Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1958 ggr
MiracleWithPaws
2013-03-03 20:40
0

Komplikationer efter narkos

En av mina uppfödningar misstänks ha gått bort till följd av narkosen vid kastrering (han ska obduceras så vi får förhoppningsvis ett mer säkert svar så småningom). Det känns overkligt. Tycker så synd om hans ägare som verkligen älskade honom och gav honom ett jättebra hem. Som uppfödare blir man ju också bestört och jag kan inte låta bli att fundera över om det fanns något jag kunde ha gjort annorlunda för att förhindra detta tråkiga som hänt.

Jag har tidigare fött upp kaniner, och har mist flera stycken i samband med narkos. Kaniner är väldigt känsliga för sövning. Men på katt är ju kastrering verkligen ett rutiningrepp, och vad jag förstår är de inte heller lika känsliga för sövning, så det känns som att det bör vara en ganska säker operation (även om ALLA operationer förstås innebär risker). Jag har fått bilden att riskerna är så små att man för det allra mesta ser det som att det "är värt det", men nu blir jag ju fundersam och känner att jag behöver höra vad andra (mer erfarna) kattmänniskor har att säga.

Har ni varit med om att katter gått bort under/pga. narkos? Detta är min första kull och den första av "mina" kattungar som dött, så just därför tar det nog extra hårt. Känns riktigt jobbigt och ledsamt.

MiracleWithPaws
2013-03-04 14:59
0

Ingen som har någon erfarenhet av det här?

Myrrami
2013-03-04 16:00
0

Jag har ingen erfarenhet av narkos som gått fel hos katter, men som du skriver är det alltid en risk med narkos. Oftast när det händer något sådant här finns det underliggande orsaker så det är bra att du låter katten obduceras så att du får veta orsaken.

Kastrering är ett rutiningrepp och man får också tänka på att det finns risker om man inte kastrerar som exempel livmoderinflammation hos honorna.