Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2381 ggr
MiracleWithPaws
0

Pratigare än någonsin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tror inte att vår katt Sushi mår bra. Hon har alltid varit ganska jamig, men det har blivit tusen gånger värre nu de senaste veckorna. Det märktes ganska stor skillnad på henne redan i december, då hennes ungar flyttade. Vi hade tänkt spara en eftersom vi märkt redan innan att hon är väldigt sällskaplig och nog skulle må bra av en kattkamrat, men det blev ingen unge i kullen som vi kände att vi ville spara, så vi tänkte att vi väntar till nästa kull. Men nu börjar detta bli ohållbart… Jag och sambon går runt hemma och är ständigt irriterade för att "kattjäkeln" inte kan hålla tyst, och samtidigt är man orolig och ledsen för hennes skull eftersom det är uppenbart att något fattas henne.

Vi ska snart flytta, och när vi kommit i ordning är tanken att vi ska prov-låna min pappas katt. De ska resa bort två månader i sommar och då tänkte vi passa katten åt dem, men vi måste ju testa först att hon går ihop med Sushi. Tänkte att detta också kan vara ett tillfälle att se om Sushi blir tystare och mer harmonisk, för i så fall blir det ju ännu mer angeläget att överväga att antingen köpa en till katt (sambon är dock inte så pigg på det) eller ta nästa kull på henne tidigare än planerat (och då spara en kattunge). Har ni andra med ragdoll märkt att de mår bättre av kattsällskap? Har pratiga individer blivit mindre pratiga när de fått sällskap?

Jag tror också att jamandet kan ha med hunger att göra, då hon inte har fri tillgång på mat längre. Vi märkte efter ungarnas flytt att hon började gå upp i vikt och har nu blivit tvungna att börja ransonera maten åt henne. Hon äter Bozita blötfoder. Borde vi byta till något annat foder som är mindre drygt? Eller finns det något man kan blanda ut med som inte innehåller så mycket kalorier? Funderar på om det är så att hon går runt och är hungrig och bara behöver bukfylla.

En annan fundering jag har är om hon kan vara påverkad av mina hormoner på något sätt? Jag är gravid i sjunde månaden. Har bekanta som tyckt att deras hundar påverkats jättemycket när de varit gravida. Händer det att katter blir påverkade av människors gravidhormoner?

Alla idéer och tips är välkomna!

Hon är i alla fall söt när hon sover… :)

thorntagg
1

Hej, Miracle…

Inte ska ni väl bli irriterade för att "kattjäkeln inte kan hålla tyst"!
 Den jamar ju för att den vill säga nånting; det är inte så lätt om man inte kan prata! Eftersom jamandet ökade när hon blev berövade sina små kattbarn, finns det all anledning att tro, att det är just det som är orsaken. Endera får ni väl skaffa en till katt så den får sällskap, om ni inte själva kan ägna er åt kissen så mycket som hon förmodligen behöver.  Om ni tänker para den igen, så behåll då en unge, så hon inte behöver genomgå samma trauma en gång till.

När vi hämtade vår lilla Molly hos uppfödaren, gick hon omkring och skrek en hel dag och letade efter sina föräldrar och sina syskon. Hon varken åt eller drack. Vi tog henne till oss i sängen och låg och höll om henne hela natten, och så småningom så lugnade hon sig och började t o m spinna. Uppfödaren hade varit klok nog att skicka med oss hem en "nussefilt" som hade de andra katternas lukt på sig, och den låg hon på. Redan efter ett par dagar så hämtade hon sig och åt och drack och gick på lådan. Eftersom hon är ensamkatt hos oss, så ägnar vi mycket uppmärksamhet åt henne, så hon behöver ju aldrig känna sig ensam, men visst skulle vi nu efteråt ha önskat att vi tagit två ungar samtidigt så hon fått ett syskon att leka med.

MiracleWithPaws
0

Jo, visst försöker vi ge henne så mycket sällskap som möjligt från oss. Jag och min hund är hemma hela dagarna, så hon är i princip aldrig ensam. Men det räcker uppenbarligen inte. Hon var mycket mer harmonisk när det fanns andra katter här hemma. Å andra sidan kan ju hennes lugn haft med dräktighets- och amningshormoner att göra också.

Efterlyser fler folks erfarenheter, råd och tips. :)

AgnetaB
0

Vid fel på sköldkörteln så kan de bli extra pratiga också.Går lätt att ta ett blodprov o kolla hos vissa veterinärer, inte alla.

MiracleWithPaws
0

Intressant, tack för tipset! Ska läsa på lite om det och ringa veterinären imorgon.

AgnetaB
0

hittar tyvärr inte min broschyr jag fick av vet ang detta.Men symtom jag kommer ihåg kunde vara (behöver ej vara alla). Min katt hade för högt värde o hans symtom är något orolig, något högljudd men vet anade pga hög puls då vi skulle fixa tänderna.

orolig/rastlös/irritabel

Skriker (en del gör på nätterna)

dricker mycket

frekvent urinering

hög puls

Eliinn
0

#3 Är inte det vanligt hos mer äldre katter ?
TS katt är väl ganska ung vad jag minns sen tidigare?

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

AgnetaB
0

Jo säkert men bara en idè.

MiracleWithPaws
0

#6: Stämmer, hon är 1½ år.