Verkligen en ragdoll?
Snubblade över denna blocket-annons och tänkte fråga er som vet: Kan detta på -något- vis vara en ragdoll? Vid blotta ögonkastet ser detta ut att vara en helt vanlig huskatt för mig, men har sett att det finns massa olika färger och teckningar hos ragdolls med men…
Är detta bara en huskatt funderar jag på att kontakta blocket och varna om falsk marknadsföring…eller är det någon som testat och fått kalla handen om sånt här?
Det där är ingen ragdoll. *suck* En guldstjärna till dig om du kontaktar Blocket! 
---------------------------------------------------------
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
Nej nej nej det är ingen ragdoll. Fy vad fult med falsk marknadsföring. Grrrrr
Jag har också reagerat på den där annonsen, men jag mailade annonsören istället och sa till honom att det där inte är en ragdoll, och att han borde ändra annonsen och skriva korrekt information.
#3 Jag funderade på det ett tag, men jag satt och funderade samtidigt på om annonsören verkligen tror att det är en ragdoll eftersom personen h*n köpt den av sagt det… Därav tänkte jag fråga här först… berätta gärna vad annonsören svarade sen, är nyfiken!
#4 Fick nyss ett svar!
"Hej Amanda,
Tack för ditt fina mejl!
Jag köpte katten som Ragdoll/Maine Coon. Är det fel så har jag blivit
lurad.
/J"
#5 Vad tråkigt, då har verkligen personen blivit lurad. KAN ju vara en Coon-blandning, men jag tycker fortfarande man kan vara lite källkritisk och använda lite pannben för att förstå att man inte kan sälja en katt som inte ser ut som en ragdoll över huvud taget som en ragdoll…
Men stackaren, hoppas h*n byter rubrik.
Jag tycker man kan fläska på pris på huskatter för att höja deras status, men inte för att sälja de som raser som de inte är.
#6 Håller helt och hållet med. Men om han dessutom vet om att det är en blandning, så tycker jag faktiskt att man ska nämna det i annonsen också. Jag blir lite lätt upprörd när folk skriver ett rasnamn i en annons, när det i själva verket är en blandras… och det gäller både hund- och kattannonser. Varför skriver man inte bara exempelvis ragdollblandning?
Åhja, en katt är helt klart värd mer än en 100-lapp, som man förut fick sälja katter för på Blocket. Jag vädjade till dem någon vecka innan jul, och bad om att de måste höja lägsta summan för både katter och hundar på Blocket. Folk SKA inte skaffa katt hur som helst, det ska vara ett noga genomtänkt beslut, oavsett om det är en renras eller huskatt. Detta kom jag att tänka på då jag sökte hem åt en kattunge som fötts utomhus, och blivit flaskmatad sedan 4 veckors ålder. Vid 12 veckors ålder la jag ut en annons på Blocket. En tjej mejlade och berättade lite om sig själv, och frågade lite om katten. När jag berättat att hon var född utomhus så fick jag som svar: "Visst kan jag få henne billigare, med tanke på att hon är född utomhus?" Jag bara satt där helt chockad. Att pruta ner priset på en katt, som jag lagt ut på annons för 300 kr… Det är inte särskilt mycket! Har man inte råd att lägga ut 300 kr för en katt vid köptillfället så har man knappast råd att ha en katt överhuvudtaget.
The point is, jag vann! Blocket ändrade sina regler. Lägsta pris för hundar är nu 1000 kr, och för katter är det 500 kr som gäller. 
Nu blev det lite OT här, men detta är verkligen ett ämne jag brinner för, ett ämne jag inte kan hålla tyst om, haha.
#7 Kanonbra jobb av dig att få Blocket att åtminstone höja lägsta pris för katterna. Om det sedan kommer att ge högre priser för katter när de säljs är en annan sak, men det är en mycket viktigt markering att en katt inte kostar en tia per tass även om den 'bara' är en huskatt.
Det här med hälften ditt och hälften datt raser är jag fullständigt allergisk emot. En huskatt är en huskatt oavsett om morfars farbror hade stamtavla. #6, säljaren är inte lurad om han vet att det är en blandning, vilket framgår av mailsvaret, men han gör saken än värre när han annonserar katten som renrasig.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Jag tycker definitivt att man kan skriva att katten är hälften ragdoll och hälften maine coon om det är så… Det dåliga är ju när man ljuger. Spelar ingen roll om det handlar om ras, ålder eller liknande saker… Är man en bra männska så skriver man som det är.
#9 Det är en huskatt men den som skriver annonsen hoppas att någon faller för rassnacket och därigenom betalar mer än man borde. Priset ska spegla det arbete man lagt ned: kastrering, id-märkning, vaccinationer, veterinärkontroller av föräldrarna innan parning och liknande. Allt för många BYB kör med ras och har inte gjort ett enda dugg av det jag skrev att man ska göra.
#10 Väljer folk att betala mer för att ägaren kan säga vilka raser den är så anser jag att det är deras val… Jag hade dock inte betalat mer för en raskatt än en blandras. För mig är det där med raser oviktigt sålänge det är en katt som passar mig och min livsstil.
Sen tycker jag att det är dumt att sitta och generalisera sådär…
Det är klart att man betalar mer för en katt som redan blivit chippad, id-märkt och kastrerad osv än en som är det.
Problemet med okunnighet är att det spär på de hemlösa katternas skara eftersom fler BYB lyckas tjäna pengar på sin avel. Avlar man seriöst är det knappt att du får ihop till kostnaden för en kull.
Är man så dum att man inte tar reda på vad det är för katt man skaffar sig så bör man över lag kanske inte ha katt alls? Även olika raskatter varierar ju när de kommer till personlighet osv då inte alla är som de stereotypa mallar man skapat :)
Jag hoppas att folk tar sitt ansvar när de adopterar ett djur och skaffar ett som de tror passar just dem perfekt. Då bör man ju upptäcka om säljaren är en bluff eller inte. Grisiga människor som ljuger och har sig lär det inte bli brist på tyvärr så man får ju vara försiktig.
Dessvärre lever du i en utopi, #13. Verkligheten ser helt annorlunda ut. Gillar man katter som företeelse men inte har någon djupare kunskap (läs 98% av kattköparna) och inte vet att det faktiskt är en huskatt och inte någon form av raskatt man köper när "uppfödaren" påstår att det är raserna si + så, är det kanske inte så lätt.
Att det lokala katthemmet tar X kronor medan h*n med "raskatterna" bara tar Y kan också göra att man väljer fel. Medan katthemmet har vaccinerat, id-märkt och kastrerat katten man får hem och BYB uppfödaren inte gjort någonting av detta kanske man inte uppfattar som någon stor skillnad. Förrän honan kommer hem dräktig…….
Men… Då är man ju en väldigt oansvarig kattägare ^^
Sa för övrigt inte att verkligheten är perfekt utan precis tvärtom.
Man bör ta reda på all fakta innan man skaffar ett djur.
Tror dock att vi glidit ifrån ämnet lite? Vi är nog både överens om att man inte bör ljuga i anonserna man lägger ut på nätet.
#16 En ragdoll har alltid en stamtavla och på den ser du om det är en ragdoll eller inte. Så enkelt är det.
Sen är det långt ifrån alla ragdolls som utseendemässigt lever upp till varje punkt i rasstandarden, eller som mentalt motsvarar de rasbeskrivningar som cirkulerar. Man får fundera över vilka egenskaper man värdesätter högst, och sen får man förmodligen kompromissa lite med resten om man ska hitta någon katt. Perfekta individer är sällsynta.
Om katten på din bild är 6 månader så är den ovanligt långörad och långhalsad, och att pälsen är av kortare modell bidrar till det lite slanka intrycket. Att unga katter har sådär kort päls är däremot inte alls särskilt ovanligt, och ibland blir den inte längre på vuxna heller.
Som sagt, börja med att kolla stamtavlan. Men kom ihåg att den inte är någon garanti för att katten har alla de egenskaper du värdesätter, utan det får du försöka ta reda på när ni träffas. Lycka Till!
#17 Tack för svaret! Valde att ta bort bilden för att inte äventyra köpet… Får som sagt kolla alla papper och se hur katten är när vi ses
Bra råd!
Det är verkligen inte lätt att köpa katt dock…
Vi hoppas att detta är vår tjej! 
#18 En vettig uppfödare/säljare blir bara glad om du ställer kritiska frågor och kollar upp saker, för det visar att du är noggrann och tar ditt letande på allvar. Så om jag vore du skulle jag inte oroa mig det minsta för att det skulle äventyra något köp.
En uppfödare/säljare som inte tål att du ställer kritiska frågor om exempelvis rasotypiskhet, utan tar det som någon slags personligt påhopp, vill du ändå inte ha med att göra. Det finns gott om både duktiga uppfödare och fina katter, om man inte har för bråttom.
Men vi hoppas såklart att ni hittat er tjej!
Tack #19. Det är väl så att jag så gärna ville ha henne att jag inte vågade fråga för mycket. Nu blev vi snuvade på en söt liten tjej ändå. Vi hade en överenskommelse att vi skulle köpa katten. Men helt plötsligt väljer dem att sälja till en bekant. Alltså ingen uppfödare, men det verkade seriösa. Vi känner oss väldigt ledsna nu när löften inte verkar betyda något för vissa. Vi såg fram emot att hämta denna vackra tjej. Önskar jag hade tid/tålamod att hitta vår katt. Men nu är mina omständigheter på att jag behöver en snarast… Tack snälla för era kommentarer!
#20 Jag förstår att du känner dig besviken, men som uppfödare (dock inte ragdolls eller katter :P) så vet jag att man plötsligt kan ändra sig, få en magkänsla eller vad som helst. Ta det inte personligt, vem vet, den rätta katten för er kanske är någon annan och som aldrig fått komma hem till er om ni tagit den här tösen :)
#22 Jag kan förstå att som uppfödare/säljare vill man att det ska kännas bra när man lämnar ifrån sig katten. Men det finns olika sätt att hantera det…
I detta fallet så var det dem som kontaktade oss för att se om vi fortfarande var intresserade. Det gällde omplacering av deras 6-7mån katt. Vi var överens om att vi skulle få köpa katten och vi kunde hämta den redan samma dag. Vi hade tyvärr inte den möjligheten och vi bestämde en annan dag. Sen får vi mail en dag att dem ska sälja den till en bekant som nu hade bestämt sig. Vi hade ingen aning om att det fanns en annan intresserad med i bilden. Detta blev som en chock och stor besvikelse då vi var redo att hämta vår lilla tjej. Inte alls okej att behandla andra på det sättet. Tycker jag i alla fall. Dem hade gott om tid på sig att reda ut detta innan dem blandade in oss. Det minsta dem kunde gjort var att säga som det var från början. Vi hade i så fall släppt allt för att hämta katten den dagen… Trots 5 tim körning enkel resa.
Nu letar jag med ljus och lykta efter en annan liten katt till oss. Men det är många som endast har mail på sina annonser och tar lång tid innan dem svara…
Längtar!
Gå in på ragdollklubben så hittar du både annonser, omplaceringar och uppfödare.
Nu börjar det bli väldigt off topic :P
Ursäkta #25 …det bara blev så. Det var kopplat till en fråga som gällde rubriken här.
Ska kolla in ragdollklubben igen #24 Har redan varit där en del, men ska fortsätta spana.
Tydligen finns det en del som vill luras för att få pengar genom att annonsera söta katter. Har hänt mig två gånger nu… Fast jag har inte betalat något då. Men det är väldigt tråkigt att dem utnyttjar dem som verkligen vill ha en sällskapskatt…
Tack alla igen för tips och hjälp!