Färgutfall?
Med färgkoder och mönster inlärt ifrån Norsk Skogkatt så har jag lite svårt att gå ifrån det och lära mig Ragdollens färgkoder.
Men jag funderar över om en blå tabbymaskad mitted hona och en blå colorpoint hane kan få kopior på hanen?
Om avelsplanerna blir som jag hoppats så skulle jag vilja behålla en avkomma från min hona och är helt såld på blå colorpoint <3
Har lite svårt att hitta den rätta hanen bara ;)
Vi har ragdoll kattungar!
www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se
Ja du kan få blå colourpoint med den kombinationen:) Alltså du KAN men inte säkert….kan ju bli mitted av alla eller tabby av alla….
Färgen blir blå på alla, för dilution (det som spär det bruna till blått) är inte dominant. Både mamma och pappa har det alltså i dubbel uppsättning eftersom de är blå, och då kan ungarna inte bli något annat.
Tabby är däremot dominant, så det räcker med ett anlag från den ena föräldern. Men homozygota tabbysar (som har anlaget i dubbel uppsättning) är väldigt ovanligt, så med största sannolikhet blir bara hälften av ungarna tabby.
Mitted betyder, om man utgår från teorin om två olika vitfläcksanlag vilket raggismänniskor gör, att honkatten har ett anlag för mitted och ett för colorpoint, medan hanen har två för colorpoint. Vitfläcksanlagen "plussas ihop", vilket i detta fall innebär att hälften blir mitted och hälften blir colorpoint.
Hälften colorpoint varav hälften icketabby varav hälften hanar betyder att du i snitt behöver en kull på 8 st för att få din kopia.
Lycka Till!
#1 Tack! Jag förstod inte valen i rullgardinsmenyerna tillräckligt för att använda den guiden, men jag kanske kan googla mig fram lite namn och mönster :) Sparar den!
#2 Tack för ditt utförliga svar, det är det mest intressanta med uppfödning tycker jag och ser just nu fram emot några fina "spöken" om några dagar då min skogis föder. :D
Jag ska fortsätta läsa på om ragdollens färger, jag har länge haft planer på att spara en skogis här hemma, men har nyligen bytt till att spara en ragdoll istället för rasen växer och växer i mitt hjärta för varje dag <3
Jag tycker bara det är så synd att det är lite svårt att träffa likasinnade att diskutera Ragdoll med. Vill utvecklas och förstå mer. Jobbar som kattfotograf men har hitills endast fotat EN ragdoll och jag hoppas varje gång det ringer att det är en ragdollägare. hihi
www.fjarilflickans.se
Här finns vi likasinnade att diskutera ragdoll med :)
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
#4 Ja jag trodde ju det men det är många som svarar "googla" eller "google är din vän" när man frågar något så jag har gett upp lite :) Tänker att man kanske måste träffas och få förtroende för den man delger sin information och hjälp. Jag tar iallafall uppfödningen på fullaste allvar och lär mig någon nytt hela tiden vilket jag älskar. Och hoppas kunna hitta ragdoll vänner i framtiden :)
www.fjarilflickans.se
Ah ja det är ju trist när det är så! Själv är jag ny på rasen, köpte min första för ca tio dagar sedan.
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus