Blåsljud på hjärtat
Hej på er!
Vill be om ett litet råd till er med mer erfarenhet osv.
Varit hos vet idag med min 6 år gamla ragdoll. Han har fått små sår här och där på kroppen som troligen är pga att jag bytte foder till light i slutet på förra året, som inte var bra för honom. Har nu bytt tillbaka men han behöver troligen lite mer hjälp så fått droppar som innehåller lite antibiotika och kortison jag ska smörja honom med på blämmorna, samt ha tratt.
Till saken! Veterinären lyssnade även på hans hjärta och hon sa han har blåsljud på höger sida. Detta var något som veterinären uppmärksammade förra året vid vaccinationen ungefär vid samma tid, alltså för 1 år sedan nästan exakt. Då sa hon att jag skulle avvakta och se om han ändrade sitt beteende eller om jag märkte något annat. Frågade om jag ska åka vidare och undersöka honom med ul men hon sa att det var upp till mig hur orolig jag var då det inte var någon som helst skillnad på katten jämfört med för ett år sedan.
Min kisse är även utställningskatt och jag har inte märkt någonting där heller (utställningar kan ju vara lite stressande i vissa lägen för dem).
Jag vet inte om detta kan vara medfött eller om det kommit sista året/åren. Men vad tycker ni jag ska göra? Avvakta då det inte märks någonting alls på honom eller gå vidare och göra ul på hjärtat? Vad har ni för erfarenheter av sådant här?
Lästa någonstans att HCM är mestadels på vänster sida och där lät det bra. Men jag vet som sagt var väldigt lite om detta.
Tacksam för tips och råd!
//Gabriella