Ragdoll med annan katt?
Hej mina vänner!
Är väl ute i god tid kan man säga, då kullen jag kommer hämta hem min Ragdoll kille från är leveransklar i mitten av mars. :)
Dock gjorde jag en tråd på Katter iFokus och frågade huruvida man bör ha en kompis till en Ragdoll. Vi är borta enligt "standard" arbetstider i min familj, så det är inte mer eller mindre än vad folk brukar, men borde jag försöka skaffa ännu en katt isåfall? Fördelar, nackdelar med det?
Och är det någon om har bra raser som går bra ihop med Ragdolls? Jqg har funderat på bland andra Russian Blue, Maine Coon och Perser.
Tack!
Vänliga Hälsningar Lina
Jag har en Norsk Skogkatt tillsammans med min ragdoll vilket har gått jättebra redan ifrån början, bortsett ifrån att jag lyckades få den mest dominanta ragdollen som finns så hon morrade som en hund i två månader innan hon godkände de andra katterna. Men så fort hon förstod att hon måste stå ut med dom så blev Thea och Kokos oskiljaktiga. De sover tillsammans hela tiden och tvättar varandra, busar som sjutton genom hela lägenheten :) Om jag inte tar helt fel så ska väl ragdolls gå bra ihop med alla katter? Så kolla snarare tvärtom tror jag :)
Vi har ragdoll kattungar!
www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se
Jag tytcker absolut att din ragdoll ska ha sällskap av annan katt medans ni jobbar, blir väldigt ensamt länge annars. Jag har en ragdoll och en perser. De funkar väldigt bra ihop temperamentmässigt
Tror att ragdolls passar med de flesta raser. Det du snarare bör tänka på är att det troligtvis går bättre ju jämnare i åldern de är. Alltså att de inte har för stor ålderskillnad. En gammal katt är ju inte lika förtjust i att ha en kattunge som kompis kanske.
Lycka till!
Jag skaffade en Ragdoll-kompis till min Perserkompis. Hade jag inte haft en kattkompis till honom (ragdollen) så tror jag han hade blivit knäpp :) Han är så fruktansvärt kelig men också väldigt busig så det är uppskattat att ha en kattkompis att leka med. Det enda som är tråkigt är att det skiljer ganska många år mellan dom, så mitt tips är att skaffa en jämnårig kattkompis eller två katter med samma aktivitetsnivå. Vi fick hem Ragdollen i somras, och det är först nu som de kommer riktigt bra överens och tvättar varandra och kelar. Men perser-tanten (ca 6 år) kan fortfarande bli sur om lillkillen jagar henne för mycket…
Min Ragdoll gillar inte att vara ensam utan sina kattkompisar. Han bor ihop med en Helig Birma och två Norska Skogkatter och det fungerar hur bra som helst.
Sajtvärd Katter iFokus
Vi har en huskatt och en Birma tillsammans med vår ragdoll. Tror det inte spelar någon roll vad det är för raser, bara kemin mellan dem stämmer. Birman och raggisen är bästa vänner och sover gärna tillsammans, men bondisen är bara med och leker men håller sig annars för sig själv för det är så hon vill ha det. Tror inte det har med deras ras att göra.
SE*Astinis Ragdoll
Min Ragdoll har sällskap av en oriental, fungerar bra här!
Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se