Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 937 ggr
Prorocket
0

Ragdoll med 2 hem???

Hej..

Jo det är så att jag köpt mig en raggpojke som jag får hem i helgen.

Har förberett med allt och läst på en del så det känns bra..

Men nu till min fråga, jag är särbo men vi bor nära varandra i varsin lägenhet

och vi ses hos bägge.Kan jag ta med min raggis dit och den är med oss typ 2

dagar och sen hem igen? Har försökt googla men kan inte finna nåt svar alls.

Jag undrar om katten blir stressad eller kan man vänja honom att byta miljö

då och då? Nån som har erfarenhet av det? Men har tänkt skaffa honom en

kompis lite senare för vill inte att han ska bli ensam och ledsen.

Tacksam för alla svar,luddet skrivet men hoppas ni fattar..:)

LinaLj
1

Jag släpade med min katt till min pojkvän ungefär varannnan helg i kanske ett år då vi hade långdistans förhållande. Nu är Teddy visserligen en Selkirk rex men det tror jag inte har så stor betydelse.

Teddy tog ingen skada av det, han spenderade en timme med att kolla läget när vi kom dit och sedan var allt som det skulle. Han hade en låda där, en puff och matskålar så att jag slapp släpa på allt. Nu var Teddy ändå ungefär 4 år när jag åkte fram och tillbaka och det gick hur bra som helst så jag tror inte det skulle vara några problem om man dessutom lär katten det från början.

däremot skulle ajg nog rekommendera att han får vänja sig med din lägenhet och bli helt trygg där först innan du tar honom till pojkvännen. Det är ju jobbigt för en liten plutt att åka fram och tillbaka och ha två ställen som är nya samtidigt.

HBKbruden
1

Min ragdoll får åka med när jag flyger och flänger.. han får ibland även följa med när vi bara ska bort hos gäster en natt då han verkar trivas med det. Han går runt en stund och kollar läget, sen lägger han sig och sover. Verkar aldrig bli stressad. Däremot är han ofta trött när han kommer hem igen. Äter, dricker och går på låda när och varsom. Han bor hos min mamma några helger i månaden då jag är borta och även detta verkar han inte ta skada av. Så visst går det, han verkar som sagt inte må dåligt av det, busar och leker borta också samt slappnar av.

Nu är han vuxen 2 år, men redan som kattunge fick han följa med på lite kortare `äventyr` över dagarna och det funkade alltid bra. Rekommenderar självklart som #1 att låta han bli ordentligt trygg och hemmastadd först.

Prorocket
0

Kul att höra om era katter och att ni fått det att funka.Jo han får boa in sig ordentligt här först som ni båda också rekomenderar.Sen så tänkte jag börja vänja honom med transportburen omgående så det inte blir problem senare.Vill så gärna ha en raggis som gillar att följa med lite då och då.Men det är väl från individ till individ hur de tar det.Men det är väl bara att träna och försöka vänja redan tidigt.

HBKbruden
0

Ja, allt går att vänja vid, men alla katter är  ju olika individer och behöver olika mycket tid att vänja sig :) Transportbur är smart att vänja vid, jag har min alltid min stående i lägenheten öppen (en mellanstor hundbur i tyg) och relativt ofta ligger han och sover där inne, det är en trygghet för honom. Han ogillar dock när jag stänger den och att åka bil är fortfarande hemskt ledsamt, så tips, öva på det också, fast lite kattskrik i bilen får man bara stå ut med tror jag, iallafall med min gosse.

STORT lycka till med nya kissen!! Det kommer gå helt suveränt!

Svartasaga
0

Håller med tidigare svar. Jag har 2 missar, en raggis och en norsk skogkatt som följer med mig när jag hälsar på hos mina föäldrar och kattvänliga kompisar.

Blir din kisse bara trygg i sig själv och är känner sig hemmastadd med och hos dig så kommer det nog gå utmärkt. Lycka till!

Änglakatten
0

Instämmer! Har samma boendeförhållande och tar med dockan när jag blir kvar där över natten, och hennes egenskaper kommer fram 100 gånger mer än hemma hos mig där det finns två andra katter så det är vansinnigt roligt att hon blir en annan katt plötsligt. :)

Vi har ragdoll kattungar!

www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se