Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 6739 ggr
[MisseMjau]
5

RAGDOLL unge eller omplacering!

Hej! Jag heter Anna och är en ungdomlig 41 åring som är på jakt efter en Ragdoll. Har läst en hel del om rasen och den tilltalar mig verkligen.

Har "alltid" haft katter i min barndom och ungdom. Nu kattlös i ca 10 år. Dock ej raskatter.

Min man jobbar och jag går hemma. Kan ge ett livslångt hem till din misse som du av någon anledning inte  kan behålla.

Vi har INTE råd att punga ut flera tusenlappar på en o samma gång.

DÄRMED föddes iden "omplacering". Självklart har vi råd att HA en misse med allt vad det innebär.

Någon som tycker att hemmet är viktigare? Snälla kontakta mig!

Saknar en mysig katt såå mkt!

[Murvel]
5

Bevaka blocket, brukar finnas en del (som har stamtavla då, finns en massa "ragdoll" som inte har det). Men även omplaceringar av renrasiga katter brukar kosta någon/några tusenlappar.

Och om katten blir sjuk kan det VERKLIGEN kosta. Så länge ni har ett sparkonto med veterinärsbuffert först, så går det dock säkert att lösa. Men i och med att du skrev att du inte kan punga ut flera tusenlappar på en gång så borde det vara löst innan ni skaffar katt, tänker jag.

Lycka till!

[MisseMjau]
0

Javisst jag kollar igenom blocket och alla möjliga sidor.

Försäkring ska man ju ha! Hur menar du?

LD
3

Tror att #1 menar att man måste ha pengar tillgänglig om man har otur och katten blir sjuk. Även när man har försäkring brukar man stå för självrisken.

En av mina katter fick UVI i somras och behandlingen kostade ca 15.000 kr. Av dessa 15.000 kr betalade jag i självrisk 5.000 kr direkt. Så det är inte bara inköpskostnader som också varierar beroende på hur gammal katten. Försäkring kostar ca 1.700 per år och katt och sedan tillkommer vaccinering, mat, sand, osv.

Tycker själv att innan man skaffar katt måste man tänka verkligen om man kan försöja den då verkligheten är att det kosta en del pengar att ha katt.

Lycka till!!

// LD

Oriel
2

#3 Hur kan din försäkring kosta så mycket? Jag betalar endast 800 varje år,med lägsta rörliga självrisk samt högsta försäkringsbelopp.

-' Rebecca Johansson

[MisseMjau]
1

I allafall..jag finns här för dig-er som söker ett kärleksfullt hem,för din Ragdoll.

LD
1

#4 Jag har Agria djurförsäkring. Båda mina katter har livsförsäkring (Agria Liv) som baseras på inköpspriset+ Agria veterinärvård (försäkringsbelopp 50.000 kr) grundsjälvrisk 1.400 kr samt 15% rörligt sjävrisk inom självriskperiod på 125 dag+ Medicin (försäkringsbelopp 3.000kr).

// LD

ProvinsiaRivers
0

# 3 Hur kan behandling för uvi(urinvägsinfektion) kosta 15.000?Förvånad

LD
0

# 7 Framförallt pga att min kille blev inlagt på kliniken några gånger då han kunde inte kissa alls även när han fick metacam. Sedan tog dem en del prov också.

// LD

ProvinsiaRivers
0

Men då förstår jag. Trist :(

Junkan
2

Varje dygn hos ett djursjukhus kostar uppemot 3000-4000:- och provtagningar röntgen och annat kostar hur mycket som helst. Man bör ha en buffert så att man ta kostnader på uppemot 10000:- även om man har försäkring, 5000:- är ett absolut minimum. Min 17-årings tre sista dagar kostade 18000:- men försäkringen gjorde att jag betalade ca 4000:-

[[pimey]]
3

säger bara att ha man inte råd att punga ut ett par tusen för en katt så komma man definitivt INTE ha  råd om olyckan är framme som LD säger försäkringen täcker mycket men de kan bli en hög självrisk. samt så ska ju katten vaccineras, den ska ha mat osv. så tänk en gång till TS..vänta tills ni verkligen ha råd

[MisseMjau]
1

Ett  par tusen ja. Jag är ute efter sällskapskatt. Inte utställning eller avel. Att någon av er skriver att katt skall ha mat och kattsand och annat "normalt" är ju helt självklart!!! Har alltid skämt bort mina tidigare katter. Min sista katt blev påkörd (vanlig bondkatt som fick vara ute)

Trots lugn bostadsområde så var olyckan framme. Raggisar är ju innekatter.Därmed kommer jag sätta ut hönsnät på balkongen (markplan) och använda koppel.

HappyMi
1

Jag betalde 2500 för min huskatt då den växt upp hos en ragdoll uppfödare och fått samma behandling som hennes raggis-ungar (Mamma-katt som är en ragdoll smet ut och blev gravid) och jag betalde 7000 eller 7500 för min renrasiga ragdoll. Han är sällskapskatt, har några små fel i teckningen så ingen avel eller utställning för honom verkar det som men han va klart värd 7000 och jag tycker att uppfödaren som lagt ner så mycket jobb på de små förtjänar pengarna de får.

Dessutom kostade alla kattgrejer, möbler osv, som jag köpte innan katternas hemkomst runt 3000 tillsammans.

i månaden spenderar jag mellan 600 och 800 på kattmat, sand osv och om året spenderar jag 1200 på försäkringarna. Så det blir en hel del pengar

Ann-Chaj
4

Det blir nog svårt för dig att få tag i en kattunge eller omplacerings ragdoll om du ej vill "betala" för det. En seriös ragdolluppfödare har spenderat både tid och pengar för att få fram så fina, friska katter som möjligt. Det är sjukdomstester, ev. betalat för att låna avelshane, vaccineringar, chip-märkning, mat, omsorg etc. Det är inte gratis och det skulle vara väldigt olönsamt att vara uppfödare då om man ej tar betalt för katterna.

Om du/ni ej är beredda att betala tusenlappar på en renrasig ragdoll så kanske ni ska se er om efter något annat? Bara ett tips. Glad

Selma67
0

Om man inte har en ragdoll som kräver extra omsorg eller sällskap. Då kan det faktum att man är hemma en större del av dagen väga tungt.

# 14 Men i stort håller jag med dig.

Liselotte, uppfödare av ragdoll

www.wendeltassens.se

[[pimey]]
0

14, precis! det finns en anledning till att katterna är så pass "dyr"

bebbles
4

Det finns 1000-tals huskatter som du kan ha som innekatt ocj näta din balkong för med

Då gör du en god gärning med

Tror inte det finns någon UF som GER bort sina katter till tiggare

Ger man bort någon är det under alldeles speciella förhållanden och då till någon man känner

[MisseMjau]
5

Jaha nu är jag tiggare också! Har fått flera mail och folk har ringt.

Nu har jag en katt bebis på G,om 12 veckor. Så kan det gå.

Helemick´s
1

#18 Härligt MisseMjau och stort grattis Skrattande!

Vi har kattungar Hjärta
Hemsida: http://helemicks.vikmarkens.se/

Ann-Chaj
0

Lycka till med katten!

[MisseMjau]
2

Tack så mkt. Ägarinnan håller mig Ajour,skickar mig bilder på alla ungarna. Kan följa dem. Om en vecka eller så åker jag hem till dom och får se alla live.

[[pimey]]
1

Ja lite med din inställning kan man ta dig för de då du förväntade dig att få en raskatt gratis typ men lycka till med katten. Är de en blandras?

off36is
1

Jag betalade 1000 för min renrasiga kastrerade ragdoll med stamtavla av en seriös erfaren uppfödare. Katten var ett år och uppfödaren ville bara bli av med henne pga för många katter i hemmet så visst kan man få tag på billiga omplacerings raskatter.

mishie
3

Jag betalade 2000kr för min ettåriga Ragdoll-tjej som också är en omplacering. Har kollat runt en hel del under min jakt på kisse och priset för omplaceringskatter (Ragdoll då) verkar ligga mellan 1500 och 3000. Då har de stamtavla, registrerade, vaccinerade, oftast kastrerade osv.

Precis som #23 sa så behöver det inte betyda att man måste betala 8000 för en raskatt, om man kan tänka sig att ge en behövande kisse ett nytt hem :)

mishie
5

#1 Lycka till med din lilla kisse!

Jag tycker det är synd att du blev påhoppad på det sätt som du blivit i din tråd. Jag vet precis hur det är att inte kunna lägga ut 8000 på en katt. Det handlar (iaf för mig) inte om att jag inte vill, eller inte tycker den är värd det, utan att jag faktiskt inte kan. Jag har pengar sparade för oförutsedda utgifter, men ju mer katten kostade desto mindre hade den bufferten blivit.

Shivali
1

Våra omplaceringar har vi inte tagit betalt för, fast då har de iofs flyttat till bekanta eller där en av våra avkommor redan bor. Så att man kan få tag i en omplacering eller vuxen katt tilll lågt pris tror jag absolut.

Men, om du nu ska få köpa en ragdollkattunge för under "flera tusenlappar" skulle jag dra öronen åt mig, uppfödare går oftast back på att ta 7-8000 för sina kattungar, ett väldigt lågt pris indikerar att något inte är vad det borde.

Du gör ju som du vill, men en "billig" katt kan snabbt bli en väldigt dyr historia…

mishie
1

#26 Fast som jag uppfatttade hennes annons så var hon ute efter en unge, ELLER en omplacering. Inte att det absolut måste vara en kattunge.

Men jag skulle också undra vad det var för "fel" på en billig Ragdoll-kattunge. Hellre ta en ungkatt som hamnat hos en familj där den inte trivs, eller där en familjemedlem utvecklat allergi (som i mitt fall) där man vet att den kommer från en seriös uppfödare.

Jag kommer defintivt ta en till omplaceringskisse sen när jag ska skaffa en kompis till Sookie :)

HeleneAndreasson1988
0

Jag tycker faktiskt att det låter som en skum uppfödare trots allt då TS skriver att hon får bilder på alla ungarna….. Så man kan ju undra…. Vill inte på något vis vara otrevlig mot dig TS men verkar lite skumt i mina öron…

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad SE*Beautiful Stars

Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll

Shivali
5

#27, TS skriver ju att hon har en kattunge på g, om 12 veckor, och får bilder på alla bebisarna, alltså inte nån omplacering. Visst, alla uppfödare tar inte 7-8000 för en kattunge men under 5-6000 skulle jag nog undra om allt verkligen stod rätt till, för en kattunge under halvåret. Och TS nämner "flera tusenlappar" som för dyrt.

Jag skriver inte heller detta för att vara otrevlig, utan för att det kan BLI otrevligt och dyrt om man inte tänker sig för vad man köper. En katt lever ju förhoppninsvis 10-15 år åtminstone, skulle det verkligen vara så jobbigt att spara ihop till en katt under säg ett år?

mishie
0

#29 Jag syftade på hennes ursprungsinlägg, inte att hon nu fått tag på en kattunge. Jag håller med om att jag skulle vara väldigt försiktig om jag fick en kattunge för pengarna jag betalat för min omplaceringskisse (hon kostade 8500 när hon var kattunge).