Kattoalett
Vi har nyligen skaffat en ragdollunge och i samband med det köpt en stor kattoalett (eftersom det kan bli en stor katt!) Den har lock och kattlucka som den kan gå in och ut genom när det passar kissen. Bra eftersom den av utrymmesskäl måste stå i köket, då slipper man kiss och bajslukt där. Den är fylld med 10 kilo kattsand Everclean som klumpar både kiss och bajs i lättstädat skick. Men en del sand försvinner ju därmed. Någon har sagt att man inte behöver byta sand i en sån här låda förrän efter ett par månader men det tycker jag låter lite. Man vill ju tvätta ur lådan också ibland… Hur gör ni som har såna här kattoaletter?
Jag börjar med att ta bort luckan. Katter tycker inte heller om stank och kan svara med att gå någonstans där det är fräscht.
Och så städar du väl bort klumpar och avföring flera gånger varje dag? Då blir det inte lukt av den här typen av sand.
Hur ofta du behöver byta all sand beror dels på hur katten beter sig när den kissar. Om den t ex har för vana att stå och kissa så att det kommer på själva lådan får du lov att göra rent mycket mer ofta än om den sitter fint en bit in i lådan. Dels beror det på hur ofta du fyller på sanden. Helt korrekt att fylla med minst 10 cm sand (i en stor låda så går en kartong åt, mer eller mindre i alla fall). Sedan får du fylla på, om inte varje gång katten varit där eftersom den fortfarande är liten, så i vart fall flera gånger i veckan för att sandnivån ska bibehållas. Då kan det fungera med total rengöring relativt sällan. Men som sagt, det beror på hur katten beter sig.
Lycka till med din misse!
Medarbetare Hittekatter iFokus
Ja som jag sa i början så är det ju väldigt lättstädat och naturligtvis vet jag hur man gör, och ofta, men vad jag undrade var egentligen bara om man inte nån gång måste kasta bort all kvarvarande sand som finns i lådan, och byta ut den mot helt ny. Man kan ju faktiskt tänka sig att det blir små fragment av föroreningar i den gamla sanden, så även om man fyller på ny, så kommer ju dessa fragment att vara kvar…
Jo, det är klart att du ska göra det. Men hur ofta är en fråga om hur katten beter sig på toan. Om det rinner mycket utmed kanterna måste du självfallet göra rent mycket mer frekvent än om katten (liten som den är) sitter mitt i och urin inte tränger ned i botten på lådan. I det sistnämnda fallet kan det säkert gå om du väntar 2-3 månader. Du ser ju hur det ser ut och kan bilda dig en uppfattning. Allra minsta lilla lukt - starta om från början.
EverClean säljer en bra spade i metall där det är mindre mellanrum i än de flesta plastspadar som släpper igenom ganska stora fragment. Är väldigt nöjd med den.

Jag brukar skura rent lådorna en gång i månaden, så får dom ren och fin sand efter.
Men mina katter är ju sådär mysiga att dom gärna kissar (och bajsar) på sidan av lådan och ibland så får jag torka av lite extra med våtservetter eller liknande.
Man får helt enkelt vänta lite och se hur lådan ser ut efter ett tag och sen göra bedömningen om man behöver tvätta ur lådan eller inte.
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Stödjer Kattvärnet - Haninge
Tack ska ni ha båda två; bussigt att ni ville svara på mina frågor! Nu vet jag ungefär hur man får tänka! Jag ska försöka få tag på Ever Cleans metallspade också, jag kan tänka mig att den är bättre än Granngårdens plastspade.
Hälsningar Thörntaggen!
Jag kanske skulle tillägga att det inte är direkt akut för det luktar inte ett dugg i lådan, och inte finns det heller några spår av avföring på insidan av kanterna, men som sagt man vill ju veta hur man ska bete sig när man aldrig haft vare sig katter eller kattoaletter!
#6 Du kommer se när det är dags. Du verkar så mån om din kisse.
Håller med #7, man ser på sanden när den har gjort sitt. Den brukar få en annan färg och man tycker inte att det blir fräscht när man bara skopar. Följ magkännslan helt enkelt.
Tack allihop! Jag har varit ute på nätet och kollat spadar, och blev lite förvånad över den där EverClean metallspaden, då den ser ut precis som en sån där spade man tar upp kokt fisk eller annat från en kastrull…Den går inte upp på kanterna och såg väl liten ut för den här stora lådan! Jag har faktiskt hittat en annan, av plast och med mycket smala längsgående öppningar, fast som en rejäl skopa med uppgående kanter på sidorna. Den heter FinKarlie, kostar bara 10:- kronor styck och finns på CyberZoo.se. Tyvärr var den slut för tillfället, men jag har beställt 3 st, får se när dom får hem.
Hälsningar Thörntaggen
Bra tips om spadarna! När du fått dem och använt ett tag, kan du inte lägga in en recension här så vi får veta om de är hållbara och om du är nöjd med funktionen? I så fall kan jag tänka mig att köpa in massor för att sponsra det katthem där jag är volontär.
Jag har inte varit inne och tittat här på ett tag, men nu såg jag senaste inlägget! Javisst ska jag tala om hur spaden fungerar. Jag hr inte hört något ännu om dom har fått in några men så snart dom fått det, så beställer jag!