Lite överviktig och har gingivit enligt veterinär
Som ni kanske läst här och var härinne så har jag precis hämtat hem min lilla Raggis-tjej som precis fyllt ett år. Hon besiktigades i fredags och enligt veterinären så är hon lite tjock, och jag vägde henne idag och hon väger 5,3kg. Är det mycket för en ettåring? Hur vet man vad hon "borde" ligga på?
Hon har bott hos en familj där det fanns en kastrerad Ragdoll-kille och de har ätit Bozita Indoor & Sterilised och inget blötfoder alls, men gissningsvis så har de haft fri tillgång till torrfodret. Hon var ca ett halvår när hon flyttade dit och hon har ätit det sedan dess.
Jag har köpt hem Applaws kyckling eftersom det ska vara det som det är minst spannmål i, men det vill hon inte ha utan det är det som hon är van vid som går funkar just nu. Blötmaten jag gav henne igår gick inte heller hem men hon tog iaf några tuggor (kan ju vara att hon inte är van vid blötmat).
Hon fick även en anmärkning av veterinären att hon har gingivit, och veterinären sa att de inte gör något åt det vid den åldern.. Men jag har läst att man kan vänja katten vid att borsta tänderna? Hur förebygger man gingivit på bästa sätt?
Hur bör jag gå tillväga? Försöker läsa på så gott det går men jag är ju ny på det här med kisse så det är ändå lite svårt att ha stenkoll på allt :/
Fin kisse du har! Älskar paddor! Är hon kastrerad bör du hålla koll på maten och väga dygnsransonen. Är katten kastrerad minskar ämnesomsättningen med upp till 25% kan vara bra att tänka på. Min katt fick diagnosen gingivit vid ett års ålder och på henne gjordes tandsanering, drog ut en tand och sedan dess har jag borstat tänderna på henne varje dag. Hon är nu 5 år, jättefin i munnen och alla tänderna i behåll. Det togs prover på henne och gingiviten berodde på att hon är kronisk smittbärare av calici viruset. Jag skulle råda dej att boka tid för tandsanering och sen börja borsta tänderna. Är katten så gammal som ett år beror gingiviten inte på tandömsning. Risken finns att det blir värre om du väntar och då kan katten få tandlossning och varinfektion i käken. Min katts problem började med lite rött i tandköttet hos uppfödaren och när jag fick hem henne blev problemet bara värre. Menar inte att skrämma upp dej utan jag vill bara dela med mej av mina erfarenheter. Allt gott önskar jag er!
Tack så mycket <3 Hon är en otroligt fin och mysig kisse. Aldrig träffat en så gosig katt förut, och hennes päls är verkligen som silke.
Om det kan bli så illa så undrar man ju varför den veterinären sa att man inte gör något åt det? De gamla ägarna fick ingen som helst information om att man göra en tandsanering eller borsta tänderna på henne eller att det kan bli så att man måste dra ut tänder. Sånt gör mig så arg!
Minns du vad det kostade att göra en tandsanering? Jag har självklart en budget för veterinärbesök, men vore bra att ha ett litet hum.
Ska jag ta kontakt med den veterinären och fråga varför hon gav informationen som hon gjorde? Är det något som kanske borde tas upp med de gamla ägarna också? Hämtade henne igår liksom.
Hon är kastrerad, och jag kommer vara noga med hur mycket jag ger henne. Det står 1,6dl torrfoder för en kisse som väger 5kg och hon väger ju lite mer än så. Hon har fått 1dl hittills idag, men har inte ens ätit hälften av det.. Igår åt hon knappt 0,25dl och några tuggor blötmat, men det kanske beror på att hon inte känner sig riktigt hemma än?
Låt henne bli hemmastadd ordentligt. Försök sen hitta en veterinär med kunskap om kattens tänder och munrelaterade sjukdomar. Den första veterinären vi träffade gav bara antibiotika och sa det berodde på mjölktänder som inte lossnat. Fel diagnos visade det sej såsmåningom när vi väl hittat en veterinär som var kunnig inom området. 1500 kostade tandsaneringen för oss. Kan kanske varierar något men mellan 1500-2000 tror jag det ligger på. Börja träna på tandborstning om du känner att hon är trygg och känner sej bekväm i det nya hemmet. En mjuk barntandborste och vatten räcker. Borsta ytterst lite eller bara pilla lite i munnen i början tills hon vänjer sej. Utöka långsamt och beröm henne. Det finns även kattandkräm du kan prova. Det brukar dom gilla. Lycka till med din söta kisse!
Måste få börja med att säga att det var en otroligt fin katt!!
Min katt Siri har blivit lite mullig de senaste månaderna. Hon har ingen övervikt eller så, men något mycket "hängbuk" sade veterinären inför hennes kastrering.
Tidigare har jag gett båda mina katter fri tillgång till torrfoder och ungefär en potion Mjau blötmat per dag. När jag sedan började läsa på om näringslära för katter (framför allt skillnader mellan animaliskt och vegitabiliskt protein som ska omvandlas till energi) insåg jag att mitt torrfoder inte var så bra som jag tidigare trott.
Jag har mycket kvar att lära mig när det kommer till katternas näringslära, men det jag har tagit till mig hittills är hur fördelningen mellan protein, fett, kolhydrater och vatten idealiskt sett bör se ut i maten jag serverar mina katter. Nu har katterna fri tillgång till Mjau blötmat och jag gav lite torrfoder de första dagarna vid övergången.
Nu har vi gett blötmat i ungefär 2 veckor och jag ser en positiv förändring hos båda katterna. Siri har fått mer muskler och mindre fett, och båda mina katter har mer energi nu när de äter mat som har ett bättre innehåll.
Hoppas jag kunde vara till lite hjälp trots att jag fortfarande är ganska ny kattägare jag också, och hoppas allt löser sig för din fina katt ♥
Kaliforniakatten
http://www.kaliforniakatten.blogspot.se
Hon tackar så mycket för komplimangen ;)
Jo jag vet att blötmat är mycket bättre än torrfoder, men eftersom hon inte ätit blötmat på så otroligt länge så är hon inte särskilt förtjust i det. Så jag försöker med det bästa torrfodret som jag kan få tag på åtminstone (Applaws kyckling, det är 80% protein i det och inget spannmål.. Bara lite potatis).
Nu äter hon bra och vi är mitt uppe i att byta torrfoder. Hon kommer dock inte få fri tillgång till det, utan jag kommer ge henne det som rekommenderas för hennes vikt och jag försöker aktivera henne så gott jag bara kan.
Så småningom så kommer jag försöka gå över till blötmat, och kanske även börja BARFa lite granna. Speciellt se till att hon får kycklingvingar att gnaga på så hennes tänder mår så bra som möjligt.
Tack för ditt inlägg och lycka till med dina kissar också <3
RÄTTELSE: Skrev 80% protein men det stämmer ju inte.. det är 80% kött i det, inte protein ;)