Badning??
Jag undrar om, hur, hur ofta och när man ska bada en katt? Min ragdollunge är bara 4,5 månader, och är än så länge bara inomhus, men man kan ju bli dammig och smutsig ändå, eftersom hon är precis överallt och pular in sig på de mest omöjliga ställen. Katter brukar ju hålla sig rena ändå, i motsats till hundar så slickar dom sig ju rena, men… Hur gör ni andra??
Jag badar aldrig mina katter (Ragdoll, Birma och Norska skogkatter). De håller sig rena och fräscha själva.
När vi varit ute i blött väder duschar jag dock av leriga tassar när vi kommer in och om/när någon har diarré duschar jag bort bajs som hänger i rump-pälsen, men aldrig hela katten.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag badar enbart inför utställning
Min ragdollkille är drygt 6 månader gammal och vi har badat honom några få gånger bara för att vänja honom vid de :)
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus
Tack OberonsMatte, det var skönt att höra - jag tror inte katter gillar att bli blöta! Jag har heller inte för avsikt att ställa ut våran kisse. Skulle hon vid eventuellt utevistelse i sommar råka smutsa ner sig riktigt ordentligt, (fast katter undviker väl sånt i möjligaste mån, i motsats till hundar!) så får vi väl ta tag i det problemet då, och hon får finna sig i en badning!
Har inte heller badat mina katter under nu 19 år.
Jag tror att det är bra att vänja katten vid att bada när den är kattunge. Har man otur så kan katten drabbas av någon slags ohyra eller att katten har rullat sig i något väldigt äckligt någon gång och då är det bra om katten inte får panik när detta ska göras.
Enligt Agria ska långhåriga katter badas med jämna mellanrum då katten inte kommer åt så bra själv. En ren hud andas bättre och katten får ett bättre immunförsvar.
http://www.agria.se/katt/artikel/palsen-avgor-om-katten-ska-badas
Varma Hälsningar Helene Andreasson
SE*Beautiful Stars
Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll