Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 5962 ggr
thorntagg
8

Farlig kattsand??

Jag har börjat fundera över en sak.

Kan kanske tyckas lite onödigt och larvigt, men den där klumpbildande kattsanden man fyller kattoaletterna med; kan den ha några negativa verkningar på människor och -  katter?

När man rensar kattoan dammar det ju rätt mycket faktiskt, och det dammet drar man ju ofrånkomligt i sig om man inte sätter på sig munskydd,(vilket jag ju inte gör). Dammet ligger väl kvar i luften runtomkring till viss del ändå, förresten. Och katten som krafsar och håller på inuti lådan, måste ju också få i sig en viss mängd av dammet. Jag kom att tänka på ett fenomen som kallas  "stendammlunga" (har jag för mig), och som inte är så trevligt att råka ut för. Har man gjort några undersökningar om hur den här sanden kan påverka våra lungor, om den andas in? Eftersom sanden är klumpbildande, dvs reagerar ihop med fukt och bildar klumpar, så kan man ju tänka sig att om den hamnar i lungorna, kan det bli så att den sätter sig där…

Vad säger ni om detta? Finns det bland våra läsare någon som är lite mer kemiskt och naturvetenskapligt skolad, eller känner till något om eventuella  undersökningar som gjorts?

[[pimey]]
0

det är ju inte så bra om man ha katter med astma, vi kör med pussys klumpbildande och de dammar inte mycket alls men när mna ha provat de billig billig varianterna så har de dammat som fan! finns ju annars kattsand som är kristaller som inte damma alls :) tror nog faktiskt att de kan vara frligt för båda med för mycket damm

Selma67
0

Vi kör vanliga träpellets här hemma. Funkade bra också när man har kull, då de små inte knaprar i sig sand. En del spån blir det så klart av många små tassar, men tycker det är mycket mer lättskött än sand. Upplever också att det dammar väldigt mycket, och vi hade Everclean.

Men kan tänka mig om man har fertil hane hemma så räcker inte pellets till för att hålla lukt borta. Men två honor som hos oss nu, funkar det bra.

Liselotte, uppfödare av ragdoll

www.wendeltassens.se

Wille11
1

Jag rekomenderar dig att byta sand omgående. Det finns så många bra sorter på marknaden idag. Detta dammet är absolut inte bra att få i sig, inte för katterna heller.
Dessutom så blir ju hela rummet som lådan står i super dammigt.
Titta bara på hyllor och dyligt hur det bli på några dagar, visstas då katterna mycket i detta rum så kan man ju lätt räkna ut hur mycket som går ner i lungorna.

Att köpa en sand som är lite dyrare lönar sig i längden.

Fujujung's Ragdoll

pebb
0

När det gäller att köpa en dyrare sand så behöver det inte hjälpa, jag kör på Everclean och det är f*n inte billigt men nog sjutton dammar den nåt hysteriskt, anledningen till att jag har den är för att den klumpar bra och tar bort all lukt, men nu funderar jag starkt på att testa någon annan. Har också börjat fundera just på det där men hur nyttigt det egentligen är främst för katterna som är nere i lådan och gräver omkring..

Har även en peewee låda, men det är bara äldsta katten som använder den. Den är ju väldigt människorvänlig och ekonomisk men jag märker att hon inte får gräva så som hon vill, dessutom är det ruskigt äckligt dom gångerna hennes mage har krånglat..

thorntagg
1

Tack för att ni svarade på detta!   Jag har också Everclean, och det är som sagt inte så billigt…men det dammar väldigt ändå!   Skulle vara bra om man fick reda på vad dom sorterna heter som är något bättre, dvs dammar lite mindre eller kanske inte alls?  Klumpfunktionen som sådan är ju väldigt bra, både för katterna och oss som ska ta reda på. När våran katt var liten och fortfarande hemma hos uppfödaren, hade dom enkom för småkatterna en öppen låda med nåt slags pelletliknande innehåll, men när dom blev lite större så fick dom ha  lådor med Everclean, det är därför jag fortsatte med det när vi fick hem missen.

Selma67
0

I början när jag bytte sanden mot pellets, tittade ena honan förnämat på mig. Men det gick bra, och nu är det inga reaktioner. Det vi märker är att de har större benägenhet att krafsa utanför ist för i lådan.

Det går mycket fortare att rensa nu, Tar bort bajs och spån ett par ggr om dagen, tvättar hela lådan ca en gång i veckan.

Och vid de tillfällen som vi har behövt ta prov på avföringen, har det varit betydligt enklare när det inte dränks in i en massa sand.

En säck från ex Byggmax kostar ca 40 kr.

Liselotte, uppfödare av ragdoll

www.wendeltassens.se

ProvinsiaRivers
0

Träpellets och papperspellets används endast här med!:) Funkar även med dom fertila hanar jag haft!Har ej luktat alls! Men mina hanar har inte haft heller stark urindoft:) Supetryggt för små kattungar med och man behöver ej vara rädd om dom smakar på det.Bättre för miljön! Katterna vänjer sig snabbt.Lättare att göra övergången med Toalätt papperspellets för den är lättare för katten att fösa åt sidan.Upplever ocksså att katterna krafsar nu mer utanför lådan än inne i den.Man slipper få innehållet på golvet;)

Lisa9
2

Kan varmt rekommendera " Extreme classic black label oparfymerad "

En MYCKET BRA kattsand!

Finns i 15 kg påsar också!

99,9% DAMMFRI!!!  Glad

http://animail.se/extreme-classic-black-label-oparfymerad-10kg.html

thorntagg
0

Tack för era tips! Jag har fastnat för att pröva Extreme Classic….; då slipper vi byta låda också, då den stora kattoan vi har passar precis där den står. Frågan är om det finns någon återförsäljare här, men det kanske går att skicka efter.