scandinavianragdoll.com/ragdoll_och_halsa.aspx Här hittar du en del ang avel och vad man testar innan.
Blodgrupp, scanna hjärta och njurar, samt HCM1 dna test är det man gör innan parning. Ocn när du ändå drar blod kan du ju testa för Fiv och Felv också, det blir inte mkt dyrare.
Kostnad för hjärta OCH njurar scanning är 1500-2000 kr cirka. Varierar, men tänk på att använda en veterinär som är godkänd av hälsprogrammet, du hittar mer på Pawpeds om detta.
Blodgruppering cirka 300 kr (jag rekommenderar Genoscooper) + kostnad för att dra blodprovet, uppskattningsvis 250-500 kr beroende på klinik. Om du drar blod samtidigt som du scannar slipper du ju besöksavgiften, och får allt gjort på en gång. Se mera om att testa blodgrupp på www.genoscooper.com
Kanske kan du vända dig till din honas uppfödare för mera tips? Eller om du hittar nån annan som du kan bolla med?
Utställningar, besöka eller gärna ställa ut, är ju bra, när man är ny i rasen och behöver lära sig mera ang olika katters olika "typer" och hur man ska tänka inför val av partner till sin katt.
Det kan vara bra att redan nu ansöka om stamnamn till din uppfödning, det kostar 1500kr. Många hankattägare har det som krav innan man kan tänka sig att låna ut sin hankatt.
Det blir ett intressant seminarium för nya och gamla uppfödare, utställare och allmänt ragdolltokigt folk, ett bra tips för dig som ligger i startgroparna för att starta uppfödning klicka här för mera info om SRCs seminarium
Lycka till!