Letar efter en hane till min Maija! (S*Ragamax)
Min underbara ragdollhona Maija fyller 1 år den 15/3-13 och runt den perioden har jag en önskan om att para henne med en lämplig hane. Hon har en fin stamtavla och är en frisk fläkt i mitt och min sambos liv. Då jag bara har planer på EN kull, så jag har ingen större lust att starta en uppfödning med diverse registreringar och allt vad det innebär. Är det någon som kan ge mig tips på hur man då går tillväga? Är det något som är obligatoriskt att göra innan man hittat en lämplig hane? Är det förresten någon som vet eller har en hane som skulle vilja para sig efter årskiftet (jan/feb) som bor i närheten av Uppsala? Självklart mot ersättning! Jag vet att jag är lite tidigt ute, men jag vill ha god tid på mig att hitta den perfekta hanen för min lilla tjej :) Sammanfattat: Jag letar alltså efter en hane till min bicolor tabby Maija, då jag vill få en enda kull på henne innan hon kastreras, helst i närheten av Uppsala.
Menar du alltså att du vill ta en kull utan att registrera den? Vad säger "din" uppfödare om detta?
Du behöver inte vara uppfödare för att registrera en kull hos sverak.
Om du går in på sverakshemsida kan du läsa om reglerna om avel och om du går in på ragdollklubbens hemsida så kan du läsa om vad du bör tänka på innan du parar en ragdoll.
Det finns tester du bör ta på din katt innan du parar henne, du bör också tänka på inavelsgrad och det finns mycket annat som måste tas i beräkning. Inte minst de ekonomiska aspekterna. Det är inte alltid det går bra och då måste det finnas budget för vetrinärvård.
Om du har bra kontakt med "din" uppfödare kan de säkert hjälpa dig och svara på hur du skall gå tillväga.
På ragdollklubbens sida kan du hitta hanar som lånas ut till avel. Men om du inte vill registrera kullen eller ta några prover på din katt kommer du att få svårt att hitta någon som vill låna ut sin hane till dig.
När du har en renrasig ragdoll tycker jag att du skall lägga den extra tiden på att få det "rätt". Och att hitta en registrerad ragdoll till din hona så att du inte främjar blandrasaveln.
Jag håller själv på att läsa på om avel och genetik för att jag tycker att det är roligt och intressant, men det är en jungel och det är inte alla som är villiga att dela med sig om tipps och råd.
Så mitt råd är att läs på klubbsidorna, sök här på iFokus och framförallt prata med din uppfödare för att få hjälp.
Rättar mig själv.
Uppfödare är du ju om du tar en kull men du behöver inte ha registrerat stamnamn.
Vet ingen hane, men som sagt, klart du ska registrera kullen så allt blir rätt med stamtavla osv.
SE*Hemlängtans
http://hemlangtans.se/
Ler lite när du skriver "självklart mot ersättning…" 
Vet du att ett snittpris på att låna en ragdollhane är 1000:- i språng och
sen 1200:-/levande kattunge?
Då är det inga pengar att registrera kattungarna; 300:-/stamtavla 
Om bilden är nytagen så tycker jag att du ska vänta fram till sommaren med att para henne, så hon får växa till sig lite, hon ser lite liten ut, men ack så söt 
Ta gärna hjälp av en uppfödare som du känner förtroende för, det kan va skönt att ha nån att ringa, allra helst under förlossningen, det kan komma så många frågetecken!
Tex hur vet man om hon har svaga värkar? Hur/vad gör man med slöa kattungar? När är det dags att åka till veterinär om komplikationer uppstår?
Då kan det va skönt att ha nån att bolla med….
Nämen vad roligt, jag har också en ragamax men han blir 1år 13maj :)
I mitt kontrakt står det dock att katten ska vara kastrerad inom 8mån(tror jag det var) och att uppfödaren vill ha ett intyg på att det är gjort.
Bäst du kollar noga vad det står i ditt, men kanske är det skillnad om man köpte en hona eller hane..? :)
Tack för alla era svar!
På mitt köpeskontrakt står det också att uppfödaren vill ha intyg på en kastrering inom 8 månader, men då jag har pratat med uppfödaren så sa hon att det var OK att ta en kull på henne och att vi eventuellt gör om kontraktet till ett avelskontrakt. Därefter har jag försökt fått tag på uppfödaren flera gånger, men får aldrig någon kontakt tillbaka. Jag väntar även fortfarande på det rätta registreringsintyget då det jag fick (efter många om och men) skickat från USA, hade felregistrerad pappa. Därför känner jag att jag har tappat förtroende till denna uppfödare och hade gärna fått hjälp av någon annan som man kan "lita" mer på och som är lätt att ha kontakt med.
Jag skulle självklart vilja registrara kattungarna och ta tester på min Maija innan osv, så att allt går rätt till. Jag vet bara inte var och hur man börjar?
Om jag förstår det rätt så kan man registrera kattungarna och ge dem en stamtavla, utan att ha e registrerad uppfödning?
PS: Bilden är tagen från i sensomras, så hon har växt på sig lite nu, men det är forfarande ett tag kvar innan hon är redo att bli mamma :) Vill som sagt vara ute i god tid…
jo nu gick det att få tag på uppfödaren, min sambo ringde och fick svar! -så testa att ringa! hon sa vi var dom första som ringde å fråga om stamtavlan. Det är ingen idé att maila henne eftersom hennes mail inte fungerar länge och så har hon nyligen kommit hem från usa(så därför har det varit svårt att nå henne).
Nu får vi förhoppningsvis vår stamtavla snart :)
nu är det mars och vi har fortfaranmde inte fått nån stamtavla.. så ja.. oseriös uppfödare!
:(

Vad tråkigt! :(
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Stödjer Kattvärnet - Haninge
Det måste väl gå o klaga hos hennes kattklubb, Sverak mm.