Vilken färg har han?
Kan det vara så att mor och far är mitted? Då blir det migh mitted som ser ut som bicolor (tar jag fel nu?) Och om uppfödaren inte fått hjälp med att sätta koderna så kan det kanske de inte visste riktigt vad som stämmer.
Men det ser ut som att din kille har färg under hakan där det bör vara vitt för mitted.
Spekulationer :D Hoppas nån vet. Snygging hur som haver!
Vi har ragdoll kattungar!
www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se
#2 Hej och tack för svar. Han är vit under hakan, eller har i alla fall ingen "färg" där.
Hans mamma är RAG a och hans pappa är RAG a 03, så ingen av dem skall vara mitted :)
#3 Inom ragdollvärlden antar man att det finns två olika varianter av vitfläck. Den ena ger mitted (vit haka) och den andra ger bicolor (vitt V), tillsammans med anlaget för colorpoint (utan vitt).
Anlagen "plussas ihop" enligt nedan:
colorpoint + colorpoint = colorpoint
colorpoint + mitted = mitted (04)
colorpoint + bicolor = bicolor (03)
mitted + mitted = high mitted (03)
mitted + bicolor = mid high white (03)
bicolor + bicolor = high white (03)
Katten ser onekligen ut som en 03:a, men om hans pappa är resultatet av att ha parat två 04:or så utgår man ifrån att pappan är high mitted(03), och då kommer din katt automatiskt att få ett av hans mitted-anlag tillsammans med ett av din katts mammas bicolor-anlag. Dvs mitted + colorpoint = mitted(04).
Det är inte helt enkelt det där med vitfläck…
PS. Ser också nu att benen på din katt är färgade långt ner, som på en mitted(04), och även detta kan ha hjälpt uppfödaren att bestämma sig för hur den skulle registreras, om nu pappan inte var high mitted. DS.
Oj, hjälp, vad svårt det verkar vara. Men då får jag helt enkelt lita på att uppfödaren visste vad hon gjorde (vilket jag hela tiden har gjort, men blev lite fundersam när jag satt och spanade över de olika färgvarianterna). Känns skönt att ha "rett ut" och både jag och Mads är jättenöjda över "resultatet". :)
#6 Det är nog inte så svårt egentligen, men allt går ju att trassla till bara man anstränger sig lite. ;)