Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett05-utställningssnack
Läst 1495 ggr
Akinna89
0

Utställningsbad

Igår så badade jag min lilla ragdoll fröken till östkatten, vet att det blev nån dag för sent, men det fick blev så :) Och jag sköljde slutsköljningen 50 minuter (med lite kramar imellan), men jag fick aldrig den där känslan på pälsen att det skulle bli "knastrig" som jag läst.

Sen så är hon väldigt rädd för fönen, det går inte, så jag torkade så gott jag kunde. O nu på morgonen så tycker jag pälsen fortfarande "skiftar sig" nertill mot magen. 

Så då är min fråga :) Är det någon ide att göra om badningen, och hur länge skulle man egentligen skölja? Förstår det är olika från katt till katt, men min gumma är 10 månader, så hon är ju rätt liten så inte så mycket att skölja :)

Så tyckte jag det var så svårt att tvätta henne framme vid manen fram på halsen, det tänkte jag försöka med idag med tvättlapp. Brukar det funka eller är det skölja skölja som gäller där med?

Sorry mitt långa och jobbiga inlägg, men de e första gången vi ska på utställning nu på söndag, så känns som man iaf vill att det ska synas att man badat katten :p

Tack o hej!

amandahurtigh
0

Jag brukar skölja min kille i kanske 10-15 minuter efter jag har schampoonerat. Sen fönar jag aldrig, utan torkar han med handduken sen får han självtorka.. Men jag kammar lite då och då på de ställen där det har en tendens att bli lockigt (fram på bröstet, under magen, bak på benen osv).

Jag tvättar alltid min kille dagen innan utställning, och bara en gång. Så jag tycker inte att du behöver bada om, om du tycker att det se okej ut.

Lycka till!! :D

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

amandahurtigh
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är 2 bilder på honom sist vi ställde, jag är nöjd om pälsen ser ut typ såhär. Ursäkta för lite suddiga bilder..

Amanda Hurtigh
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

amandahurtigh
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en till :))

Amanda Hurtigh
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

Akinna89
0

Åh va skönt att det räcker med så "kort" tid :) Känns ju som mycket längre när man märker att dom börjar tröttna :) Använder du inge balsam alls? Pälsen skulle kanske bli "fluffigare" om man inte har balsam. Skönt det skulle vara med en nakenkatt i dessa fall :p Tack för svar!!

Akinna89
0

Ja, pälsen ser ju jättefin ut där! O jättefin kille med :)

amandahurtigh
0

#4 Nej, använder bara schampoo. Tycker att hans päls blir precis som jag vill ha den, men där är vi utställare olika :) Ja, bara alla produkter är borta så behöver man inte skölja mer.

Du får säkert fler bra tips, men detta fungerar alldeles utmärkt för mig :) Tackar för komplimangen :))

Amanda Hurtigh
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

Akinna89
0

Ja det känns ju som att precis som människobalsam, att balsam tynger ner håret, säkert olika för alla katter, men tycker det verkar så på min donna. Tack för närbilderna, då vet jag hur jag skulle vilja ha det :)

Martyparty
0

När jag badat min inför utställning (bara gjort det två gånger. Ska också till Östkatten) så har jag lite svårt att få till "knastret" efter balsameringen. Det blir väldigt knastrigt av schampot efter typ 10 min, men får inte till riktigt lika mycket med balsam. Har dock inte märkt att det skulle bli sämre på min tjej. Har hört att vissa katters päls gärna skivar sig lite efter bad, men att det brukar bli bättre en tid efter badet. Bara hålla tummarna att din katts päls ordnat till sig imorgon :).

SE*Astinis Ragdoll

Akinna89
0

Okej, men då testar jag med bara schampoo denna gång o håller alla tummar :D Jag har espree schampoo och balsam, tror ni det kan vara någon ide att ta yes först i pälsen och skölja ur och sen schampoo? Har läst på vissa ställen att Yes är fyfy, och på andra att Yes funkar jättebra :p 

O i värsta fall säger dom ju att torrschampoo funkar i värsta fall imorn om de skulle se illa ut. Så kan jag ju skylla på att de andra gången vi badar :p

Lycka till på söndag då! Ska bli så roligt att se på alla katterna tycker jag :)

Martyparty
0

Jag tog yes bakom öronen och på hakan när jag badade innan förra utställningen då hon var lite fet där. Skulle nog inte använda det på hela katten… Lycka till med badandet och lycka till imorgon :). Ska bli spännande!

SE*Astinis Ragdoll

LittleSweeties
1

Hoppas det gick bra på utställningen i helgen 🙂
Martyparty vet jag ju 😉

Måste bara fråga vad ni menar med "knastret" i pälsen????????
En ragdollpäls ska vara kall…(känslan när man lägger handflatan mot porslin) …och silkig, inte knastrig???

Och att skölja i 50 min är rena vansinnet….fortsätt så och du har snart en kisse med hudproblem/eksem….. 🤐

Ann-Chaj
0

Jag har också hört att pälsen ska kännas "knastrig" efter att man sköljt ut noga (dvs när den fortfarande är blöt). Men det har jag aldrig riktigt känt på min ragdoll, det finns ju olika pälstyper och alla pälsar kanske inte får den känslan.

Den kalla, silkiga känslan ska pälsen ha när den väl är torr.

Håller med om att 50 min sköljning låter väldigt länge.

Akinna89
0

Det var 50 minuter med kramar emellan står det, vi tog mååånga små raster. Så det var nog mer kramandes än sköljning, så det var inte så överdrivet som det låter.

Martyparty
1

Knastret är som sagt när katten är blöt. Katten känns typ sträv att ta på när all schampo är borta. Sedan när katten är torr blir det lent porslin :). Min fick ju kommentaren att hennes preparering och päls var "som en dröm" i helgen, så något rätt måste jag väl gjort vid badet, och det trots att hon inte blev så knastrig efter balsamet :). Nybörjartur kanske?

SE*Astinis Ragdoll