Avskräckningsmedel?
Vi bor i ett gammalt tvåvåningshushus som har en brant trappa upp till övervåningen. I övre hallen finns ett 90 cm högt räcke som ska hindra en att ramla ner och avståndet ner är över 3 meter. Vår raggis ska vara överallt, och vi får passa henne från att göra sig illa t ex ska hon upp på spisen när man lagar mat, men nu har hon fått för sig att hoppa upp på det där skyddsräcket också och det är smalt, så kommer hon upp dit kan hon tappa fotfästet och ramla ner och kanske göra sig väldigt illa. Min fråga är därför: finns det något man kan smeta på räcket i avskräckande syfte så hon tycker det är otrevligt att vara där??
Citrondoft eller någon form av citrusdoft sägs det ju att katter inte gillar. Kanske värt att prova? Sen tror jag det finns någon form av spray som katter inte ska gilla, men det är inget jag provat.
SE*Astinis Ragdoll
pepparmintsolja. Men om du skall ha det längst hela räcket kommer hela huset lukta polkagrisar. 
Tack för tipsen! Kanske finns fler? Pepparmintsolja, kul Myrrami!
Någon som vet vad den där sprayen heter? Citron har jag redan provat, men vet inte om det hjälper - jag gned in med en halv citron, och la den sedan på diskbänken. Då var hon fram ochh luktade på den, men verkade inte tycka det var alltför otäckt!
Tejpa fast aluminiumfolie på räcket
Finns inget värre för en kisse att trampa på…. 
Tack för det tipset också, men…..aluminiumfolie är väl inte så snyggt kanske… fast måste man så måste man? Inget mer tips på avskräckningsmedel i form av någon luktspray??