FIV/FeLV nyfiken bara
När jag gjorde förberedande avelstester för NFO så hade jag planerat in att testa för FIV/FeLV, men fick stopp ifrån uppfödaren och även ifrån uppfödaren som äger pappan (till min hona) och kollade då även upp med fler uppfödare jag känner, och de säger likadant.
Man gör inte det testet om föräldrarna är negativa eftersom det då ALLTID kommer visa negativt fram tills det att det brytit ut på katten?
Jag fick alltså veta att det var fullkomligt onödigt, just för att det testet visar inte i förväg om katten kommer få sjukdomen senare.
Men det verkar vara annorlunda åsikter för Ragdoll, och jag undrar lite varför? Nu gjorde jag även det testet igår när jag gjorde alla tester samtidigt, men jag vill ändå veta hur tänket går :)
Vi har ragdoll kattungar!
www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se
Jag trodde faktiskt att det fanns starka åsikter om detta eftersom nånstans kommer det ju ifrån att det blivit "ett måste" att göra detta test ändå? Kanske är det samma sak som med NFO att testet görs helt i onödan för att nån började säga att det var nödvändigt?
Vi har ragdoll kattungar!
www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se
www,burmaklubben.com/felvfiv.htm
Jag har testat alla mina ragdolls under alla år! Vet inte om det är nödvändigt men gjort det för säkerhets skull.Sjukdomarna är mycket ovanliga och speciellt för innekatter.
Speciellt om man lånar hane utifrån så kan man utsätta sig för risken att få smitta.tex.