Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 6987 ggr
[Ragdoll123]
0

Vad är en kastrat?

Kollade just på en Ragdoll diskution och såg att någon skrivit "kastrater" Nu undrar jag vad det egentligen betyder…

Cazzos
3

Kastrater är de djur (oftast pratar man om handjur) som är kastrerade. 🙂

raggorgeous
0

Det är både hon och hankatter som är kastrerade

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

[Ragdoll123]
0

Ok,för att någon skrev att det var svårt att hitta kastrater.Då tänkte jag att det var en speciell sak som en viss katt har.Fast vart jag än kollar (blocket) på Ragdolls är typ alla kastrerade.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Cazzos
0

#2 Riktade du din kommentar mot mig?

TS Ja, det finns en anledning till varför man säljer kastrater 🙂

[Ragdoll123]
0

Varför säljer man kastrater då? (Jag är väldigt ny i den här katt grejen)

raggorgeous
0

Ofta är det uppfödare som säljer kastrerade före detta avelskatter. Som uppfödare kan man ju inte ha hur många katter som helst hemma så ibland behöver man omplacera.

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

[Djupdal]
1

#7 Nästan alla ragdolls är kastrerade, och detsamma gäller andra raser. Katter mår helt enkelt mycket bättre, och fungerar mycket bättre som sällskapskatter, om de kastreras och slipper en massa stressande könshormoner.

Bara de katter som uppfödare ska använda till avel låter de bli att kastrera. Ibland några månader eller ibland några år. Men så fort katten lämnat de kattungar som uppfödaren vill ha, eller om den mår dåligt av att vara okastrerad, så kastreras den.

Katter har lätt för att bli stressade och sjuka om man har för många på samma ställe, så därför försöker uppfödare hitta nya hem åt de katter som kastrerats. Det är ofta mycket fina katter, eftersom det är dessa som används i aveln, och dessutom oftast mycket billigare än att köpa en unge.

Katter som inte ska användas till avel kastreras vanligen när de är runt 6 månader gamla. Men en del uppfödare kastrerar dem redan innan de säljs som ungar, vid 12 veckor.

[Ragdoll123]
0

Då har jag fått ett svar.var kul att se allas olika kommentarer här lärde mig lite av dethära :D