Ultraljud HCM
På Skandinaviska Ragdollklubbens hemsida står det "eftersom HCM är en sjukdom som utvecklas långsamt rekommenderas att ultraljuda katten vid 1,2,3 och 5 års ålder."
Är det vanligt att ägare som har katten som sällskapskatt gör det? Kissen som jag ska hämta imorgon fyllde ett år förra veckan och hennes föräldrar är testade men tror inte hon är det.
Hur mycket kostar det på ett ungefär?
Förlåt, priser stod visst på en sida som var länkad :P
Nej jag tycker inte du behöver/ska göra det
Det är nog mycket ovanligt att ägare av sällskapskatter skannar sina katter utan att de visat symptom. Ägarna själva har ju ingen större nytta av resultatet, och personligen skulle jag inte ens vilja veta om min till synes friska och glada katt var på väg att utveckla en obotlig sjukdom som den troligen skulle dö av, inom några veckor eller flera år.
Däremot har uppfödarna nytta av att veta vilka sällskapskatter som drabbats, men det skulle bli orimligt dyrt i förhållande till nyttan om uppfödarna skulle bekosta skanning av alla sålda katter. De får helt enkelt vänta på den informationen tills de sålda katterna undersöks för att de visar symptom, eller dör.
Men den här väntan på utfall för de sålda avkommorna är ett förhållandevis mycket litet problem, så länge uppfödarna inte ens skannar sina egna avelskatter. Som jag förstått det är det vanligt att just ragdolluppfödare bara gör en slags alibi-skanning vid 1 år, innan sannolikheten att det ska synas något på hjärtat är särskilt hög, och sedan struntar i att göra de övriga skanningarna, när det verkligen finns en chans att upptäcka något.
Så om man vill ha en katt med skannade föräldrar ska man strunta i att det står "skannade utan anmärkning" på hemsidor och annonser, så länge man inte vet NÄR skanningarna gjordes. För en sån där gammal alibi-skanning är som sagt tämligen värdelös.
Annars får man nöja sig med en katt efter otestade eller mindre testade föräldrar, och då finns betydligt fler alternativ att välja på. Det kan självklart gå alldeles utmärkt ändå, och i de allra flesta fall så gör det ju det.
Grattis och Lycka Till med nyförvärvet!
Tack för ett otroligt bra svar #3 :)
Kanske scannar henne nån gång i samband med vaccination om några år då, om jag känner att jag skulle vilja veta. Nu när hon är så pass liten så känns det lite onödigt.
Och tack! Det har gått väldigt bra hittills tycker jag, hon går på lådan och dricker bra, och maten går väl sisådär men hon har fått i sig lite iaf. Hon går runt och mjauar men jag gissar på att det är för att hon saknar sin "familj" och undrar var de är.. Hoppas det iaf, för hon låter ju lite orolig :/
Vi har lekt en hel del och vissa av leksakerna jag köpt var riktigt roliga tydligen, och hon är den gosigaste katt jag någonsin träffat även fast vi inte känner varandra alls än. Mitt lilla hjärta <3

Jag hade inte scannat om jag inte sett några slags sjukdomssymptom.
Det är dyrt och rätt onödigt eftersom det bara visar ju dagsformen på hjärtat.
Hon är en jättefin tjej!
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Stödjer Kattvärnet - Haninge
#5 Okej, då vet jag :)
Hon tackar så mycket för komplimangen :D