Fråga om DNA test på HCM
Jag ska åka iväg med Kokos idag för avelstester och det är ett test jag inte blir riktigt klok på, och det är dna testet för hcm. Jag har fått veta att det är bättre att ta ett blodprov istället för bara svabb och bestämde mig för det.
Bokade tid hos en veterinär för såna tester, inga konstigheter där. Sen tänkte jag om och ville göra alla tester samtidigt istället, hos de som scannar hjärta och njurarna, så jag ringde dit och frågade om just dna test för hcm.
De säger att man vanligtvis betalar labbet som det skickas till innan, själv. Och de drar blod åt mig som jag sen skickar. Men hur jag än läser på Ragdollklubbens hemsida så finns bara info om svabb.
Jag ska åka idag kl 15 och göra testerna, vad gör jag när jag sitter där med ett blodprov? Ska jag bara skicka det till Laboklin utan vidare? Kontaktar jag dom innan?
Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig :)
Det krävs inte såhär många olika tester för NFO så det är lite nytt för mig.
Vi har ragdoll kattungar!
www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se
Det duger bra med svabb testet och sänd det till Australiens labb
Blod är alltid vanskligt att sända med post
Hur är föräldrarna testade till din katt?
Jag tycker att det kan vara bra att testa allt på en gång precis som du tänker. Min veterinär drar också blod åt mig och så sklickar man i vadderat kuvert tillsammans med en beställningslapp (det brukar veterinären ha hemma) där amn fyller i vad man vill ha svar på. Jag tycker att det kan vara bra att ta hcm dna, blodtypning och om man vill kan man ju även ta fiv/felv. På beställningslappen fyller du i var provsvaren ska skickas (man kan välja e-post och då går det snabbare också) och var räkningen ska skickas. Kanonsmidigt tycker jag!
---------------------------------------------------------
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
Ja föräldrarna är neg. men jag har inga papper på det. Har så bra kontakt med 10-tals skogisuppfödare och uppfödaren till min skogis så att papper inte är lika nödvändigt (pappan och föräldrar bakåt är såpass fina avelsdjur) Men det är lite annorlunda med Ragdolls och uppfödare där så jag kanske borde be om papper på det?
Jag gjorde allt samtidigt och fick det sjukt billigt idag så det vart ett lyckat besök. Hjärta och njurar ser prima ut :) Blodproven de själva får svar på imorgon får jag veta nån dag efter. Jag är så nervös, men håller tummarna hårt inatt.
www.fjarilflickans.se
Bra att du tar ansvar för din uppfödning och både dnatestar och scannar! Jag hpller tummarna för ett bra resultat på resterande tester också! 
---------------------------------------------------------
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
#4 Det är helt självklart för min del :) Vill kolla om hon var chokladbärare också egentligen, men eftersom det är lite för att det är kul att veta så stoppade plånboken mig från att göra det nu. Men hade jag vetat att det blev billigare så hade jag nog gjort det iallafall :)
Tack så mycket, jag hoppas hoppas hoppas!
www.fjarilflickans.se