Skulle du sälja till mig?
Ok, så detta är väl inte en fullt allvarlig fråga, bara nått jag satt och tänkte på och ville fråga om för skojs skull. Tänkte ställa frågan på Katter iFokus, men valde Ragdoll eftersom det är en sån jag vill ha i framtiden.
Såhär är det; bläddrade runt lite här och kom att tänka på att jag så småning om faktiskt ska köpa en till katt som sällskap åt min lilla dam. Frågan jag ställde mig var om någon seriös uppfödare faktiskt skulle vilja sälja till mig när den dagen kommer?
Tänker inte gå in närmare på vilket hem jag skulle erbjuda. Det är inte väsentligt just nu. Men jag har livslång erfarenhet av, och stor kunskap om, katter, sätter alltid djuren framför migsjälv och försöker erbjuda dom ett så bra hem som möjligt. Katten jag har nu är en innekatt som är kasterad och ID-märkt (som sig bör) men, och det är den viktiga delen, inte vaccinerad. Jag tror inte på vaccin och kommer aldrig att vaccinera henne, oavsett vad folk kan tänkas tycka om det. Skulle jag köpa en till katt skulle jag nog helst inte vaccinera den heller, såvida det inte är ett krav (behöver man för den delen vaccinera fler gånger efter köp?)
En annan sak. Jag försäkrar inte mina djur. Det är inte så att jag inte bryr mig om dom, jag finner det bara onödigt. Jag har många djur (smådjur) och har alltid en buffert undanlagd ifall nått skulle hända. Jag finner det fruktansvärt mycket effektivare än att sitta och betala månad efter månad på en försäkran som bara gäller ett av djuren. Bättre då med pengar som kan användas till alla.
Ja, ni får ursäkta om dethär inlägget blev rörigt. Har inte sovit inatt och förlorar mig gärna i grubblerier då. Valde att skriva dethär för att det skulle vara intressant att se vad ni tycker om mina tankesätt och så och även lite om vad för krav ni egentligen ställer på köpare.
För den delen kommer jag inte köpa någon katt på minst ett år till. Min livssituation just nu tillåter inte en katt till. Som sagt är det bara funderingar…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Nu är jag ingen uppfödare men rent spontant kan jag bara hoppas att ingen vill sälja ragdoll (eller annan katt) till någon som inte försäkrar den. Fast det är klart har man obegränsat med pengar betyder det ju ingenting.
Själv hade jag aldrig haft råd att betala veterinärkostnaderna för min katt om det inte vore för att hon är försäkrad.
Min katt hade kostat mej 20000 senaste året om jag inte hade haft försäkring. Nu betalar jag bara ca 3000 och det är jag tacksam för. Det tillkommer ju även kostnaderna för tandhygien som inte täcks av försäkringen.
Min kompis har en katt som opererats nyligen och det skulle kostat 48000 om katten inte varit försäkrad. Med försäkringen kostade det 12000.
Om din nuvarande katt inte är vaccinerad och du inte vill göra det så råder jag dej att vänta med att köpa ny katt tills den har dött. Katter kan bära på både herpes och calicivirus utan att vara särskilt sjuka. Min katt är symptomfri kronisk smittbärare av caliciviruset och skulle du ta hem en sån kattunge som min till din ovaccinerade katt finns risk att den blir sjuk. Hur allvarligt vet man ju aldrig men det kan bli kostsamt. En ovaccinerad katt blir sjukare om dom skulle smittas än en som är vaccinerad.
Hoppas det finns någon uppfödare som kan ge sin syn på saken oxå!

Är du beredd på att betala runt 15 000 för tre dagar på ett djursjukhus för att katten spyr och äter eller dricker inte, det som är "diagnosen" på katten: ett virus.

Det är nog olika för olika uppfödare men när jag köpte min raggis nu för en månad sedan så står det i mitt köpekontrakt att jag är ålagd att kasttrera, försäkra och vaccinera, samt avmaska. För mig har det inte varit något jag ifrågasatt, vaccinera och försäkra min katt är en självklarhet för mig. Hade vart intressant att veta om någon annan uppfödare skrivet sådant i köpekontraktet också.
du skulle inte ha "djur" överhuvud taget,,
Angående försäkring: Om katten blir så sjuk att den måste ligga på intensivvårdsavdelning (inte vanlig vårdavdelning alltså) kostar det 10. 000 kr/dygn. Jag har haft en katt som utnyttjade i stort sett hela veterinärvårdsförsäkringsbeloppet (50.000 kr) på mindre än ett halvår. Allt p.g.a. en inflammation som spred sig i kroppen.
Har du råd med det utan försäkring , så ok.
Grundorsaken till min katts sjukdom (och tyvärr även död vid 2 års ålder) var förresten troligen ett kattsnuvevirus han ådrog sig innan han var stor nog att vaccineras. Så att inte vaccinera öht är rena vansinnet enligt mig.
Sajtvärd Katter iFokus
Nej!. Jag säljer inte katter, men hästar. och jag skulle aldrig sälja om jag visste att köparen tänkte så.
Mina djurs hälsa går alltid i första hand. Och att sälja en vän (som man gör när man säljer ett djur) till någon som inte kanske kan ge den det bästa om den blir sjuk, Nej!
Du kommer nog aldrig hitta en seriös uppfödare inom renrasiga katter, tex ragdoll som inte använder kontrakt med de kraven. Det hoppas jag inte iallafall.

#6 Dessutom så får man inte tävla hästar (iaf inte inom trav) om man inte har sina vaccinationspapper i ordning
För mig är svaret tveklöst, jag skulle aldrig sälja en katt till någon som har dina åsikter och tankar kring vaccinering och försäkring.
Jag skulle aldrig sälja till någon som är emot vaccinering och försäkring. Det är för mig två självklara saker som jag dessutom har inskrivet i kontraktet som krav.
Jag håller med de andra som har svarat på din fråga. Jag är ingen uppfödare men jag skulle aldrig sälja en kär familjemedlem till någon som har en sådan inställning mot viktiga & nödvändiga saker som försäkring & vaccinering. Tycker att det är en självklarket att man ska försäkra & vaccinera, man är ju ansvarig för en annans liv. Man ska inte ha några djur om man är inte beredd för att ta ansvar eller om man kan inte försöja de ekonomisk.
// LD
Jag blir bara nyfiken på varför du inte vill vaccinera?
Och det är klokt att ha försäkring, om du inte har över 50 000:- per katt sparat och som du inte mår väldigt dåligt av att använda till ett sjukt djur. Jag tycker du ska tänka över ditt beslut om det verkligen är så klokt…ibland kan man ändra sig;)
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

Se absolut inte detta som ett påhopp, jag vill bara säga min syn på saken:
Med smådjur är det ju ofta mindre utgifter, jag har ju precis som du råttor, och där hamnar vi ju ofta inte på mer än ett par tusen för operationer, och det är väl sällan man måste lägga in dem.. Till mina råttor har jag inga försäkringar, utan lägger ALLTID undan 100:-/råtta och månad. De ytterligare kostnader utöver den bufferten som kan uppstå, kan jag och min sambo klara av på den månadslönen. Men som sagt, det når ju sällan så stora summor, eftersom att när en råtta är så dålig, så går det ju sällan att göra något som kostar så mycket pengar.
MEN när jag nu köper katter om ett par månader, så kommer det vara självklart att jag försäkrar dem. Inte bara för att det kanske skulle stå i ett köpekontrakt, utan för att jag vet vilka astronomiska summor det kan handla om. En räkning på 50 000 kr skulle jag inte klara av, men med försäkringen så kommer den ner till mer hanterbara summor, kanske 12-15 000 kr. Jag ska ha två kattor, och säg att de skulle bli sjuka samtidigt och få räkningar på 50 000 kr var, tio månader efter inköpet. Då skulle jag behövt sparat 10 000 kr varje månad sen jag fick dem, för att ha råd att betala. Mitt enda alternativ då skulle vara att avliva. Jag har inte de pengarna att lägga ut.
Därför betalar jag hellre nån tusenlapp per år och katt för en försäkring, plus att jag sparar en logisk summa varje månad. Om man inte hinner få upp bufferten till 30 000 kr på ett år, så är det en summa jag kan få ihop på annat håll om det skulle knipa.
Och att inte heller ha vaccinerade katter, när man inte ens försäkrar, fattar jag bara inte. Det är ju som att ropa på sjukdomar, som man (jag) sen inte skulle ha råd att betala för vården för. Det spelar ingen roll att det inte är utekatter, om du skaffar en till katt, eller bara drar in nåt på skorna eller kläderna, eller katten rymmer…! Jag är själv inte för vaccin på mig själv, men det här är ett annat liv jag har ansvar för. Jag skulle aldrig neka katten ett lätt, möjligt skydd för ett längre och bättre liv.
Sorry för ett långt inlägg, hade visst mer att säga än jag trodde 
#12 Tack! Första vettiga kommentaren i hela tråden! 
Innan jag svarar vill jag slänga en känga till er andra här inne: Ni tycker alltså jag är en dålig djurägare för att jag har ett annat sätt att se på djurägande än er? Särskilt #4 då som tycker att jag inte skulle ha djur alls… För det första, jag har som sagt var haft katt hela mitt liv. Jag kommer från en familj där katterna och smådjuren inte haft särskilt hög status. Jag har faktiskt fått skit ett flertal gånger för att jag lagt ner flera tusen på veterinärvård på mina råttor! Jag har blivit ifrågasatt när jag velat kastrera och märka min katt och hålla henne inne. Jag har kämpat som bara den för att även det senaste katttillskottet i familjen ska hållas inne och kasteras och ID-märkas, och jag tycks ha fått min vilja igenom. Jag har levt för djuren. När det var dags för gymnasiet valde jag NP inriktning djurvård. Jag har skaffat många djur, men aldrig utan att lära mig precis allt jag kan om dom först, jag har för guds skull t.o.m. suttit ock läst på om djur jag aldrig skulle kunna tänka mig att skaffa, bara för att jag vill veta ALLT!
Det senaste året har jag ägnat mig åt uppfödning. Nej, jag föder inte upp själv, utan andras uppfödning. Jag har studerat (rått)uppfödare inpå sömmarna för att kunna lära mig mer om hur man skiljer seriös avel från oseriös. Jag har lärt mig massor! Jag kan även en hel del om andra smådjur och lite om hundar och katter (vars uppfödare jag också tittat närmare på) och tror mig kunna avgöra rätt snabbt om en uppfödare inom vilket djurslag som helst är seriös eller inte. Dessutom har jag läst på om djurlagarna och hela den där skiten. Jag har lärt mig massor där också och själv anmält dålig djurhållning. Det jag lärt mig om det har resulterat i en artikel som, med lite tur, kommer publiceras på minst 3 iFokus sajter. Och fler artiklar blir det.
Bara för att kanske vi ska ta oss en liten titt på hur mina djur har det. Ja, jag pysslar mest med råttor, men har marsvin, möss en katt och en hund också. Råttorna bor i dom största buren som finns att få tag på utan att vända ut och in på sig själv. Dom får ett väl sammansatt egenblandat torrfoder som innehåller precis allt dom behöver och lite till. Utöver det får dom färskmat nästan dagligen, för det behöver dom. Hade dom kunnat hade dom fått springa fritt i lägenheten dygnet runt, men nu får dom nöjja sig med runt en timme/flock. Mössen och marsvinen har det lika bra dom. Och så katten då. Tja, där jag bor nu är det lite litet åt henne, varför jag inte vill skaffa fler katter just nu. Men hon får även hon bästa skötsel. Jag har inte hunnit köpa än, men självklart ska hon ha ett såntdär enormt stort klätterträd. Hon har massor av liggplatser i olika höjder och leksaker och brukar ägna några timmar om dagen åt att försöka fånga mössen som springer inne i sitt akvarium, det är det roligaste hon vet (och nej, det skrämmer inte mössen, dom ser inte genom glas). Hon får vara vart hon vill i lägenheten (utom förådet, till hennes stora förtret) och följer efter mig vart jag än går och ska kela och mysa. Och så till sist hunden. Han är hos mig när han kan, jag har inte plats för en hund på heltid. När han är hos mig brukar jag ta ut honom på långpromenad på minst en timma/dag. Det är inte jag som står för hans foder och omkostnader, så kan inte säga att han får exakt vad han behöver till 100%. Men han har det bra, *** så mycket bättre än vad han hade det hos sin förra ägare, och jag har inget att anmärka på där.
Men jag ska visst inte ha djur, så då kanske jag lika bra ska skänka bort hela bunten till någon som kan ta hand om dom bättre.
Nu, för att svara på #12's fråga: Jag tror inte på vaccin. Jag tror inte det hjälper för 5 öre och att det faktiskt bara ökar risken för att man får den sjukdommen man vaccinerar mot. Jag tror också det innehåller en massa skit och vet att det kan ge allvarliga biverkningar. Detta gäller människor, men ser ingen anledning till varför djurvaccin skulle vara bättre. Det är min åsikt, men det betyder inte att jag skulle vägra vaccinera katten om uppfödaren hade det som krav.
Slutligen så har det aldrig hänt att jag inte haft råd med veterinärvård för mina djur. Aldrig. Jag har visserligen inte 30-40 000 liggandes, men skulle det behövas skulle jag banne mig kunna fixa fram det. Och jag har verkligen inte sagt att jag är emot försäkringar, bara att som det är just nu så finner jag mitt system bättre. Kan hända att jag väljer att försäkra någon gång i framtiden när jag har mindre djur att sörja för. Men inte nu.
Och jag skapade inte denhär tråden för att folk skulle kunna kalla mig dum i huvudet. Jag ville bara ha en diskussion om vad ni uppfödare har för krav och varför.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

#14 Jag hoppas att jag inte får nån känga 
Som jag sa i början av mitt inlägg, så var det inget påhopp, utan bara min syn på saken, sen gör alla som de vill. Och jag tror mig känna till så mycket om dig, att jag vet att du alltid skulle göra det bästa för dina djur, och tror inte att du är en dåligt djurägare. 
#15 Nej, ingen känga till dig. Jag slänger inte känger på folk som argumenterar för sin sak hellre än att bara ta för givet att den man skriver till är en idiot och behandla den som sådan. 
//Lamina
#14 Vad är din kommentar på mitt tidigare inlägg i tråden? Var det ovettigt att informera om vilka summor veterinärvård kan handla om och att virussmitta kan leda till att katten dör?
Sajtvärd Katter iFokus
#14 Om du skulle vaccinera din katt om uppfödaren kräver och om kan tänka dej att försäkra djuren i framtiden varför skriva som du gör i första inlägget?
Hur som haver kan du bortse från det jag skrivit då jag inte är uppfödare och det var till dom du vänder dej.
#19 Om du läser #0 så står det "Skulle jag köpa en till katt skulle jag nog helst inte vaccinera den heller, såvida det inte är ett krav"
Och jag sa inte i #0 att jag inte kunde tänka mig att försäkra i framtiden, vilket jag klargjorde senare att det kunde bli aktuellt. Men det betyder inte prompt att det är det när/om jag köper en till katt.
Jag är mycket väl medveten om vad vården kan tänkas kosta, även om jag undrar om det inte handlar om överbehandling när man kommer upp i dom summor vissa har nämt. Men det hör inte hit… Poängen i det hela är att jag sparar heller eller betala av på ett lån än att sitta och betala in en massa pengar till ett försäkringsbolag som jag inte kommer ha användning av om inte djuret blir sjukt och som jag inte kommer se skymten av om det dör.
//Lamina
Du har aldrig haft en sjuk katt som du älskar förstår jag av dina inlägg här… Hoppas att du slipper det också, för ångesten det ger är mer än tillräcklig även när katten är både vaccinerad och veterinärvårdsförsäkrad upp över öronen.
Sajtvärd Katter iFokus
#21 Jo, det har jag. Min Metallica var nära att dö vid ynka 8 månaders ålder, så jag vet precis hur det känns. Jag har förlorat katter för tidigt också av olika orsaker, så jag vet hur det känns också. I somras åkte jag jojo in till veterinären med en råtta som fick sövas en 3-4 gånger på bara en månad, så jag vet hur det känns också.
//Lamina
Din frågeställning var "skulle du sälja till mig?" Att många säger nej var ju bara ett svar på frågan. Och om det är vettigt att få svar på frågan eller inte vet jag inte. Det är ju upp till läsaren.
Sen att många här inne är just uppfödare och vet hur mycket det kan kosta när man behöver ta sin katt till veterinär. Hur många har en så stor buffert? Men absolut, hade jag haft så hade jag inte haft försäkring heller. Försäkring för mig innebär trygghet så jag kan behandla om det behövs. Sen kan jag hålla med dig om att det är höga premier och man tjänar oftast på att lägga undan istället, men har man då inte hunnit spara så. Jag gör både och, försäkring upp till viss belopp vet.vård för att minska kostnaden och sparar varje månad. Men sen har jag hästar också, och det är lite dyrare än katt. därför resonerar jag på detta viset.
Vaccination på djur, i och med att jag har hästar är en självklarthet. Men också ett krav för att kunna åka utanför sitt egna stall. Jag ser vaccination som ett sätt att inte sprida hemska sjukdomar eller eliminera dem helt.
#22 I så fall förstår jag ännu mindre hur du ens kan komma på tanken att utsätta katten för den risk det innebär att vara ovaccinerad och hur du vågar chansa på att det ska löna sig att ha katten oförsäkrad. Låna pengar kan nog många behöva göra ändå bara för att betala självrisken när slutnotan blir hög.
Sajtvärd Katter iFokus
#14 Jag tvivlar inte en sekund på att du älskar djur
. Jag kan inte heller säga om vaccinationer fungerar, för jag har inte den kunskapen. Men så länge jag får den rekommendationen så hoppas jag att det är så att det hjälper. Får jag höra något annat vetenskapligt så får jag tänka om.
Ang. veterinärvårdsförsäkring så skulle jag, om jag vore du försöka tänka dig in i situationen jag varit i denna sista vecka. En av mina katter råkade ut för en olyckshändelse med att äta sytråd. Hon opererades två gånger, var inlagd i flera dagar. Åkte in och ut på röntgen varannan dag. Detta kostade försäkringsbolaget ca: över 45 000:- + att hon i somras åkte på en livmoderinflammation som resulterade i en operation på 13 000:-..jag hade inte klarat av det med min ekonomi om jag inte haft min försäkring och jag har nog skulle jag tro en mer ordnad ekonomi än du som är ung… så fundera lite på det och var inte rädd för att ändra dig…hela livet får man göra omprövningar av sina beslut
.
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Bara en enkel undran… Om vi säger att du har en oförsäkrad katt och den blir sjuk, notan slutar på strax över 40 000:-
Du säger att du är beredd att ta ett lån, men vad händer om inte din låneansökan blir beviljad av banken. De har ju rätt så stora krav för att man ska få låna pengar, man ska ha en fast inkomst och i många fall en ganska så hög årsinkomst. Därefter ska man ju tänka på att lånet ska betalas tillbaka också + en viss % ränta under x antal år, ganska många kanske till och med och den månadskostnaden lär nog överstiga vad månadskostnaden för en försäkring skulle kosta.
Om du tänkte att du skulle låna av släkt eller vänner/bekanta, tänk om de inte har den summan pengar att låna till dig. Det är ändå väldigt mycket pengar det handlar om men det är klart, har man en stor och rik släkt så kanske det går men annars är jag tveksam till att det är något hållbart i längden.
Spara en summa/månad, jo visst kan man göra det men tänk om katten skulle bli sjuk på sin 11 månaders dag och du köpte den som 12 veckors bebis. Det innebär att du skulle behöva spara ihop minst 4 500:-/månad från det att du hämtade hem den och det skulle ändå inte räcka till räkningen då den var på över 40 000:-
Nu är det ju inte säkert att något händer men man måste alltid tänka steget längre när det gäller djur och alltid tänka: tänk om….
Vad skulle du göra om du inte fick ihop dom där pengarna som veterinärbesöket skulle gå på, om du inte fick något lån beviljat, eller fick ihop tillräckligt med pengar av släktingar/vänner/bekanta eller inte hade hunnit spara ihop tillräckligt mycket pengar under dom månaderna som du hade ägt katten ?
Jag kan ärligt säga att jag har haft en oförsäkrad katt en gång under mitt liv och veterinärnotan blev betydligt högre (dock långt ifrån vad många veterinärbesök kan gå på) än vad jag hade trott men tack och lov lyckades jag få ihop pengar så jag kunde lösa ut honom. Sedan dess har alltid mina djur varit försäkrade, både hundar och katter. Mina djur har även alltid blivit regelbundet vaccinerade för deras skull då de ändå fick gå ut ibland i sele och koppel och jag ville inte riskera att de skulle få någon smitta, jag tog hellre det säkra före det osäkra. De har aldrig någonsin fått den minsta biverkning av vaccinet och då har jag haft ett flertal hundar, både stora och små, och flera katter. Vaccinet är ett skydd för ens egen katt så att inte den ska bli smittad av någon annan katt.
Jag kommer antagligen att säga upp mina kattförsäkringar för ´de katter som inte går i avel.
Jag har idag 8 katter, alla är veterinärförsäkrade och en del livförsäkrade. Jag har försäkringarna tecknade i det bolag i Finland som genom åren ansetts vara bäst på djurförsäkringar och samarbetar med många kliniker och har direktreglering så att man själv bara behöver betala självrisken.
Max beloppet man kan få utbetalt per katt och försäkringsperiod (år) på veterinärförsäkringen är 1682 €…. alltså ca 15.000 SEK
Enbart i vet.försäkringspremier betalar jag ca 9.000 SEK i året.
Så man kan fråga sig varför man har veterinärförsäkring när man har många katter och max.beloppet är så lågt.
#27 Att ha många katter kostar många pengar, men det är ett val man själv har gjort. Jag har inte fler katter än jag har råd att hålla försäkrade, fyra för tillfället, och som tur är så är det maximala ersättningsbeloppet betydligt högre för veteriärvårdsförsäkringar i Sverige än de tydligen är i Finland.
Att ha många katter ökar också risken för smittspridning, så om jag var uppfödare skulle jag aldrig våga chansa på att bara en katt blir sjuk i taget.
Sajtvärd Katter iFokus
#27 oj, vad lågt belopp ert försäkringsbolag ersätter..15000:-, räcker inte långt.
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Tja, jag har ju fått mitt svar, så egwentligen finns det ju inte mer att diskutera. Men jag kan garantera att jag inte skulle få ett lån från någon bank, får inte ens ta sånnadär SMS-lån. Har försökt, bara för att. Men nu sa jag ju inte direkt att det var en bank jag skulle låna av. 
Ni vet min ståndpunkt nu, och det är helt upp till er om ni väljer att acceptera, eller iaf att försöka förstå, den eller inte. Det är inget jag tänker eller ens orkar försöka förklara om ni inte vill förstå. Men jag ger er rätt i det ni säger (förutom när det gäller vaccin, finns inget som kan få mig att tro på det), det är bara jag som väljer att göra saker på mitt sätt.
Tack och hej för mig. (och nästa gång ska jag nog gå och lägga mig om jag börjar fundera på att ställa konstiga frågor på forum…)
//Lamina
#30 Äh, det är väl kul att någon vågar ta upp en diskussion. Och vi hoppas att du kanske tänker om
, eftersom din ekonomi inte verkar så bra. Hade du varit rik så hade jag inget sagt om man vill ha katten oförsäkrad.
Eller nöjd dig med att ha möss och råttor..de verkar inte ha lika höga veterinärkostander. Råttor är söta också..sonen köpte en hane en gång som efter en vecka fick 9 bebisar:)) jättekul och alla hade sin egen personlighet.
Om du inte vågar dig på någon mer fråga här inne på forumet så önskar jag dig en god sömn och en god JUL naturligvis.
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
#28 Det som var min point med mitt inlägg… Jag ser liksom inte riktigt idén med att betala så mycket premier när maxbeloppet är så lågt. Då kan jag lika gärna spara premien och ta smällen när den kommer eftersom jag ändå inte har nån nytta av försäkringen om om den överstiger det där beloppet.
Jag har mina katter försäkrade och har råd med det men tycker inte det är befogat att mata försäkringsbolaget med pengar då man inte får ut mera än så!
Vad kostar det förresten per år i Sverige att ha en veterinärvårdsförsäkring?
#33 För endast veterinärvårdsförsäkringen betalar jag 1001 kr/år till Agria för min ragdollhane (född -08). Självrisken är 1100 kr +15%, och ersättningstaket är 50.000 kr /år.
Sajtvärd Katter iFokus
#33 Jag betalar ca 700-800:-/katt och har då självrisk ca 2000:- och ersättningsvärde på 25 000:-/år. Och en livförsäkring på minst 8 000:- och avelsförsäkring.
Jag betalar totalt 5500:- för mina katter, alla utom en (kastrat) är avelsförsäkrade, alla liv och veterinärvårdsförsäkrade och alla med tillägg "medicin". Maxtak 50 000:- per år och självrisk på 1300:- för vardera katt. Livförsäkring mellan 4000:- (kastraten) och 15000:-.
http://www.svidjas.se
Har också hållt på mycket med råttor och andra smådjur och dom har jag aldrig haft försäkrade.
Har för tillfället 3 katter där den äldsta inte är försäkrad och inte blev vaccinerad det här året pga att hon var sjuk i annat då, har även hört att det räcker att vaccinera innekatter vartannat år, vet inte om det verkligen stämmer? Har alltså hört det av veterinär. Innan är hon alltid vaccinerad och kommer att bli det igen i början av nästa år. Hon är inte försäkrad pga att hon var gammal redan när jag fick henne och då kostar det mer än det smakar.
Dom andra 2 är både försäkrade och vaccinerade. Ragdollen ställs ut så hon måste vara vaccinerad, även den andra huskatten ska jag testa att ställa ut och därför måste han också vaccineras.
Om jag var du och det finns pengar så skulle jag försäkra dom stora djuren och samtidigt fortsätta att lägga undan en slant på det viset som du har gjort hela tiden.
#0 Oj, Lamina, det var vågat med detta inlägg. Jag är imponerad. 
Hmm… Spionerar du på mig, Grodan? 

//Lamina
#39 Jupp. Såg att du spionerade på mig så jag var tvungen att göra detsamma. hehe
#40 Jasså? Det visste jag inte ens själv om att jag gjorde. 
//Lamina
#41 oh no… jag var alltså bara paranoid… 
NU har jag spionerat på dig! 
//Lamina
Jag anser att på katter, hundar, hästar och större djur SKA man ha försäkring då man vinner på det i längden. Men att inte ha försäkring på t.ex. en hamster och ha en buffert undanlagd kan jag förstå.:) Vaccin är ett måste på djuren då det minskar chansen att de blir sjuka:)
Hälsningar
Fredrika
Vi har valt att både försäkra & vaccinera våra djur för att det känns enklast så, man slipper en del oro…men det är som du säger Lamina att vaccinerna kan innebära en stor risk då det är så att det utförs expriment från läkemedelsbolagens sida och skickas med vissa komponenter i vaccinerna som längre fram kan leda till sjukdom, varmed de kan sälja ännu mer läkemedel mot den sjukdom som utvecklas till följd av vaccineringen. Hur krasst det än är så drivs ju läkemedelstillverkarna till största del av vinstintresse så är det… Man får helt enkelt försöka väga fördelarna mot nackdelarna. Alla måste ju fatta egna beslut baserat på egen erfarenhet & kunskap & ta konsekvenserna där efter
Jag var uppväxt i ett annat land där man inte hade lika mycket respekt för katter som här i sverige. Som ni förstår var inga av våra katter försäkrade vaccinerade o.s.v. De levde i ca. 10 år .Nu tycker nog vissa att det är konstigt och dumt att man inte vaccinerade katterna (jag var liksom 3 år då vi inte vaccinerade katter).Men nu om jag skaffar katt så ska jag såklart vaccinera den fast att ha försäkring är ju bara onödigt.för att hur stor är chansen att katten blir sjuk,kanske 15% av 100%.Jag är 12 år och vet rätt så mycket om katter men inte allt så jag vill se vad ni tycker om min kommentar,om jag hade fel på något elr nåt sånt :)
#46 Personligen anser jag att det är oansvarigt att inte försäkra sitt/sina djur. Olyckan/sjukdom kan snabbt vara framme och veterinärbesöket blir väldigt dyrt (om man ens har råd med besöket!). Förstår inte varför man inte skulle försäkra sitt djur (som man älskar så mycket).
#46 Tråden är över 1 år gammal. Nödvändigt att dra upp den igen.
Nu har jag 2 katter, och planerar inte att skaffa en ny på 10 år minst, och då blir det Burmor. Mina katter är numer försäkrade. Och dom kommer bli vaccinerade såfort jag flyttat till Sthlm och kan hitta en vettig veterinär att gå till. (seriosly, jag litar inte på veterinärena här ens med en sån enkel sak.)
Men jag litar fortfarande inte på vaccin. Det är bara det att jag kommer bli tvungen att släppa ut katterna, och det vågar jag inte utan att vaccinera dom. Lite motsägelsefullt kanske, men så är det.
//Lamina
Oj,nu märker jag att det här är gammalt.Förlåt att jag tar upp det igen men jag ville se vad folk tycker om det jag skrev,om jag har fel eller nåt sånt
Läs tråden så får du se vad folk tycker. Eller starta en egen tråd.
//Lamina
#46 Hur tänker du när du skriver att det inte är stor risk att katten blir sjuk? Det är verkligen inte ovanligt att katter blir sjuka eller skadar sig och minsta lilla som kräver veterinärvård kan få mycket höga kostnader.
Och har man inte en tusenlapp att lägga om året på försäkring så tror jag knappast att man har 50.000 att slänga fram om katten skadar sig.
- Mvh Emma
Katter kan skada sig inomhus också. Visserligen är inte risken att bli överkörd av en bil särskilt stor, men dom kan falla illa, få saker över sig eller skära sig. En bekant till mig förlorade sin katt efter att den hade lyckats välta ner ett glas från köksbordet och skurit sig riktigt illa rätt över halsen på skärvorna. Den var död innan dom ens hunnit ut i bilen med den.
Min kattpojke råkade illa ut i höstas. Jag hade fått lite saker till mössen på posten och satte mig i sängen för att öppna brevet. Sakerna var ihopknutna med en kort snörstump som jag knöt upp och la brevid mig. Vände mig bort en sekund, det var allt som behövdes för att lillskit skulle hinna fram och sätta i sig snöret. En sekund! Som tur var passerade snöret genom honom utan problem. Men det kunde ha gått annorlunda, med höga veterinärkostnader som följd.
Faror lurar överallt, även där man minst anar det.
//Lamina
#51 Hehehe,jag vet typ inte vad jag menade själv.ibland när jag haft lite stressigare dagar så brukar jag liksom skriva/säga saker som jag inte riktigt förstår själv.och jag har problem med koncentrationen så jag äter medekinet och jag skulle testa 40 mg istället för mina 30mg,doktorn sa att jag kanske skulle få ont i huvudet,säga/skriva saker som jag egentligen inte förstår(vill skriva) och så fick jag en lätt järn skakning i onsdags och det har liksom hjälpt 40 mg medikeneten
Jag säljer inte till dem som inte är beredda att vaccinera och försäkra sina katter. Har det som krav av köparen. Har alltid haft försäkringar på mina djur, renrasig eller blandras.