Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 2335 ggr
Juliagardstrom
0

Kastrera eller inte?

Hej!

Min ragdollhane är nu lite drygt 6 månader och visar tydliga tecken på könsmognad genom att skvätta runt omkring i lägenheten. Min kompis har en hona som är i samma ålder och vår tanke har hela tiden varit att para dessa. Hur lång tid vågar jag vänta med att kastrera honom så att skvättandet försvinner efter kastreringen? 

Tacksam för svar!

Trasan08
8

Jag tänker vara lite tråkig och fråga om någon av er är en registrerad uppfödare?  Har ni testat katterna?  Alltså scannat hjärta och njurar?  DNA testat för HCM?   Har ni kollat stamtavlorna?

En hona bör vara runt året när hon blir parad, så det är rätt länge hanen går runt och skvätter.  Och har man inte tänkt att vara uppfödare "på riktigt" så tycker inte jag att det är värt det.  Med tanke på att det gärna blir ett beteende som hänger med trots kastrering.

***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah

Vi har kattungar!

Stödjer  Kattvärnet - Haninge  

[Djupdal]
1

Precis som #1 skriver så är det långt ifrån säkert att din katt slutar med alla sina hanbeteenden när han kastrerats, om han får fortsätta i ett halvår medan ni väntar på att din väns hona ska bli vuxen.

Fast om din katt har kvalitéer som flera uppfödare kan uppskatta så kan det säkert gå att finansiera nerpissade soffor och tapeter genom att ta betalt för ett bestämt antal parningar. Lukten går att leva med, och bra hanar kan det inte bli för många av. Men har han inte några sådana kvalitéer tycker jag det är dumt att låta honom para över huvud taget.

Det kan såklart vara svårt för dig som nybliven kattägare att avgöra om din hane har dessa kvalitéer, i sin stamtavla sitt lynne eller i sin fysik, men om din vän är uppfödare kan hon kanske hjälpa dig att göra den bedömningen. Dessutom borde din katts uppfödare kunna hjälpa dig, om du köpt din katt för avel.

Om din vän inte är uppfödare, din katts uppfödare inte kan hjälpa dig, och du inte kan få hjälp av någon annan (t.ex. här), så tycker jag däremot att du ska kastrera din katt så fort som möjligt. Hela idén med avel, det som gör att många ragdolls blivit så vackra, trygga, friska och speciella som de blivit, bygger ju på att duktiga och kunniga uppfödare hela tiden väljer rätt katter att gå vidare med. Och det vore väl i så fall jättesynd att riskera att motarbeta eller förstöra detta för några av framtidens kattköpare, av ren okunskap?Ledsen

Men om din vän har de kunskaper som behövs, och kan behövas om något händer, ni testar era avelsdjur, du själv väljer att chansa med pisslukten och din vän ser till att eventuella ungar stambokförs, så önskar jag Lycka Till!Glad

Denna kommentar har tagits bort.