Behöver eran hjälp!
Har ett stort problem som behöver lösas
Min ena katt (som inte är en ragdoll) är för smal och han är utekatt och spriger ut och in hela tiden alltså väldigt aktiv av sig.
Sedan min Ragdoll som behöver gå ner i vikt (är lite överviktig)
Kan ni rekommendera bra foder från Royal canin kanske?
Behöver verkligen många tips och råd om vad man kan göra!
(veterinären har bedömmt att min ena katt är lite underviktig och ragdollen överviktig)
Med vänliga hälsningar
Tycker du själv att din raggis verkar vara överviktigt? behöver du trycka för att känna revbenen och ryggraden eller kan du känna dem utan problem, för många har sagt att min ragdoll ser överviktigt ut men jag själv och andra som har just ragdolls säger att han är helt normalviktig.
utöver det så tror jag att du ska försöka aktivera den lilla tjockisen kombinerat med att kanske kontrollera intaget av mat istället för att låta det stå framme?
Fast å andra sidan… din andra katt är underviktig? När min ena var kattunge fick jag ge honom extra mat som den andra inte fick äta av, då fick han blötmat och så höll jag den andra borta medan han åt.
Lycka till :)
#1 tack så mycket, ja han är lite rund tycker jag ;)
Med vänliga hälsningar

Prova blötmat! Dom flesta katter brukar stabilisera vikten på blötmat, alltså tjocka katter går ner till en hälsosam vikt och smala katter går upp till idealet istället.
Men om du gärna vill ge torrfoder, eller om du kanske ger kombinerat som jag, så rekommenderar jag verkligen inte RC. Fullt med spannmål vilket gör katter tjocka bland annat och är verkligen inte värt sitt pris.
Torrfoder som enligt mig är något att ha är Applaws, Orijen, och Eukanuba. Högt köttinnehåll och dom först nämnda innehåller inget spannmål. Det är också drygt som sjutton, så även om det kanske kostar mer i inköp så blir det billigare i längden.
Kom ihåg att katter ska långsamt fasas in på nya foder för magens skull. Det får gärna ta flera veckor.
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Stödjer Kattvärnet - Haninge
Min pappa och hans fru hade samma problem med sina två katter (dock var båda innekatter). Den ena, som var kastrerad, vägde alldeles för mycket, och den andra, som var väldigt aktiv av sig låg alltid på gränsen mellan normalvikt och undervikt. För några månader sedan var jag med honom till djuraffären när han skulle köpa kattmat och då frågade han om tips där. Han som jobbade i djuraffären sa att en grej man kan prova är att ta bort maten när man inte är hemma (om katterna har fri tillgång alltså). Han menade att den tjocka katten förmodligen går och småäter lite hela tiden, särskilt när ingen är hemma för att det är tyst och tråkigt, medan den smala katten inte gör så? Vet inte om det stämmer, men kom att tänka på det tipset nu när jag läste ditt inlägg.
Kan tillägga att pappa aldrig testade detta med sina katter. De sålde den tjocka katten istället (dock av andra skäl :P). Men du kan ju alltid prova!
#4 tack så mycket
Med vänliga hälsningar