Är du medveten?
Då tanken kom upp hos mig gällande vad ni "preppar" era katter med och så frågar jag rakt ut.
Har du gjort ett medvetet val utifrån innehållsförteckning när du valt vad du använder för produkter på din katt?
Då både vad som är just bäst för katten och även kanske miljön.
Vore kul om vi kunde diskutera det tycker jag =)
Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.
Jag har inte ställt ut mina så jag preppar inte så men badar dem ibland om de tex har varit lite risiga i magen.
Jag använder Espree silky show cat som är både snällt mot katten och vad jag har förstått ok mot naturen.
Jag tycker att det är viktigt att använda produkter som är snälla mot huden och pälsen.
Ställer inte ut mina heller men badar också ibland.
Det ser helt jättebra ut miljömässigt och då borde det inte vara elakt mot katten heller, naturliga välgörande ingredienser borde ju inte göra något elakt mot katten.
Vad jag förstått så avfettas katten av många som ställer ut… vad tänker man då? Ta bort hela kattens naturliga och behövande fetter i hud och päls. =/
Fast exempel fertila hanar kan få fetsvans och då kan jag tänka mig att det lätt tovar sig och att den behöver avfettas.
Sen är det väll som på människor, vissa behöver produkter för fett hår och vissa för torrt. Själv har jag tur och har en katt med hel rätt päls oc lillkillen har fortfarande babypälsen.
Jag är väldigt nöjd med Espree enda nackdelen tycker jag att det är lite för parfymerat. Jag använder deras antistatspray också när det blir för många stötar här hemma.
Men kan verkligen en hel katt behöva avfettas?
kan vara så men jag tror det är mindre variation på katt och djur än människor. vi utsätter oss ju för massa produktr och vår kropp får flipp och producerar därför mer fett. börjar man istället tvätta håret mer sällan och väljer mildare produkter får vi också mindre fettproblem i hud och hår.
Okej det är synd att det ska vara parfym =/

I vissa fall kan nog en hel katt behöva avfettas, eller ja, stora delar av den i alla fall.
Jag har använt mig av esprees produkter och är nöjd med det. Jag tycker att det är viktigt att använda produkter som är avsedda för just djur.
Sen är det ju så på utställningar att om alla andra katter förutom din katt är superpreppade så syns det ofta lååång väg. Så för att ha en chans på cert. och eventuellt högre titel så är man i princip illa tvungen att bada kissen.
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Stödjer Kattvärnet - Haninge
borde kanske chillas ner lite med preppen då.. förr vet jag att i hundvärlden dränkte folk sina pudlar i prepareringsmedel men det har lugnat ner sig en hel del nu i sverige i alla fall… utomlands behöver vi inte snacka om… Men det är ju ändå individens riktiga päls man vill se antar jag.. med preparering kan ju mycket fuskas fram tyvärr.
nästan så jag velat ställa en katt opreparerad bara för att provocera, men jag utsätter inte mina grabbar för den stressen.
Jag brukade ställa min hund när hon var yngre och hon behövde ingen prepp förutom en vanlig dusch och borstning.
Jag kommer att prova att ställa ut min lillkille men han är inte lättstressad och hänger gärna med mig när jag tex åker till djuraffären så han kommer nog att gilla det.
Hur mycket prepp det blir beror på hur hans päls är just då. Men det skall i så fall ske med kattanpassade produkter.

#6 Är du emot hela grejen med att preppa inför en utställning eller är det "överdrivet" preppande du är emot?
Att bada sin katt ser inte jag som något negativt, så länge katten finner sig i att bli badad såklart. Jag ser inget positivt i att tvinga en panikslagen katt att bada. Jag kan avfetta kattens svans om det behövs, men annars är ju "showprep" det samma som ett bad. Och du badar ju dina katter själv…
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
#8 Jag ser inte ett bad som preparering, jag ser ett bad med starka medel, avfettning och produkter i päls som preparering.
Så överdriven preparering helt enkelt. annat är väll ändå vanlig djurvård, jag klipper klorna på mina borstar och badar någon gång ibland för att de verkar må mycket bättre efter det. nån gång ibland är då typ en gång om året eller så.
Men läser man tips om hur folk ska prepa sina katter så är det starka medel så som diskmedel och diverse olika långa behandlignar av päls. Det är det jag inte är okej med och framförallt då med medel som har giftiga ämnen i sig osv.
Vill väll egentligen lyfta medvetenheten med vad folk använder på sina katter. För i en del fall verkar alla sätt vara tillåtna för att få en "snygg päls"
Jag använder Espree Silky Show. Det gör jag för att människor på det här forumet sagt att det är bra.

#9 Jag håller med dig helt och hållet om överdriven preparering.
När jag ställer ut så schamponerar jag katten en gång och sen i med lite balsam. Sen kan katten få lite antistatspray på utställningen om det behövs och jag har alltid fått superbra poäng på presentationen av katten. Sen har mina katter jättefin päls alldeles av sig själva och då behövs inte lika mycket preparering.
Så man måste inte sitta i 5 timmar med preparering för att det ska gå bra, men ett vanligt bad tycker jag man bör göra. Jag hade velat att ställa ena min hane men han hatar att bada så han slipper utställningar helt och hållet.
Yes diskmedel är dock väldigt snällt mot huden. Varför folk använder det är för att det är fettlösande, alltså är det perfekt mot tex fetsvans.
Vi har kattungar!
#11 Jo men det kan ju vara okej tycker jag men läser man prepförklaringar håller folk på i dagar och massor med olika steg osv.
Men avfettande tar ju bort allt fett från huden och pälsen som katten också behöver för att må bra. =/ då kan man ju punktanvända om man absolut behöver det…. tycker jag.
Samtidigt är fetsvans vanligt förekommande hos katter och borde det då verkligen ses som poängavdragsgillt om en katt har det?
#12 Fettsvans är vanligt förekommande, främst hos fertila hankatter. Men det är inte enbart pga utställning och risk för poängavdrag man måste hålla efter den… Om man inte behandlar en fettsvans kan hårsäckarna på svansen bli inflammerade och katten får ont. Det kan även orsaka att pälsen ramlar av.
Jag kör med Groomers Goop som avfettning vid bad av mina hankatters fettsvans och Gimpet puder däremellan. Svansen håller sig då ren och fin.
I utställningssammanhang så badar jag endast mina katter med shampo och balsam, använder Petsilk cucumber melon shampoo och balsam på det och är supernöjd. Ingen annan "prepp" på mina katter, men de har väldigt bra pälskvalité…
Galltvål har jag som avfettningsmedel på fetsvans och innan shamponering vid behov :) Miljövänligt!?;)OCH bra!
Hej Grodprinsessa!
Jag tycker det är väldigt bra att du lyfter fram de här frågorna! Själv har jag många gånger frågat mej om alla mer eller mindre onaturliga preparat som saluförs, är så nyttigt för katterna. En sak som man bör betänka, är ju att allt som hamnar i pälsen så småningom också hamnar i magen, då katter slickar i sig allt som hamnar utanpå pälsen. Det är ju deras naturliga sätt att hålla sig själva rena. Därför är jag också orolig över denna dammande kattsand, som man ju märker hamnar en hel del i pälsen vid toalettbesök. Sen sitter katten och slickar i sig det där dammet och även sandkornen som fastnat där. Med tanke på att sanden kanske dessutom är klumpbildande och binder sig till vätska, så kan man ju inse att det inte är så lyckat att sånt hamnar i kattens mage. Vad det kan ha för konsekvenser tycker jag skulle utretts lite noggrannare innan man tillåtit sådana saker på marknaden.
#13. Självklart skall man hålla efter sånt som riskerar att bli farligt för katten men det är ju skillnad på att hålla efter för hälsoskäl och att göra något för skönhetsskäl… lite som plastikoperationer för en praktisk anledning vs plastikoperation för skönhetsanledning.
Har du tittat på innehållet i produkterna? Kunde inte hitta någon innehållsförteckning på nätet🤔
#14 Gallltvål är bra. äkta skall ju vara fair trade, det enda man kan fundera över är palm och kokosoljan men det är ju mycket bättre än annat skräp 🙂 *tummen upp på dig!, glad grodsessa* 😃
#15 Hej Thorntagg!
Jo visst är det mycket skräp man utsätter sina djur för. Det är till och med som så tyvärr att katter som har ett väldigt strykande beteende idag är flamsäkra för de har fått så mycket flamsäkerhetsmedel från våra möbler på sig.
Har läst att många har mycket problem med dammande sand.. och då har ever clean kommenterats mycket. Jag har inte upptäckt det problemet då mina inte krafsar så mycket i lådan och jag inte upplevt dammandet då jag tömmer upp, (kanske har bäst hällteknik helt enkelt 😉)
En grundregel som gäller alla produkters miljövänlighet både mat och andra produkter för oss människor och för våra älskade husdjur är att så få ingredienser som möjligt och ingredienser man känner igen direkt och vet vad det är ex (Sill, solrosolja, aloe vera mm) och INTE ( parabener som innehåller metyl och propyl (dessa ses som hormonstörande) Lauryl sulfate (fräter på tarmar) och andra luddiga ämnen som "vegetabilisk olja", vad är det för olja? "köttmjöl" jaha, vad för kött? osv…
Nu vill jag påpeka att jaag inte är världens ängel och har 100% koll på exakt allt jag stoppar i mig själv osv men jag försöker i alla fall ha lite koll. Katterna kan många säkert hävda att jag ger fel foder mm också då jag ger dom torrfoder, MEN med en av dom som är jättekänslig i magen och jag nu har ett foder som fungerar vill jag inte för hans skull hålla på att byta. Oj vad långt det blev XD
Jag ar gått över till peeweelådor här hemma. Inget damm och jag använder eldningspellets så det är nerbrytningsbart också.
Hej allihopa! Tyvärr så är min kisse en sån som är krafsar väldigt mycket i lådan. hon håller på en lång stund och för ett sånt liv så man undrar vad hon håller på med! Sen kommer hon ut och skakar på sig och nyser ibland. Nu har jag fått tips av min granne. Han har en alldeles vanlig katt som är både ute och inne, men som vägrar gå ut om det är kallt och ruggigt ute. Han försökte få den katten att gå på sin låda när han bytt sand mot papperspellets, men katten svarade med att bajsa i hallen i stället, så nu har han börjat byta ut sanden mer succesivt, dvs att han har både pellets och sand f närvarande, och då kan katten acceptera det. Jag håller på och gör samma sak, men tanken är ju att man så småningom ska ha bara pellets i lådan, fast därhän har jag inte kommit ännu. Jag har nu köpt sand som inte är klumpbildande, och hoppas det eventuella dammet inte binder vätska fullt så mycket som t ex EverClean. Det är ju om och när dammet hamnar i lungor och mage som det kan ställa till problem, föreställer jag mig. (EverClean dammar också mycket när man ska sikta fram kiss- och bajskakorna.) Våra kära husdjur är ju helt utlämnade åt oss hussar och mattar, och får finna sig i vad vi pådyvlar dom! Dom kan ju inte själva avgöra vad som är nyttigt eller vad som är farligt! Det är tur att det finns såna här sajter där det finns folk som bryr sej om sina katter och där man kan få råd och tips av varandra.