Toviga Ragdolls
Oj, låter inget vidare
Det är nog bara att kamma använd antistatspray så kanske det hjälper
Min Genovia fäller så väldigt mycket undrar om det beror på torrheten? Hon tovar sig inte i alla fall.
Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly 
Bada så får du bort päls och fett som kan göra tovor.
http://www.svidjas.se
Ja det glömde jag att säga oxå
Det går inte "bada" när han tovig, jag måste få denn tovorna, det blir bara värre o värre, men jag har läst om "Furminator" skulle det va och hjälpa mig???
Har ingen en hane som är tovig, honorna är bättre, dom har en annan päls, dom som jag har.
Han kanske har mycket underpäls, mina Perser har det och det är jobbigt. Har hört att furminator är bra, men inte testat.

Furminator kan man inte använda på en tovig päls, den är till för att tunna ur pälsen och få bort döda hårstrån.
Har du en katt som är så tovig att du inte kan kamma bort/reda ut tovorna så får man raka bort tovorna med klippmaskin (förslagsvis hos veterinär som kan ge lugnande). Har katten så dålig päls att den tovar sig hela tiden så kan man "lejonklippa" katten, det tar sedan ca ett halvår för pälsen att växa ut igen och sedan får man hålla efter med badning och kamning.
---------------------------------------------------------------------------
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

Er det normalt at raggispelser bruker å tove seg?
I de årene jeg har hatt raggiser, tror jeg knapt jeg har hatt en eneste tove…
Har en kompis som er perseruppfödar, och hon brukar ta bort tovorna med en knivkam, om det er värkligen illa.
Annars anvender hon mirakelkammen, og grer från ytterst til innerst tills tovorna er borta.
Var kan köpa en knivkam????????????????
Jag har haft Ragdolls sedan 95 och jag har aldrig haft en tova, men jag tror att vinter var väldig hård o torr,
#7 har märkt att vissa ragdolls har mer underull (oftast har jag sett det hos kastrater) och då har de lättare att tova, dock har jag aldrig träffat på en som tovat som en perser men visst kan de få tovor, det beror på pälsen.

#8: Knivkam kan man få kjöpt i en djuraffär
Der jag jobbat, sålde vi mycket av en knivkam i merket "Trixie".
Vet inte hur den va, men folk var iallafall nögde med den :)

" Trixie flokekam m bøyde tenner 2409
Denne flokekammen er ideel for alle katter med lang pels. Med bøyde tenner, skarpe for enkelt å kunne kutte floker. Total lengde 18cm, tennene er 3,5cm lange.
Kan med fordel kombineres med en 'flokespray' - feks Jerobs Antostat & Detangler, eller Davis De-Mat, som løser opp flokene. Minner om at floker er smertefulle for katten -og også vonde å fjerne om det ikke gjøres skånsomt og forsiktig. Og at de fortsetter å komme om du ikke jevnlig bader og grer katten."
Denne kan helt sikkert fås kjøpt i Sverige også, men man kan fint få tak i den i Johnny Skjølås' nettbutikk her i Norge.
Johnny har ofte stand på norske utstillinger.
Jag har använt knivkam på mina Perser och de funkar inte alls så bra. Jag får raka ner den ena av Perserna som Lejonklippning två ggr per år, jag gör det själv men då har jag köpt en maskin som veterinärerna använder med Veterinärsskär. Hon fullkomligt älskar när jag rakar henne och är helt stilla, annat är det när jag tar fram kam och så, då vill hon inte alls vara med utan får nästan som panik.
( Jag köpte dem när de var 2!½ år och tydligen har förra ägaren slitit på deras tovor så de är rädda att kammas)
Men Raggdollen får aldrig tovor.
Jag har aldrig några tovor på mina ragdolls…
Det är egentligen ganska ovanligt tror jag… men en del kanske tovar sig lite… 

Mina katter har heller aldrig några tovor och jag borstar dem aldrig, däremot vet jag enstaka folk som har haft ragdolls med svårskötta pälsar eller katter som inte skötts korrekt och dessa kan man behöva raka ner. Det brukar ofta vara perserkorsningar eller andra huskatter som får problem med pälsarna, när dessa katter "tillverkades" så är det ju ingen som tagit hänsyn till pälskvalitet och det i kombination med dålig kunskap om hur man sköter en ullig päls tenderar att kunna ge tovor.
Vi är nog ganska väl förskonade mot tovor i vår ras, så det är ju viktigt att fortsätta fokusera på pälskvalitet i vår avel. 
Jag har sett ragdolls med tovor som knappt har nån 0.0% perser bakom sig, de är oftast kastrater jag då har sett det på.

#14 Vet inte om du hänvisar till mitt inlägg, jag syftade på perserkorsningar som korsningar mellan perser och exempelvis huskatter, inte korsningar med ragdolls. Men jag var visst lite oklar där såg jag. :)
# 10 En sådär knivkam brukar jag ibland använda på min chinese crested powder Puff (hund alltså) då hon badat i havet och sprungit sig torr på stranden och busat.
Den är super tycker jag.
Cinderella (Ragdoll) fick mycket sämre kvalitet som kastrat dock, vilket jag inte fattar och hennes päls känns det som jag måste kamma ofta numera för annars får jag för mig att hon kan få tovor.
Jag tycker också att vi ska vara noga med att behålla våra underbara tov-fria ragdolls i vår avel.
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------
#15 missuppfattningar är lätt hänt :)
Ett tips är att köpa vanlig balsamspray som finns på ICA etc. och spraya tovorna och området ordentligt, Sedan tar du mirakelkammen och reder ut/reder loss tovorna strå för strå. Inget kul, men det går!
Jag glömde en gång för 100 år sedan att bada ur GOOPen ur Fannys päls innan hon fick inpackningen som satt i några timmar. Fanny har en väldigt ullig päls… Det var första gången jag sett en tovad katt. HELA Fanny var en enda stor tova och jag och katten grät hela natten när jag redde ut det hela. Hon fyllde en hel 3-liters plastpåse med tätpackad tovig päls när vi var klara, och hade gjort slut på två hela flaskor balsam. Och utställningen var dagen efter. Hon fick cert i klass 3 och jag fattar inte hur det gick till… 
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
-----------------------------------------------
Det skall jag göra,
Jag ska kanske köpa Ragdoll och jag undrade är en Ragdolls päls lätt skött?
#20 Nu har jag bara haft ragdoll i 1,5 månad (dock en ettårig sådan) och tycker absolut att hennes päls är lättskött. Borstar henne med en karda varannan till var tredje dag och tycker inte hon fäller särskilt mycket heller (med tanke på hur mycket päls hon har) :)
Har aldrig haft problem med tovor heller.
Jag tycker ragdollen har en väldigt lättskött päls. Jag har haft både perser och norsk skogskatt att jämföra med. enstaka tovor har dom haft men inget som är något problem. Är väldigt nöjd med rasen :))
Jag har både och. En av mina killar har underbart päls precis som en ragdoll ska ha (kall och silkig). Med honom behöver jag inte jobba så mycket men min andra kille behöver kammas varje dag annars det blir tovor på en gång då han har jättemycket underull. Pälsen ändras när katten kastreras och närmar sig 1,5 år. Innan dess brukar det
inte bli så många problem.
// LD