Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1049 ggr
[Ragdoll123]
1

Vill så gärna ha en Ragdoll

Vet någon hur man övertalar sin pappa om att köpa en Ragdoll,min pappa vill att jag ska få alla A och B och bara ett C om jag ska få en katt.Jag tycker det är för stora krav.Mamma tycker vi borde köpa katt men pappa är väldigt svår att övertala har någon tips på hur man gör? Har velat ha katt nu i 6 år och har inte fått en. Har kollat på Ragdoll bilder nu i 3 månader,kollar på blocket varje dag.Jag har redan hittat en väldigt vacker Ragdoll (2 år,blå bicolor) som jag försökt att övertala pappa om att han ska köpa den

Eliinn
2

Alltid kul att fråga ut föräldrar VAD det har för anledningar till att INTE skaffa en katt ;)
Brukar bli att det inte har någon riktig anledning utan det har bara bestämt sig…

Säg åt dem att du är villig att ta ansvar om katten mycket(även fast föräldrarna såklart alltid har största ansvaret såklart), t.ex att du tänker borsta den så ofta som det behövs (eftersom den är långhårig, semilånghårig om vi ska va petiga ^^), selträna den, aktivera den m.m

Sök upp massa information om rasen och allt annat som rör katter och verkligen visa att det inte är ett typiskt fall som när barn tycker det är jättekul i början med ett husdjur men sen tröttnar.. (Vet inte hur gammal du är)

Tänk inte för mycket på att han bara går med på att skaffa katt om du får höga betyg, det är ett sätt att få dig att bli motiverad och kämpa för höga betyg men om du visar att du kan kämpa och göra ditt bästa för att få bra betyg så visar du ju att du kan kämpa för något men det behöver inte betyda att du i slutändan sitter där med A och B.

_Mina föräldrar blev allergiska förut (inte längre) och då kom jag på idén att skaffa en utekanin, jättesmart tyckte jag, pälsdjur även fast förädlarna var allergiska! Men dem tyckte inte att den idén var lika briljant som jag tyckte…
Jag var ändå runt 16 år gammal då och hade haft en hel del djur innan de blev allergiska så det visste ju att jag tog stort ansvar och inte tröttnade på mina husdjur.
Frågade VARFÖR men fick inget vettigt svar, de hade helt enkelt bestämt sig, ingen kanin.
Jag lånade en kanin över sommaren från skolan under tiden jag gick min djurvårsutbildning. Föräldrarna gick med på de (det var ju ändå bara under sommaren tänkte dem)
Men jag hade nog allt klurat ut det där… Att hon sa nej till en kanin var inte konstigt men att säga nej till Den stora snälla rexkaninen Ceasar som hon lärt känna under sommaren var inte lika troligt.
I slutet av sommaren kunde hon ju inte lämna tillbaks kaninen som hon blivit kär i, så han blev kvar hos oss sin sista tid i livet.
När han väl gick bort så blev det ytterligare en kanin som numera har det som bäst hos mina föräldrar där han skäms bort av inte mindre än mamma som absolut inte skulle ha en kanin från början ;)
(blev lite långt, hehe…)
_
Nu kanske det inte går att göra samma sak med en katt men det var bara ett exempel, du kan ju alltid erbjuda dig att va kattvakt åt någon bekants katt när det reser bort och självklart ta med din pappa någon gång och "introducera" honom i att va kattägare ;)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

[Ragdoll123]
0

Jag är 12 år. Min pappa och jag är de i familjen som älskar djur mest av oss fyra i familjen.Fast han tror att när vi köper katt så kommer jag tröttna på den efter en månad,jag vet att jag inte kommer göra det och det vet min mamma med.Vi har haft katter (i ett annat land då vi bodde på en bondgård) 13 st och jag tog hand om dem alla.fast pappa tror inte på att jag kommer ta hand om katten så jag ska visa att jag kan det på något sätt :D

Myrrami
0

Om du sätter dig ner med din pappa och lägger upp en plan för hur du skall nå dina mål i skolan kommer han att se att du är motiverad att komma dit.

Om du visar att du är bered att jobba för det kanske det blir lättare för honom att se att din sida av det hela och gå med på att skaffa en liten kisse.

[Ragdoll123]
0

Ska försöka att prata med pappa det ska mamma med. :D