Berätta om ragdollen!
Hej! Jag funderar på att skaffa en katt om ett tag när tillfälle ges. Jag har fastna för ragdollen, mest på grund av utseendet. Så därför vill jag att någon ska berätta mer hur dess mentalitet är så jag får en större bild utav rasen.
Kan tillägga att jag har haft 3 katter tidigare och jag ska enbart ha den till sällskap. 🙂
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Lugn harmonisk väldigt sociala katter som inte vill vara själva. Kommer överens med alla sorters djur (iallafall våran kille) pratiga! Stora mysiga nallebjörnar helt enkelt :-) lite kortfattat då. Annars kan du läsa mer på ragdollklubbens hemsida
Jag har två med väldigt olika personlighet. det är ju ändå individer och därför kan du inte räkna med att alla katter är likadana.
Båda är genomsnälla men har ändå väldigt olika sätt
Lillebror är pratig, matglad, bestämd kille med lite lätt pårökt beteende. Säger direkt till om något inte är som han tycker det skall vara, det kan vara allt från att matskålen och vattenskålen är på fel håll eller att en garderobsdörr är stängd (vårt ständiga krig) Han är väldigt gosig och mer som en hund i klappandet, klia vid öronen är ju det bästa och även jaga hårsnoddar. Han är tyvärr en väldigt känslig kille och jag har haft lite problem med mage och bajsat fel nu när dom flyttat till mig men det börjar lugna ner sig.
Caspian, min försiktiga general som är tyst, stillsam, lite blyg och väldigt speciell, han yttrar sig endast om det är något som verkligen bekymrar honom (typ Lillebror vart dum eller jag är sjuk). Annars är han en tyster som både jamar och spinner väääldigt tyst och försiktigt. Med Caspian måste man vara lugn och stillsam, klappa långamt är hans melodi och att vara med när man duschar och går på toa är hans "kvalitetstid" verkar det som han tycker. höjdpunkten på dagen helt enkelt.
Båda är genomgoa och dom är helbröder, lika gamla. Så i en kull och med samma uppfostran kan man få två väldigt olika katter. Jag älskar dom båda för sina personligheter och våra gargonger här hemma.
Caspian är inte så nöjd med att borstas och klippas klor på mm. men med lite snack och övertalning går han med på det med. Lillebror däremot bryr sig inte så mycket. Borsta är ju samma som klappa eller? ;)
Hoppas detta ger dig något XD
Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.