Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 2706 ggr
Sussi89
2013-01-23 21:20
16

Polisen :P

Nu känner jag mig lite som en polis här, men om jag fick reda på att någon av mina renrasiga katter blev använda i byb så skulle jag vilja veta det.

Jag snubblade nämligen in på blocket för att kolla lite avelshanar. Och hittade då en Ragdoll hane som var tillgänglig för parning. Den hade visst stamtavla och var reggad och allt( så dens uppfödare måste ju finnas någon stans). Jag skickar ett meddelande till hon som har katten och frågar om hon bara tar emot renrasiga ragdoll. Men jag kunde nästan gissa till mig svaret. Självklart var det ett NEJ, hon lånade ut den till vem som helst som hade en honkatt.

Vill ju inte rikigt hänga ut någon. Men vill ni kolla om ni känner igen katten. Den skulle visst finnas i Marks kommun.  Sök på blocket, Älvsborg och tjänster och kattavel och ragdoll.

Jaja vet inte om det är av intresse, finns väl inte jättemycket att göra åt. Jag blir bara så frustrerad när jag läser om sånt!! Så är vi uppfödare så noga med att få fram friska katter, gör tester och hela faderullan!!

Men men jag hade velat veta iallfall om det var någon katt från min uppfödning som lånades ut hur som helst!

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

Oriel
2013-01-24 09:47
1

Eftersom att hon köpt katten och hon inte skrivit på ett kontrakt att katten skall vara kastrerad innan x månader får hon göra precis vad hon vill med den. Om hon vill para den med andra katter och få blandrasungar, varför skulle hon då inte få det?

Även om det hade varit en katt från din uppfödning så hade du ändå inte kunnat göra så mycket åt det, eftersom att det inte längre är din katt.

Tänk om personen i fråga är trött på alla dessa moraliska skitregler som kattfanatiker satt upp? Tänk om hon vill testa att para den med en annan ras?

Dessutom hade inte ragdollen hade inte funnits om det inte varit okej att para olika raser med varandra…

-' Rebecca Johansson

Sussi89
2013-01-24 14:21
6

Nej det är ju inte mycket att göra åt. Men jag är starkt emot byb. Alla katthem är proppfulla med katter som inte har någon ägare. Och då är det inte några raskatter som kommer dit. Utan det är huskatter.  Folk som låter sina katter gå fertila, eller lånar ut dom till oseriösa människor bara för att tjäna pengar. Och sen tröttnar på dom.

Så jag tycker att istället för att sätta mer huskatter till världen kan man rädda några hemlösa :/

Och jag tycker ändå man som uppfödare kan sätta ner foten och säga ifrån att den sålda katten inte ska användas i byb!

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

Oriel
2013-01-24 15:50
3

Personen i fråga kanske inte hade som mål att tjäna pengar på att para sin katt med en utav en annan ras?

Argumentet att det är bättre att rädda hemlösa katter än att para sin katt med en orenrasig är fullständigt idiotiskt. Varför föder du då upp katter? Det är väl bättre att du tar hand om de katter som finns istället för att bidra med fler katter?

Du som uppfödare KAN juridiskt sett inte hindra kattens ägare med att para den med någon annan. Det är sjukt att ni tror att ni kan bestämma över katter ni sålt.

-' Rebecca Johansson

Myrrami
2013-01-24 16:05
5

Men det handlar inte bara om att rädda hemlösa katter.

De flästa uppfödare arbetar hårt för att få fram friska och sunda katter. Det innebär att de testar för genetiska och smittsamma sjukdomar för att de inte skall föras vidare.

Det är många års arbete för att minska spridning av tex HMC genen.

De som ängnar sig åt BYB har oftast inte kunskapen eller intresset att tänka på det här.

Uppfödare kan om de vill skriva in i avtalen att tex katten skall kastreras vid en viss ålder och skriver då kunden på det så är det juridiskt bindande.

Oriel
2013-01-24 16:26
0

Bara för att någon inte har en uppfödning behöver inte det betyda att personen är seriös. För att förstå genetik krävs det inte direkt en kandidatexamen…

Det är många som efterfrågar blandrasungar med ragdoll, eftersom att de inte är beredda att betala 7000kr för en kattunge som går till att bekosta diverse undersökningar osv.

Det är inte okej att ni tycker att viss avel är fel. Det är upp till var och en att bestämma vad de tycker är viktigt. Därför är det pinsamt att ni leker "polis" och försöker att tillrättavisa personen som vill para sin katt.

-' Rebecca Johansson

ProvinsiaRivers
2013-01-24 18:03
7

Har bara en sak att säga:

para 2 ragdoll utan stamtavla.ni vet inte hur nära släkt dom är med varann.kanske halvsyskon.kanske bägge bär på HCM1 genen och du får kattungar med HCM som dör en smärtsam död!detta är bara en liten del av vad som kan gå fel med avel som inte är seriös på djur.

Betalar man 7000 kr för en raskatt så har man köpt från en ansvarsful uppfödare som har hälsotestat sina djur och står som mentor resten av kattens liv.Du får hjälp när du och katten behöver det.Köp biligt från byb uppfödare så står du utan stöd.Men ok,då har du inte förlorat 7000 kr när katten dör kanske redan 1 månad efter att du köpt den i ngn ärftlig eller smittsam sjukdom.Och livförsäkring kan du glömma på blandraser.

En liten fundering bara…

LD
2013-01-24 18:26
4

Jag tycker att man ska kastrera kattungarna innan man säljer dem. Då vet man säker att personen som köper en katt som är ämnad för sällskap inte kan använda den för BYB.

// LD

ProvinsiaRivers
2013-01-24 18:36
1

Tyvärr är inte alla veterinärer för tidig kastering.Spec i norrbotten.Men ingen av mina avkommor har hittills hamnat i fel händer än så länge:)Tacksam för detta! Man ska vara noga med till vem man säljer sina bebbar!Ändå kan det gå fel:(

[Djupdal]
2013-01-24 18:45
13

#3 Det är inte alls sjukt att man kan bestämma över en vara man sålt. Så fungerar ju hela näringslivet, och samhället, så det är fullständigt normalt.Glad

Det är bara när näringsidkare säljer till privatpersoner som näringsidkaren inte får avtala om något som är till privatpersonens nackdel. Vad jag vet så räknas alla som sysslar med kattuppfödning som näringsidkare, och om en person som annonserar ut hankattstjänster på nätet ska betraktas som privatperson eller näringsidkare tror jag inte är juridiskt prövat.

Och vad som gäller om man låtsas köpa något som privatperson och sedan använder det i näringsverksamhet, t.ex. kattuppfödning eller eventuellt hankattsuthyrning, vet jag inte heller. Det är mycket möjligt att köplagen gäller då också, och i så fall gäller alltid det som står i köpekontraktet.

Det är alltså inte helt enkelt det där, och jag tror absolut inte att du är säker på vad som gäller, eller att du har fog för att kalla kattuppfödare för fanatiker eller sjuka.Glad

Om man bortser från det juridiska så är det självklart att uppfödare som ägnat timme efter timme, och tusentals kronor, åt att tillsammans få fram en grupp katter som är så friska, trevliga och vackra som möjligt, blir sura när någon som helt saknar kunskaper, och inte tänker lära sig heller, bara rycker en katt för att "testa lite" eller tjäna några tusen.

Dels tycker jag inte om när man "testar lite" med levande varelser, det är respektlöst och elakt mot djuren att inte sätta sig in i vad man håller på med. Dels är det respektlöst mot dem som gjort, och fortsätter att göra, allt jobb.

Man kan såklart hävda att det visst kan finnas procentkattsuppfödare som har precis lika stora kunskaper om avel som registrerade uppfödare, och som tar precis samma hänsyn till djuren och deras hälsa. Bl.a. genom att se till att inte para osunda djur, inte göra osunda kombinationer, se till att inte ärftliga sjukdomar förs vidare, och att sjuka katter inte smittar ner varandra.

Visa mig bara en sån procentkattsuppfödare så ska jag tro på dig.Glad

Med det inte sagt att allt inom den organiserade aveln är bra, utan bara att i princip allt utanför den är riktigt uselt.

Oriel
2013-01-24 19:13
0

Det är en gen som är identifierad som upphov till HCM, det kan finnas fler. Det betyder att det finns en möjlighet att de katter en seriös uppfödare avlar på faktisk bär på en gen som också ger upphov till HCM.

En person som annonserar om hankattjänster mot betalt har en sk hobbyverksamhet om de inte startat ett företag med det som verksamhet. Om de inte har företag lyder köpet under köplagen, annars konsumentköplagen.

Om jag inte har en uppfödning och har en ragdoll med stamtavla och parar den med en annan katt och båda är anmärkningsfria. Vad är då problemet?

Jag kan självklart förstå att det är dumt att para djur med varandra som ger en dålig avkomma (tex perser…). Men annars har jag svårt att se var problemet ligger.

Det finns även människor som inte passar att få barn med varandra, men då är det ingen som gnäller.

-' Rebecca Johansson

[Djupdal]
2013-01-24 22:19
10

#10 Hur menar du nu? Självklart har alla djur tusentals gener som kan ge upphov till sjukdomar. Men mänskligheten kan ju inte utrota alla tamdjur för att forskningen inte kartlagt dem allihop?Glad

När det gäller juridiken tror jag som sagt att du mest sitter och gissar, eller i vart fall inte har så mycket bättre koll än alla uppfödare att du ska kalla dem fanatiker och sjuka.Flört

Om man föder upp och säljer katter jämställs man tydligen med näringsidkare när det kommer till vilken av de båda lagarna som ska gälla, även om uppföderiet varken finns hos skatteverket som näringsverksamhet eller hobbyverksamhet, eller räknas dit i lagens övriga meningar. Det handlar tydligen om man kan betraktas ha någon slags övertag i affären, och har inte att göra med i vilken ekonomisk form versamheten bedrivs. Det är kanske rimligt att anta att detta övertag saknas mellan en kattungeförsäljare och en kattuthyrare, och att det i så fall är köplagen som gäller. I alla fall tills det finns något domstolsfall där något liknande avgjorts.

Jag har själv ingen riktig koll på juridiken, det är ju så vansinnigt tråkigt, men så här har jag i alla fall fått det förklarat för mig.Glad

Om vi lämnar juridiken så är det omöjligt att veta om en katt är "anmärkningsfri" om man inte orkat, eller bara struntat i, att skaffa sig kunskap om vad dessa anmärkningar kan bestå av.

Den allra simplaste anmärkningen jag kan tänka mig är att honkatten har blodgrupp B, vilket ju i många fall leder till att hennes ungar tynar bort och dör om hon paras med fel hane. Det betyder inte att det är något fel på honkatten, för som katt betraktat är hon "anmärkningsfri". Men har man inte orkat eller bara struntat i att lära sig en sådan här enkel sak, och dessutom offrat lite av nöjespengarna på att åka till veterinären och fått det uppkollat, så riskerar man att orsaka en massa lidande och död helt i onödan. Det var bara ett enkelt exempel.

Tyvärr så orkar nog procentkattsuppfödare i allmänhet inte särskilt mycket, och inte verkar de ha så mycket nöjespengar över heller. Det är en del av problemet, djuren som får lida när någon som inte orkat vill "testa en liten gratisvariant" på levande varelser.Rynkar på näsan

Sen är det självklart så att varje seriös uppfödare värnar om sina egna uppfödningar, även sedan de sålts, och då är det inte roligt att behöva se dem användas i verksamhet man offrat massor av tid, energi och pengar på att slippa tillhöra. Även om just detta kanske inte är det huvudsakliga problemet, så är det i alla fall en anledning till alla upprörda och ledsna reaktioner.

Vet inte om jag egentligen lyckats förklara något, det ser mest långt och svamligt ut,Oskyldig men jag vet i alla fall att jag tyckte ungefär som du för 7-8 år sedan, och att det tagit nästan så här lång tid att få mig helt indoktrinerad.Flört

Oriel
2013-01-24 23:07
0

På vilka grunder anser du att jag "sitter och gissar"? Det krävs nämligen inte mycket för att man skall förstå något så grundläggande inom juridiken. Jag tror desvärre att jag har djupare kunkap än dig på detta område.

Om du är en registrerad uppfödare har du företagsformen "enskild näringsidkare", om du inte är uppfödare utan hyr ut dina katter bedriver du en hobbyverksamhet, såvida målet inte är att göra stora vinster.

Oavsett hur mycket du och alla andra på forumet tycker illa om sk "procentuppfödare" så har ni som sagt ingen rätt att leka djurpoliser och hänga ut folk. Alla människor får göra sina egna värderingar och om de väljer att parat två katter med varandra så får det stå för dem.

-' Rebecca Johansson

[Djupdal]
2013-01-25 00:33
6

#12 Det är inte "dessvärre" om du har djupare juridisk kunskap, det är jättebra. Lär mig!Glad

Men jag tror faktiskt jag tänker fortsätta uttrycka mina värderingar när det gäller kunskapslös huskattsförökning, och det djurplågeri den verksamheten riskerar att medföra, oavsett om du tror att jag har rätt att uttrycka mig eller inte.Flört

Myrrami
2013-01-25 08:12
0

#10 Eftersom det bara är en gen som är identifierad så scanar uppfödarna hjärta och njurar de 3 första åren för att se om det finns några förändringar. HMC är som sagt bara en sak uppfödarna tittar på.

Jag tror efter att ha tittat på dina tidigar inlägg på iFokus att du inte har så djup kunskap om juridik som du vill framställa här. Det handlar inte om företagsform utan avtalsrätt. Vad står i avtalet som både uppfödare och köpare skrivit under. I kontraktet på min senaste katt står det tex att jag inte får använda honom i blandras avel, jag har skrivit på så det är juridiskt bindande.

Sedan är det klart att alla får tycka vad de vill. Men jag tycker att det är bättre att vara rak från början. Om man skulle tycka att det är roligt att ta en kull, säg det till uppfödarn från början. Då kan uppfödaren hjälpa till så att det blir bra för både ägaren och katten.

Oriel
2013-01-25 10:19
0

#14 Vad har mina tidigare inlägg med att göra med någonting? Det jag svarade på var inlägg #9

"Och vad som gäller om man låtsas köpa något som privatperson och sedan använder det i näringsverksamhet, t.ex. kattuppfödning eller eventuellt hankattsuthyrning, vet jag inte heller. Det är mycket möjligt att köplagen gäller då också, och i så fall gäller alltid det som står i köpekontraktet.

Det är alltså inte helt enkelt det där, och jag tror absolut inte att du är säker på vad som gäller, eller att du har fog för att kalla kattuppfödare för fanatiker eller sjuka.Glad"

Om två personer skriver ett avtal är det bindande, likväl om två uppfödare skriver det. Vad är problemet?

Att det är bättre att vara rak från början är din åsikt, alla kanske inte känner att de har behov av ett sådant stöd.

-' Rebecca Johansson

[Isadolls]
2013-01-25 10:52
0

Min veterinär rekomenderar kastrering från 6 månaders ålder. Det måste finnas en anledning, varför dom inte vill kastrera tidigare?

pebb
2013-01-25 11:41
9

#16 okunskap och gamla traditioner skulle jag säga Glad

När det gäller kontrakten som en uppfödare och köpare skriver så är dessa inte juridiskt bindande, man kan inte bestämma över vad som händer med en såld katt. Däremot så tycker jag att man som köpare ska vara ärlig med sina avsikter angånde den köpta katten, om man har tänkt använda den i byb så säg det och köp en katt från någon som tycker detta är okej. Jag hade själv inte sålt kattungar till någon som inte vill bedriva serilös avel med alla tester mm som detta innebär, men om katten redan är såld så kan jag inte göra något åt det även om jag hade blivit riktigt irriterad.

Ett stort problem med folk som köper byb ungar är okunskap och många blir lurade av oseriösa säljare (nej inte alla) som hävdar att ungarna är renrasiga. Föräldradjuren är sällan testade och i regel är ungarna i bästa fall avmaskade och inget mer. En stor del av vad mina ungar kostar är test av mammakatt, vaccinering, chip-märkning, avmaskning, registrering i sverak med stamtavla, kvalitetsfoder osv. Jag vill sälja så friska djur jag bara kan och gör det inte för att tjäna pengar utan för att jag älskar rasen.

Helemick´s
2013-01-25 12:04
15

Oriel, du skriver:

Det är inte okej att ni tycker att viss avel är fel. Det är upp till var och en att bestämma vad de tycker är viktigt. Därför är det pinsamt att ni leker "polis" och försöker att tillrättavisa personen som vill para sin katt.

Svar:
Visst är det OK att vi inne på ett Ragdollforum där de flesta vurmar om rasen öppet uttrycker att de tycker att viss avel är fel.
Som seriös Ragdolluppfödare och även för rasintresserade är det en självklarhet att en sådan här fråga lyfts upp och diskuteras.

När jag tänker efter ett snäpp till så kan jag dessutom tycka att det vore direkt FEL att ett inriktat forum för en specifik ras INTE reagerar på en sådan medveten, felaktig, uppfödning Rynkar på näsan.

---------------------------------------------------------------------------------

Har man inte ekonomi att införskaffa en frisk och sund raskatt ska man kanske fundera över om stunden verkligen är rätt att skaffa en katt.
Kanske man ska vänta ett tag tills man har summan i sin hand?

Enligt min erfarenhet med djurhållning är det aldrig någonsin inköpssumman som är det kostsamma utan skötsel, vård, försäkringar och ägandeskapet i sig som kostar.

Bara för att man innerligt VILL ha en Ragdoll så innebär det inte att man kan få en sådan och att ta GENVÄGAR genom att främja bladrasavel är inte ett kärleksfullt sätt att visa sin uppskattning till Ragdollen man anser sig tycka om.

Är man förtjust i en rastyp så tycker jag att det MINSTA man kan göra är att visa sin uppskattning till att aldrig någonsin uppmuntra blandras.

Lycka till alla Ni som önskar Er en frisk och sun Ragdoll, ha lite is i magen för jag lovar att rätt vad det är dyker just DIN möjlighet upp så att du kan köpa din renrasiga, friska katt Kyss!

Vi har kattungar Hjärta
Hemsida: http://helemicks.vikmarkens.se/

Sturken
2013-01-25 13:44
5

Om man har en uppfödning av vilket djur som helst räknas det som hobbyverksamhet om man nu inte har registrerat en enskild firma. Vilket jag inte tror att det är många uppfödare som har. Köplagen gäller inte endast mellan två näringsidakare utan det är just mellan två likvärdiga parter.

En uppfödare som säljer till privatperson utan tanke på avel - konsumentköplagen.

Uppfödare som säljer till uppfödare - köplagen.

Köplagen gäller även om den man säljer till har tänkt att starta uppfödning. Om uppfödaren inte vet om att köparen ska avla på katten men köparen ändå gör det ska köplagen ha gällt vid avtalets ingång.

När köplagen gäller finns fler saker en uppfödare kan avtala om som är juridiskt bindanade än om konsumentköplagen skulle gälla.

Det är i korta drag juridiken inom djuruppfödning vid köp och sälj.

Sen finns det mer när det kommer till om hobbyverksamheten är momspliktig eller inte. Men det är en helt annan fråga och hör inte till ämnet.

mamakoden
2013-01-25 20:46
8

Jag är ingen uppfödare, och har inga som helst planer på att bli det, men jag tycker att det är sorgligt att människor är så lättlurade. En renrasig katt har ALLTID stamtavla. När jag valde att köpa katt så var jag så bestämd med att katten skulle ha stamtavla. Man får vad man betalar för :) Tycker verkligen inte om folk som avlar fram blandraser. Tycker att det borde förbjudas, men alla är vi olika!

Mullemu
2013-02-06 14:48
0

Jag tycker att det är lite komiskt när folk blir hysteriska över blandrasavel för det är ju precis så de flesta av dagens raser har uppstått.  Varför skulle det helt plötsligt vara fel nu? Det kanske uppstår en ny väldigt frisk och trevlig ras av en blandning som är avlad med klokskap? Bara en tanke. Flört

Trasan08
2013-02-06 15:52
1

#21  Med tanke på att dom flesta som pysslar med BYB inte testar sina avelskatter så kan man knappast räkna med en frisk ras.

***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah

Vi har kattungar!

Stödjer  Kattvärnet - Haninge  

Mullemu
2013-02-06 17:05
0

Fast det är en helt annan sak.

Förutsättningen är naturligtvis att man avlar på friska djur och vet vad man håller på med. All renrasavel är ju inte heller av godo och där är ju persern ett extremt tydligt exempel där det gått väldigt snett.

Däremot har och kan persern vara en förädlare inom andra raser där man t ex vill ha fram mer av deras vackra päls som t ex Brittisk långhår.

Så gör man ju inom hästaveln där man använt fullblod för att få fram ädlare lättare hästar. Inget konstigt alls. Men som sagt, det ska vara genomtänkt.

Annars har jag väl samma åsikt som de flesta här och det är att den största andelen katter som föds bör kastreras.

[[pimey]]
2013-02-06 23:29
4

23# såg ett program häromdan om en dam som "skapade" en kattras och det tog uppemot 15 år innan rasen blev tillräckligt bra. det är inte bara blanda hur som helst och vips så uppstår en frisk och sund ras på något år. detta är en långvarig process och ja tror knappast många vill ägna 15-20 år av att avla fram en ny ras

[Djupdal]
2013-02-07 09:52
3

#21 Tror du har missuppfattat det där. Det är ingen som blir "hysterisk" när raser blandas, om det baseras på klokskap. Tvärtom.

Men tyvärr är det väl så att blandrasavel och procentkattsuppfödning i drygt 99% av fallen istället har minst fyra av fem träff på okunnighet, lathet, respektlöshet, likgiltighet, och girighet.

Visa gärna ett par undantag om du vet några. Det är alltid roligt med människor som går utanför ramarna, när det baseras på idogt arbete i en lagom blandning av klokskap och galenskap.

Mullemu
2013-02-07 15:14
0

Hysterisk kanske var ett överdrivet ord men jag reagerade bl a på #20 som tyckte att det skulle förbjudas och som verkligen inte tycker om folk som avlar blandraser. Det tycker jag är väldigt drastiskt och överdrivet.

Att gå utanför ramarna är det som för utvecklingen i hela vårt samhälle framåt. Vi hade inte haft dagens teknik, bilar, flygplan osv, eller för den delen kattraser, om inte någon hade vågat kliva utanför. 

Samtidigt så finns det väldigt många människor som är rädda för förändring och som måste ha sina ramar omkring sig för att känna sig trygga och det kan jag respektera även om jag själv inte är sån.

Nu håller jag själv inte på med avel och kommer troligtvis aldrig göra det heller. Tycker det är lättare att köpa en färdig kattunge för då vet jag vad jag får.

Sussi89
2013-02-07 17:23
4

#26 Det kan låta väl drastiskt att förbjuda huskattavel, men just nu ett tag skulle det behövas. Det är nästan mer huskatter som är utan hem än det är som faktiskt har hem! Huskattaveln är för oseriös, det föds mer katter än vad det finns ansvarsfulla hem till.

Skulle tex en uppfödare av raskatter plötsligt i en kull inte få sålt sina kattungar, så betyder inte det att dom hamnar ute i skogen i en låda. Eller ges bort till första bästa.  Utan uppfödaren tar ansvar för dom och de får stanna tills rätta hemmet dyker upp.

Nu säger att alla oönskade kattungar går det ödet till mötes, men på tok för många gör det. Det är inga raskatter som hanmnar i den lådan i skogen eller värre.

S*Winterwind