Funderingar kring kattlÄdan
Hej đ
Ska till hösten skaffa tvĂ„ stycken Ragdoll honor och har lite funderingar kring kattlĂ„danâŠ
Jag undrar hur stor lÄda man ska ha, om man har en med huv?
RÀcker det med en jÀttestor kattlÄda eller mÄste man ha tvÄ?, har dÄligt med plats i badrummet i lÀgenheten och vill helst inte ha en lÄda i vardagsrum/kök eller i sovrummet. Bor i en tvÄa med kök och vardagsrum i ett.
Har tÀnkt ha kattsand i den och funderat pÄ Extreme Classic Gold Label oparfymerad finns pÄ:
http://animail.se/extreme-classic-gold-label-oparfymerad-10-kg.html
Har lÀst i tidigare inlÀgg att den ska vara relativt dammfri, jÀmfört med Ever Clean.
Kan jag ha den sanden direkt nÀr jag fÄr hem mina honor/honan eller ska man ha icke klumpande sand i början??
Vilken sort av icke klumpande sand Àr bÀst?
Har Àven funderat pÄ avel och dÄ ska man ju ha icke klumpande kattsand till kattungarna eftersom dem Àter av sanden, vilket jag lÀst ska vara bra att dem gör.
Ska sjĂ€lvklart starta en seriös uppfödning med Stamnamn och testa mina honor för alla de tester som finns đ
Tack för att du tog dig tid đ
HĂ€lsningar Helene
Varma HĂ€lsningar Helene Andreasson
SE*Beautiful Stars
Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll

Man brukar rekommendera en lÄda per katt + en till. AlltsÄ om man har tvÄ katter sÄ Àr det tre lÄdor som gÀller. Sen vet jag inte hur mÄnga som faktiskt följer det, jag gör det inte.
Jag har fyra katter och har tvÄ och en halv lÄda. Ena lÄdan kissar dom bara i sÄ jag rÀknar inte den helt. :)
Ăr katterna syskon? Ăr dom inte det skulle jag skaffa tvĂ„ lĂ„dor pĂ„ en gĂ„ng för att minska stressen hos dom. Annars skulle jag testa med en lĂ„da (storlek stor) och se hur det gĂ„r.
Jag har en peewee och tvÄ catitlÄdor men behöver faktiskt köpa en större, tvÄ av hanarna fÄr inte riktigt plats nÀr jag har fyllt pÄ med ny sand.
Ang. sanden kan du köpa klumpbildande pÄ en gÄng. Jag rekommenderar inte Extreme Classic, jag tycker att den luktar pÄ en gÄng och att klumparna inte hÄller.
Jag gillar EverClean och en sand som heter Cat&Clean som finns pÄ zooplus.com. Men med Cat&Clean fÄr man ta att det luktar lite babypuder om sanden.
Oklumpande sand vet jag inte sÄ mycket om men nÀr vi hade kattungar körde vi pÄ den billigare sorten i affÀren. Jag tycker inte att kattungebajs luktar sÄ illa sÄ luktkontroll Àr inte sÄ viktigt. Kolla bara sÄ kornen inte Àr för stora och vassa.
Vad kul att du vill prova pÄ avel. SjÀlv Àr jag fodervÀrd. :)
Det hÀr forumet Àr tyvÀrr rÀtt dött nu för tiden men du kan ju kolla in kattforum.se ocksÄ. Det Àr lite mer fart dÀr. :)
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Stödjer KattvÀrnet - Haninge
Hej! Jag har 4 ragdoll. Jag har 2 xl kattlÄdor och 2 mindre. Cat it xl kattlÄdorna Àr jag supernöjd med. AnvÀnder Everclean, tycker bÀst om den sanden.
Hej!
Jag har tvÄ Ragdolls och tvÄ stora lÄdor med huva (Àven om mÄnga sÀger det Àr fel Àr det vad mina trivs med) Katter Àr ju individer precis som vi mÀnniskor.
Som #1 sĂ€ger rekommenderas det 1 per katt och 1 extra men det gör man hur man kĂ€nner med tycker jag. Fungerar det och man hĂ„ller rent sĂ„ mĂ€rker man ju hur katterna mĂ„r. đ
Jag anvĂ€nder ever clean sand och tĂ€nker inte byta. Jag vet dock inte om jag tycker det dammar sĂ„ som mĂ„nga sĂ€ger heller⊠Men dom kanske tömmer frĂ„n 2 meters avstĂ„nd och dĂ„ dammar allt đMina har haft klumpande sand frĂ„n dag 1.
Ska du avla pĂ„ de honor du köper mĂ„ste du vara noga med att dom Ă€r lĂ€mpade för det och tĂ€nkta att avla pĂ„ direkt nĂ€r du köper, men det har du sĂ€kert tĂ€nkt pĂ„ đ
LYCKA TILL MED MISSARNA!
Bara för att nÄgot Àr och alltid varit betyder inte det att det Àr rÀtt.
Mina tvÄ katter har alltid delat kattlÄda.
/Maria
#4 mina med fram till flytten =/ DĂ„ gick det inte lĂ€ngreâŠ. men det Ă€r tur man dĂ„ hade plats för en extra. Ă€ven om jag inte Ă€r helt nöjd med placeringen av dom i förhĂ„llande till lĂ€genheten XD
Bara för att nÄgot Àr och alltid varit betyder inte det att det Àr rÀtt.
Mina katter delar kattlÄda men eftersom jag har 210kvm sÄ behöver vi flera i fall nÄgon dörr i huset rÄkar stÀngas.
Jag har precis provat peewee för jag tröttnade pÄ att de drog ur sÄ mycket sand ur lÄdan. Jag mÄste sÀga att jag Àr mer Àn nöjd. Det fungerar jÀttebra pÄ mina kissar som gillade det frÄn början eftersom det blir sÄ frÀscht för dem. Jag anvÀnder 6mm eldningspellets i dem sÄ det blir ingen stor kostnad heller. Jag kommer att bestÀlla 2 peeweelÄdor till sÄ att jag kan byta ut alla lÄdor till peewee.
Sen tycker jag att det Àr ett plus att det Àr miljövÀnligt, komposterbart och inte en uns damm.
Tack för era svar đ
Ska försöka fĂ„ plats med tvĂ„ eller fler kattlĂ„dor, verkar vara det bĂ€sta alternativetâŠ
Tror jag ska pröva mig fram med sand till en början dÄ det kÀnns mer naturligt, men pellets kan vara nÄgot att testa i framtiden.
#3 ja dÄ, har varit i kontakt med nÄgra uppfödare och har varit Àrlig med mina avsikter om avel och vill ha rÀtt typade katter med underbart temperament. För att göra en bra grund till min avel.
Ska försöka suga Ät mig som en svamp om allt gÀllande avel och genetik, samt försöka gÄ pÄ de kurser och förelÀsningar som erbjuds om avel. Ska Àven lÀsa Pawpeds kuser.
Varma HĂ€lsningar Helene Andreasson
SE*Beautiful Stars
Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll

Ja har en stor katt lÄda till 2 katter hade 3 kattern innan & inga problem bara man hÄller rent. :) men ska man va borta en hel dag/natt behövs det kanske 2 lÄdor. Till 2 smÄ kattungar hade ja börjat med en lÄda men de Àr ja :)