Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 3987 ggr
[Isadolls]
2012-06-16 15:29
0

Tabby?

Hej!

Undrar om man parar Ragdoll, som inte är Tabby ,kan dom ändå få Tabby kattungar? ex, mormor är tabby?

Mvh Tina.

Rosino
2012-06-16 15:43
0

Nej, två solida katter kan inte få tabby.

Marleene
2012-06-18 08:17
0

Som #1 skriver, för att kunna få tabbykattungar måste minst en av föräldrarna vara tabby

LaSadie
2012-06-18 16:41
0

antar att genetiken är likadan för alla raser… men min tigré hona fick med en spotted hane bland annat två tre solida och en tabby. Så om både katterna har tabby i generna kan tabbykattungar dyka upp, förutsatt att minst en av katterna är mönstrad. Om generiken med tabby är annorlunda med ragdolls får ni gärna rätta mig Glad

MiracleWithPaws
2012-06-18 17:30
0

#3: Om jag förstått det rätt, så gör man inte skillnad på spotted, tigré och tabby på ragdolls. Eftersom man ofta ser så lite av teckningen är det svårt att avgöra vilken exakt teckning det är. Man kallar istället alla tre för tabby, rätt och slätt.

LaSadie
2012-06-18 17:51
0

ahaaaa, okej men då förstår jag att det är lite annorlunda med ragdolls

Rosino
2012-06-18 18:51
0

Tabby är dominant, katten kan inte bära anlaget utan att det syns. Det kan inte hoppa över en generation.

Marleene
2012-06-19 12:21
1

#3 När det gäller maskade katter så kan man inte riktigt se huruvida de är spotted, tabby eller tigré. De har ju väldigt lite mönster på kroppen så man kan bara se på huvudet och svansen egentligen vilken av sorterna de är. Därför reggar man dem alltid som EMS 21 och kallar dem för tabby. Men självklart är det ju så att de också är spotted, tigré etc, men det är ju som sagt mest omöjligt att se.

Men själva agouti (tabby) anlaget är ju dominant, vilket innebär att två solida katter (icke-mönstrade/tabby) aldrig kan få en mönstrad avomma tillsammans.

Quincy
2012-06-19 14:20
0

Hur är det om den ena katten är en padda då?

Rosino
2012-06-19 14:30
0

#8 Det spelar ingen roll om ena katten är padda, tabbymönstret nedärvs på samma sätt. Om inte paddan är tabby så måste pappan vara det för att det ska finnas möjlighet till tabbyungar.

LaSadie
2012-06-19 19:28
0

#7 Det sista vet jag ;) men inte att alla ragdolls kallades tabby om de var mönstrade =)

raggorgeous
2012-07-02 23:51
0

#10 alla kallas inte tabby som är mönstrade, bara de som är "randiga" eller hur jag ska förklara.

Kika gärna på rasklubbarnas gallerier, där kan du se alla varianter om du är nyfiken.

www.ragdollklubben.com eller http://www.scandinavianragdoll.com/

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Änglakatten
2013-03-13 07:35
0

Fyller på i den här tråden lite :) Jag funderar eventuellt på att inrikta mig på tabby så min fråga är om det gör någon skillnad på utfallet om ena föräldern är tabby eller om båda är det? T ex om det gör skillnad på att para en tabby mitted + tabby mitted, och en tabby mitted + bicolor? Hoppas frågan inte var dum nu för jag lär mig precis om utfallen för rasen och hittar inte mycket när jag söker på nätet :)

Vi har ragdoll kattungar!

www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se

[Djupdal]
2013-03-13 09:48
2

#12 Ja, det är skillnad. Anlagen ärvs ju i par, där den ena halvan kommer från pappan och den andra halvan från mamman. Anlagen satt naturligtvis i par även på mamman och pappan, så de skickar bara det ena av sina båda anlag i paret vidare till varje unge.

Tabby är dominant, dvs det räcker med att det ena av de båda anlagen i paret som kan ge tabby är av den variant som ger tabby, för att katten verkligen ska bli tabby. Tabby kan alltså inte bäras dolt.

På en katt som är solid (inte tabby) vet man att inget av anlagen i paret är av den variant som ger tabby, för då skulle ju katten vara tabby. På en katt som är tabby däremot, kan antingen det ena, eller båda, anlagen vara av den variant som ger tabby. Man säger att katten har anlaget i antingen enkel eller dubbel uppsättning, eller att katten är antingen heterozygot eller homozygot för tabbyanlaget.

Ber om ursäkt om det blev lite för basic här ovanför, men det finns säkert fler som undrar, och det blir så mycket enklare om man fattar grunderna. ;)

Det är ganska ovanligt med katter som bär tabby i dubbel uppsättning, och alltså alltid ger enbart tabby-ungar. Varför det är ovanligt vet jag inte riktigt, men det kanske kan bero på att det avlades på en massa tabbykatter av halvtaskig typ, när den värsta hypen var för 7-8 år sedan, och att man sedan varit tvungen att ta till mer vältypade katter i de klassiska mönstren för att få tillbaka typen igen. Ungefär samma sak som senare hänt med lila och choklad alltså. Men numera finns det ju gott om mycket vältypade tabbysar, så jag kan faktiskt inte se något som hindrar att man driver en uppfödning med enbart homozygota tabbysar.

Nu svävade det visst iväg lite, men åter till saken. Om vi kallar heterozygota tabbysar för tabby1 och homozygota tabbysar för tabby2, så blir det alltså så här:

tabby2 + tabby2 = 100% tabby2
tabby2 + tabby1 = 50% tabby2, 50% tabby1
tabby2 + solid = 100% tabby1
tabby1 + tabby1 = 25% tabby2, 50% tabby1, 25% solid
tabby1 + solid = 50% tabby1, 50% solid
solid + solid = 100% solid

Lycka Till!Glad

Änglakatten
2013-03-13 14:36
0

#13 Underbart! Tack :) Jag hittade en sida om detta även på Scandinavianragdoll som jag tydligen hade missat, så genom det och detta du skrev så har jag pluggat igen små hål av osäkerhet jag hade :) Är så kul när man börjar förstå vad man ser och läser, just nu är allt bara så kul.

Anlag och gener, om man ska börja kolla bakåt så man vet vad som följer med och inte, hur exakt ser jag det? Jag ser ju vad föräldrarna har för ems koder osv men det räcker väl inte med det för att räkna ut allt? Isåfall måste jag gå hela vägen längst bak och räkna ifrån början?
T ex vilka som är homozygota och heterozygota (när det gäller mer än tabby)

Vi har ragdoll kattungar!

www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se

[Djupdal]
2013-03-13 16:33
1

#14 Längst bak från början finns inte. ;)

Generellt kan man väl säga att man ALDRIG KAN VETA om en katt är bärare av ett recessivt (ej dominant) anlag, om egenskapen inte syns på någon av föräldrarna eller avkommorna (eller dna-test). Anlaget kan ligga dolt hur många generationer som helst. Om egenskapen däremot syns på någon av föräldrarna eller avkommorna SÅ VET MAN att katten bär anlaget, även om det inte syns.

Exempel: Dilution.
-Bruna katter kan ALLTID få blå avkommor, för dilution är ju recessivt och kan ligga dolt.
-Två blåa katter kan däremot ALDRIG få en brun avkomma.
-En brun katt med en blå förälder eller en blå unge är ALLTID bärare av dilution.

Med dominanta anlag är det precis tvärt om. Där VET MAN att katten INTE bär ett anlag om det inte syns. Däremot kan man ALDRIG VETA om ett dominant anlag bärs i enkel eller dubbel uppsättning.

Exempel: Tabby.
-Tabbykatter kan alltid få solida avkommor, för "inte-tabby" kan ligga dolt.
-Två solida katter kan däremot aldrig få en tabbyavkomma.
-En tabbykatt med en solid förälder eller en solid unge är aldrig homozygot utan har tabbyanlaget bara i enkel uppsättning.

Svårare än så är det inte för de enkla anlagen, och man får helt enkelt acceptera att det inte alltid går att räkna ut vad katter bär på genom att titta i stamtavlan. Men det gör det ju bara extra spännande att para. ;)

Sen finns det såklart egenskaper med mer komplicerad nedärvning, men man klarar sig nog rätt bra om man bara fattar genetiksidorna hos ragdollklubben och scandinavian ragdoll club.