Avla på dåligt temperament
Jag kan förstå att man köper en katt för utseendet skull om man brinner för utställning och så vidare.
Men att avla på en bitchig katt som alltid surar osv? Hur tänker man som uppfödare då, som avlar för rasens intresse och utveckling? Eller?
Det är väl ett rätt dåligt avelsmaterial att ha att göra med?
Ni får ursäkta, men jag förstår inte resonemanget. Vill man som uppfödare sprida ungar (som tar mycket efter sin mamma och präglas av henne) där ragdoll i en förlängning blir en otrevlig ras för att man fokuserat på det visuella och inte brytt sig om temperamentet?
Ska lägga bort att ragdoll är en underbar ras och nöja oss med att det är en snygg ras?
Jag ber om ursäkt för att inlägget låter härskt och jag är desperat efter en förklaring. Please do explain.
Vad tycker ni?
Oj! Nej,jag har inte sett bithciga katter i uppfödning och hoppas jag slipper.Med bitchig uppfattar jag en katt som inte tyr sig till människor och är otrevlig att ha och göra med.Att den ej trivs med andra katter är en annan sak…Däremot föredrar jag avelskatter som trivs i grupp också:)Bra temperament är jätteviktigt på en avelskatt,oavsett ras!Framföralt kanske på ragdoll som är känd för sin "snällhet" ;)
Bra! 🙂 Jag håller fullständigt med! Hoppas merparten av er där ute känner detsamma! 👍
Jag blev helt bestört när jag läste om sådant temperament med tillhörande avelsplaner här inne…😮
En utav anledningarna till att jag valde ragdoll är just deras behagliga temperament. Och det är en viktig faktor för mig att behålla det i min avel. Sen att inte alla individer gillar att ligga och sova på rygg eller att bäras runt på må vara hänt :), men det ska helt klart vara en människovänlig och social katt.
Låter oroväckande att man avlar på katter med dåligt temperament. Detta är ju inget som premieras på utställningar heller, då katten blir avstängd efter att vid upprepade tillfällen visat dåligt temperament.
Bra att du ifrågasätter!
Liselotte, uppfödare av ragdoll
www.wendeltassens.se
#2 Vilken tråd tänker du på där det diskuteras att avlas på en katt med dåligt temperament?
#4. En tråd på förstasidan med många svar och bilder i.
#5 Hej Shine, haha, enligt uteslutningsmetoden tror jag du menar tråden om Violeta, och jag ber i så fall om ursäkt för att mina små försök att vara lite rolig inte gått ända fram.
Men jag lovar att du kan vara helt lugn. Violeta är den gladaste, coolaste och mest sociala ragdoll jag någonsin träffat, och om hon paras hoppas jag vi slipper varenda gen från hanen som har med temperament att göra. Hon är fantastisk helt enkelt. Du är jättevälkommen att komma och handbrottas lite med henne 9, 10, 30 eller 31 mars i Sollentuna, och hon kommer att älska det.
Men däremot tycker jag inte att man kan göra det så enkelt för sig som att säga att alla sura katter ska kastreras. Generellt kan man väl säga att en trevlig honkatt som lämnar sura ungar är dåligt avelsmaterial, medan en sur honkatt som lämnar trevliga ungar kan vara väldigt bra avelsmaterial. Och det kan finnas massor av orsaker till dåligt temperament som inte har med arv att göra. Om det är värt att prova beror som vanligt på tusen saker.
Men bra att du bryr dig, och hare bra!
Var det den! Jag fattade inte vilken tråd som menades.

Jag tycker att det är väldigt obehagligt att folk får skriva trådar om andra användares katter/katthållning hur som helst. 😮
TS, har du något att säga/fråga om en viss katt är det väl bättre att du frågar ägaren direkt istället för att skriva en hel tråd? Jösses alltså.
Och är det nu Violeta det handlar om så är hon väl inte så gammal ännu? Alltså ska hon ha så mycket självförtroende så det sprutar ur öronen på henne. Kattungar/Ungkatter hittar på massor med saker för att dom har en nästan lite för stor tro på sig själva.
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Stödjer Kattvärnet - Haninge
Vad exakt i tråden om Violeta är det som får henne att framstå som en katt med dåligt temperament? Jag fattar inte?
TS undrar vad jag tycker, jag tycker det är otrevligt att insinuera saker på allmänna forum om andra människor/katter man inte ens känner(?).
Jag förstår djupdal. Hoppas det håller i sig.
Jag förstår vidare hur du tänker men håller dock inte med om att det är god idé att "chansa" i sin avel med en menlalt sämre individ. Varför vill man göra det? Det låter som en desperat förklaring när man väl har ett dåligt facit i hand? Då sitter man och har bidragit till att ha gjort rasen en björntjänst och skaffat sig dåligt rykte. Är det värt risken?
Vill man inte kunna säga att föräldrarna till ungarna är underbara så att alla förutsättningar är de bästa? Istället för att säga att "föräldrarna är inte rastypiska mentalt , men vi chansade ändå". Du får ursäkta men det klingar inte seriöst och jag skulle avråda varenda kattungespekulant från att köpa en unge från en uppfödare med den synen på etik och djur. Jag blir orolig. Och är det så här raskattuppfödare tänker så kan man ju lika gärna köpa en huskatt… (ja inte riktigt bokstavligt, men typ) Borde det inte finnas en mer markant skillnad där? Har jag fel?
Det finns inga ursäkter om du väl får kattungar med ett sämre temperament när mamman bär på det samma.Får jag fråga varför du vill vara uppfödare? Jag försöker förstå. 🤔
Man borde kunna kalla sig seriös uppfödare med gott samvete, och en kattungeköpare ska kunna lita på att om de köper en raskatt för massor av pengar, så ligger det lite eftertanka och noggrannhet bakom kullen. Då är alltså mentaliteten lika prioriterad som allt exteriört.
Igen, jag säger inget av detta för att vara elak eller braka rakt över nån. Men jag kan inte låta bli att reagera på det jag läser. Ser jag en risk med att en konsument kan känna sig lurad, så reagerar jag. Hoppas du tar till dig det och kan se mina frågeställningar som omtake. 😊
#8. Du har rätt. Det kunde jag ha gjort. Jag skrev in allt i hennes tråd först, men skapade hellre en egen med hänsyn till att inte förstöra hennes. Jag tycker dessutom alla gånger att det är bättre att lägga ut kort på bordet och snacka rent, reda ut missförstånd. Snack bakom ryggen är inget för mig.
Och detta är ett diskussionsforum, här diskuterar vi saker. ;) Jag känner inte vederbörande och har inga fasta förutfattade meningar om vare sig katt eller katthållning. Det är därför du ser så många frågetecken.
Allt gott!
Edit - Visst kunde jag tagit det privat! My bad… Jag försöker se det som så att om nån mer tar tråden som jag, så är det väl kanon att reda ut missförstånd i så fall och ge personer chans att förklara vad man menar. No hard feelings! Inte från mitt håll iaf. :)
Jag är också väldigt intresserad av vad ni andra uppfödare anser om just det här. Är det en linje/liknande åsikt ni brukar köra på? Är den generell för er? Att det inte är så noga för att det kan bli bra ändå?
Men alltså VAR läser du in att katten skulle ha dåligt temperament och ägaren "chansa" i sin avel?
Såklart är diskussionen om temperamentet vikigt men då tycker jag vi ska diskutera just temperamentet och inte enskilda personer/katter. Temperamentet är det viktigaste för mig liksom hälsan, det spelar ingen roll hur snygg katten är om den inte är trevlig. Hela sanningen sitter nog dock inte i generna utan också i kattens uppväxt och erfarenheter. En katt som inte går att ställa ut kan ha blivit skrämd tex, det betyder inte att den bör uteslutas ur aveln pga av det. Sen ska man också komma ihåg att fertila katter oftast inte är så "gosiga" eller alltid ens trevliga, hormoner kan ställa till mycket. Men grundtemperamentet ska förstås alltid finnas där, och det tror jag ägaren själv bäst utvärderar hemma under längre tid, inte utomstående folk på utställningar eller forum.

Du är klok du Shivali! Jag håller med fullständigt. :)
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Stödjer Kattvärnet - Haninge
Tycker de du skriver är ren smutskastning av en enskild person utan att känna varken personen eller katten irl. För de andra hade väl inte katten blivit BIS på utställning om den nu var så himla sur bitchig och otrevlig i temperamentet.
Hemsida www.amadeusdolls.se
Själv tycker jag att tråden om Violetta är charmig och jag ser inte alls att den på något sett får det att framstå som att man skall avla bara på utseende. Även om det är en väldigt vacker katt 🙂
Jag har svårt att tänka mig att någon uppfödare skulle bortse från temperament i sin avel. På samma sätt trycker jag inte att man bara skall se till temperament på katterna utan alltid bedöma helheten.
Håller med Shivali. På frågan om vart så är det i alla inlägg där temperamentet beskrivs, men det känns ju utrett och uppklarat. #14. Du får tycka precis vad du vill men det blir orelevant. Märkk väl at jag aldrig nämnt enskild person eller katt i tråden. Min avsikt har jag klargjort och frågan var generell. Jag märker att mitt väl för rasen inte anbekommer dig, väldigt tråkigt. #15.Låter bra. :)
Ditt eget inlägg nr 11 så svarar du nr 8
Så du har visst nämnt vem de handlade om!
Hemsida www.amadeusdolls.se
Tack alla som hjälpt till att förklara för Shine medan jag varit borta. Får hålla med Trasan08, du är klok du Shivali.🙂
Gomorron, tänkte bara säga till dig också, Shine, att i grunden tycker jag det är bra att uppfödare ifrågasätts. Det är nyttigt med diskussion, även om det kanske blev lite fel och osakligt den här gången, så fortsätt gärna med det. Det är mycket roligare än när det är tyst. :)
#17. Nej det har jag inte, det gjorde hon.
Ge dig nu. Är du grälsjuk får jag dessvärre meddela dig att jag inte är intresserad. Och igen, ditt ointresse för rasens väl är bekymmersamt.
#19. Visst är det. ;)
Vet en uppfödare som avlar på skygga ragdolls vilket jag tycker är fel då de definitivt inte stämmer in på rasen :-(
#22 Som skrivits tidigare så gör man det alldeles för enkelt för sig om man bara tycker att andra ska kastrera alla sina skygga katter. Ett extremt exempel är om någon importerat en hane med helt nytt blod för Europa, och det visar sig att han suttit burad hela sin uppväxt, utan kontakt med människor eller andra katter. Han ska självklart användas om han är bra i övrigt, trots att han förmodligen är jätteskygg. Sen finns hela gråskalan ner till en punkt då det inte längre är värt risken. Läs #12 igen, det är ett jättebra inlägg. :)
Jo fast dessa katter var inte importerade utan vissa födda där samt några köpta av andra uppfödare. Hälsar man på en uppfödare så ska man åtminstonde kunna se katten utan att den springer iväg så fort man vänder sig om. :-S ger inget bra intryck precis med skygga katter och som sagt speciellt denna ras.
Jag tycker också att det är bra skrivet av # 12!
Själv lever jag ensam tillsammans med mina katter och även en hund. Vi har inte huset fullt av främmande och eftersom jag arbetar skift så blir det oftast bara på helgerna som det kan komma någon och hälsa på. Då kan mina katter, iallafall några sticka iväg och allra helst när det kommer barnfamiljer 😕 Det kan säkert uppfattas av utomstående som att dom är skygga men det har ju att göra med att dom inte är van vid karlar och barn eftersom det inte finns det i mitt hushåll. Jag har sålt flera kattungar till barnfamiljer och har ingen som har klagat på temperamentet utan tvärtom😃
Hälsn. Annette
SE*Wandullan´s
SE*Wandullan´s
Hemsida: http://wandullan.com
Jamen snälla, sluta nu…
Det enda som hänt är ju att någon skrivit ett underhållande kåseri om sin kattunge. Ser inte någon anledning att överhuvudtaget diskutera dåligt temperament i det här fallet. Precis som #12 skriver, var kan man läsa att katten ifråga skulle ha dåligt temperament??
Hälsningar Brittmarie S*Tallkottens Ragdoll Uppfödare av Ragdoll sedan 2002