Kraftig reaktion av Nobivac
Häromdagen var jag hos veterinären för att vaccinera min ragdollkille på 4 år med vaccinet Nobivac. Redan i bilen hem förändrades kattens beteende. Bara 30 minuter efter sprutan började katten kräkas i massor och fick även kraftig diarrè. Kräkningarna var väldigt intensiva och kraftiga och till slut kräktes han bara segt slem. Hela kattens kroppspråk ändrades och jag såg att här hade det hänt något riktigt galet. Katten led något fruktansvärt.
En stund senare upptäckte jag slemmiga blodpölar på golvet och katten hade gömt sig i en låda. Hela hans ansikte hade svullnat upp och underläppen var dubbelt så stor. När jag undersökte munnen såg jag att tungan hade blivit blå.
Jag ringde tillbaka till veterinären och fick komma in omgående. Väl där sattes han på dropp med en gång samt behandling med cortison.
Under natten försämrades hans tillstånd och han kissade även blod. Var väldigt slö och orkeslös. Han låg kvar med dropp i två dygn, flera prover togs men inget visade exakt vad som hänt.
Detta var en självklar kraftig allergisk reaktion på vaccinet men det ville inte veterinären riktigt erkänna. Hade aldrig varit med om detta.
Efter att ha undersökt och läst om vaccinet på internet samt delat erfarenhet av många, många kattägare som råkat lika illa ut så känns det som att detta vaccin måste bort på marknaden. Är det meningen att vi skall ta denna risk och utsätta våra stackars djur för detta ?
Fujujung's Ragdoll
Till min senaste kull bad jag veterinären ta hem Purevax RCP. Tyvärr inträffade ett missförstånd och ungarna vaccinerades med Nobivac tricat. Elva dagar efter vaccinationen insjuknade en av ungarna, verkade mer el mindre lam i bakkroppen, dåligt allmäntillstånd och låg i mitt knä en hel dag med hjärtklappning och svaghet. Jag matade den med vattendroppar kontinuerligt och den blev bättre. Efter us på djurklinik m bl a röntgen diagnosticerades den med serös polyartrit. Hältan som var grav i början gav så småningom med sig efter långvarig behandling med metacam.
Sverak gav dispens för den andra vacinationen och tre veckor efter utsatt datum kunde ungen flytta till sitt nya hem.
Håller med: ALDRIG mer Nobivac det var en fruktansvärd upplevelse!!!!!
Hur gick det för din katt TS???? Lät ju jättehemskt!
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Purevax RCPch använder vi
efter tråkigheter med Novibac
kattungar dog från oss, dett vaccin kommer vi ALDRIG att använda
Verkar tyvärr vara vanligt med biverkningar på Nobivac…
Hela kullen där min kille kom ifrån blev också utsatt för biverkningar, hela kullen mådde allmänt dåligt, visade hälta och en i kullen blev till och med tillfälligt förlammad…
Så även jag har blivit rådd att vaccinera honom med ett annat vaccin som man får be veterinärena hämta hem innan då det bara har Nobivac.
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus
Tack alla för att ni delar med er detta. Nu råder det inget tvekan längre att Nobivac gör med skada än nytta. Kanske något skulle göras åt detta.
Nu mår min kille mycket bättre. Han fick som sagt komma hem efter 2 dygn, fredag eftermiddag. Under helgen såg jag ingen förbättring och på måndag fick han läggas in igen. Under det dygnet fick han en dunderkur och väl hemma på tisdag eftermiddag såg jag glädjen i hans ögon igen. Efter ett par dagar med favoritmaten är han sitt gamla vanliga jag ingen. Glansen i pälsen är tillbaka och jag kan andas ut.
Har kontaktat Agria och läkemedelsverket. Även veterinären har gjort en anmälan på händelsen. Hoppas på reaktion.
Fujujung's Ragdoll
Usch vilken hemsk mardröm.. skönt att er katt mår bättre. Vår Nelson fick Nobivac (ej Tricat eftersom han redan var vaccinerad mot kattpest när han kom till oss) för några månader sedan och den var det inga problem med. Nästa gång han ska vaccineras så får det bli Purevac, men åtminstone två vet. som jag har kontaktat i Gbg regionen tar inte in den. Enligt dem är det ytterst sällsynt att katter reagerar på Nobivac och de hävdade att de även vaccinerar ragdolls. Men jag vill inte ta den risken.
Nelsons fotodagbok ^^
Jag tycker vi alla som vacinerar (oberoende av ras) skulle göra typ en undersökning på olika vacciner o fylla i vilken man anv o om man fått en reaktion. Verkar som det är ett mörkertal o veterinärer ej vill ta till sig. Tillverkarna vill ju ej att något negativt kommer fram.
Tyvärr är jag dålig på datorer mm men vore bra om någon kunde ordna något sådant.
#5 Man kan väl inte säga att ett vaccin gör mer skada än nytta förrän man vet hur många som skulle insjukna av exempelvis calicivirus, TROTS att de var vaccuinerade, om alla använde den betydlig mindre versamma avdödade varianten?
Det är väl trots allt så att skyddet blir betydligt bättre av ett mer verksamt vaccin, och man måste väga för- och nackdelar?
Väldigt tråkig händelse!!! Det finns veterinärkliniker som inte vill använda nobivac, exempelvis Ale veterinärklinik använder enbart purevax. Finns säkert fler….
Varma Hälsningar Helene Andreasson
SE*Beautiful Stars
Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll
# 8 Purevax är inte avdödat men verkar ge färre biverkningar.
Korrelationer säger inget om orsak och verkan, tror att det är ett av prblemenen med att få veterinärer intresserade av detta. Varje enskild händelse betraktas som en "anekdot". Och det man inte letar efter ser man inte. Är rädd för att dessa misstänkta biverkningar är underrapporterade.
Men kanske kunde ändå en tråd där upplevelser som dessa samlas, påverka viljan till en mer vetenskaplig undersökning.
På sikt måste det ligga i tillverkarnas intresse att få fram ett så säkert vaccin som möjligt!
#10 Jo, om jag läser rätt på FASS.se så innehåller Purevax inga levande stammar av calicivirus, dvs det som kan ge haltande ungar, till skillnad mot Nobivac. Jag är visserligen rätt så kass på att läsa medicinska texter, men jag tror jag läser rätt:
Och biverkningen med haltande kattungar vid användandet av levande calicistammar finns ju faktiskt beskriven redan i SVA:s Vaccination av hund och katt i Sverige, som väl är det dokument som ligger till grund för veterinärernas rekommendationer? Kapitlet om biverkningar börjar på sida 23 och på sida 25 står om vaccinvirulens. Det är väl ungefär vad jag orkat läsa, för en stor del av texten är alldeles för trasslig för mig.
Du har såklart helt rätt i att det vore intressant att veta hur vanliga och allvarliga biverkningarna är, även om det är en svår sak att göra vetenskap av. Vilket även detta påpekas i texten. Men att samla ihop en massa fall som man kan hänvisa till med namn och telefonnummer, om man nu skulle råka bli avfärdad som anekdot, kan säkert vara en jättebra idé för att få alla veterinärer att verkligen rapportera.
Desto större anledning att använda Purevax : )
#12 Ja på kattungar möjligen, men har man vuxna katter som tålt Nobivac så finns ju ingen anledning att byta till ett mindre verksamt vaccin, och få ett sämre skydd.
Ja, jag ska då aldrig mer ge Nobivac till mina katter, varken till kattungar eller vuxna katter. Inte ens för att testa om de tål detta vaccin…det är inte värt risken!!
Jag är så glad att jag bor 5 minuter från veterinären efter det att min vuxna katt fick en kraftig reaktion efter nobivac vaccinationen. Det är inte säkert hon skulle levt i dag om vi hade långt att färdas…som hon svällde upp! Nej säger jag! Aldrig mer Nobivac!
När det gäller det som hände min kattunge vill jag bara tillägga att av två erfarna, av varandra oberoende, veterinärer som jag konsulterade så var det ingen som självmant drog kopplingen till vaccinationen. Inte förrän efter påpekanden från mig och konsultation av FASS. Jag vågar inte ens tänka på hur ofta detta inträffar!
Verkar som att företaget som tillverkar Nobivac har något som liknar en monopolställning.
Lite OT, vet nån nån veterinär i Gbg som erbjuder Purevac?
Nelsons fotodagbok ^^
#16 Smådjursakuten (Göteborg, Kungälv)kan vaccinera med Purevax men man måste fråga efter den då annars använder de Nobivac.
// LD
#16 Ja, och man kan ju fundera över vad den där monopolställningen gör med statistiken över antalet foruminlägg. För om 19 av 20 veterinärer använt Nobivac så är det ju ganska självklart vilket vaccin 19 av 20 känsliga katter reagerat på, om alla vaccin i hela världen varit lika biverkningsframkallande.
Med detta inte sagt något annat än vad som står där.
# 19 Detta rimmar ju i så fall ganska illa med det faktum att Nobivac tricat i Fass inte ens redovisar polyartrtit som ev biverkning.
Mina kattungar fick troligtvis en reaktion av Fellocell CVR då de var 8 v.Visserligen en vecka efter men vet trodde det kunde vara det, 2 st fick feber kortvarigt o ena ockå halt några dagar.
#20 Håller med, jag reagerade också på det. Har visserligen ingen aning om hur många rapporter per dos som krävs för att hamna på den listan, men rent spontant tycker man ju att det borde stå med. Kan säkert tyda på att veterinärernas rapportering kan bli bättre.
Felocell CVR som #21 fått en trolig reaktion på innehåller ju också levande calicivirus, precis som Nobivac, och där står iallafall övergående hälta med på biverkningslistan.
#22 Tack har inte ens kollat för hörde med veterinären men tyckte det var lång tid efter o andra veterinärer tyckte också det o trodde ej det hörde ihop.
var ju lite besynnerligt med feber o kraftig hälta samtidigt så tänkte ju direkt på vacc.
För att ytterligare problematisera det här, kan man ju fundera över att Purevax RCPCh innehåller avdödat calicivirus men enl Fass förekommer samma biverkningar som min kattunge hade, en till tre veckor efter boostervacinering. Ovanligt, men dock förekommande.
Sambanden kanske inte är så klara, ev finns det en eller flera (okända?) ytterligare variabler.
Det vore intressant att veta om någon som vaccinerat med Purevax RCP råkat ut för liknande biverkningar?
Har använt Purevax Rcp till flera kullar och vuxna katter senaste åren.En gång fick jag liten reaktion på 2 kattungar efter 2:a vaccinet.Dom hade torra nysningar i nästan 1 vecka.Inget annat.Känner mig mycket tryggare med detta vaccin jämfört med andra.