Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1793 ggr
HeleneAndreasson1988
0

Förlorad användbarhet inom avel - försäkring

Hej,

Har läst flera som haft otur med sina tilltänkta avelskatter och undrar om någon kunnat få ut det så kallade livvärdet för katten när man pga. sjukdom tvingats kastrera sitt avelsdjur. 

Ex. vid ultraljud av hjärta och njurar eller andra tester. Om dessa tester visar ett "dåligt resultat" för att kunna ha kvar katten inom avel. Kan man då få ut livvärdet på katten, genom dolda fel eller förlorad användbarhet??

Har läst runt på olika försäkringsbolags villkor och vid ex. sjukdom eller förlorad användbarhet av någon anledning så kan man då få ut det så kallade livvärdet på katten.

Är det någon som fått ut detta eller hur fungerar det egentligen??

Det är ju så klart ingen stor summa i jämförelse med de kostnader man lagt ut för katten, men är ändå en hjälp för att lättare kunna skaffa sig ett nytt avelsdjur.

Alla erfarenheter och kommentarer uppskattas 🙂

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad SE*Beautiful Stars

Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll

[[Westmills]]
0

Jag har fått ut för min hund som vi hade tecknat speciell användbarhetsförsäkring på. Hon fick ett diskbråck (hon är nu opererad)och kunde inte tävla agility eller ställas ut mer och vi fick skriva på ett intyg att vi bara kan ha hunden till sällskap. Naturligtvis kollade de om vi verkligen tävlade med hunden…så vi hade int fått ut något om vi tex bara tävlat en eller två gånger.

wandullan
2

Jag har fått ut det 🙂

Det var en hona som fick livmoderinflammation och eftersom hon hade haft en kull så gällde det på hennes försäkring. Jag fick ut summan hon var försäkrad för på liv -3000 kr. Efter det så var hon livförsäkrad för 3000.

I deras villkor så står det att dom ska ha fått avkommor för att det ska gälla.

När det gäller att man inte kan avla på ett djur man köpt till avel pga "avelshygieniska skäl" (tror jag det heter) så gäller inte försäkringen. Tex om man inte kan använda i avel pga sjukdomar som gör att man inte ska avla på dom. 

Jag hade en hund för flera år sedan som fick fel på sköldkörteln och eftersom det är ärftligt blev jag avrådd av veterinär att avla på henne, då gällde inte livförsäkringen.

Jag har Folksam och har haft dom på mina djur sedan 1993. Dom har inget extra avelstillägg som man kan teckna utan det ingår men istället så är den begränsad på just det som jag kallade "avelshygieniska skäl"

Jag har alltid varit nöjd med dom och jag tror att det är viktigt att man läser igenom villkoren för det bolag man väljer så man själv vet vad den täcker och inte täcker 🙂

Hälsn. Annette

SE*Wandullan´s

http://wandullan.com

SE*Wandullan´s

Hemsida: http://wandullan.com