Frågor om stamtavla och andra saker
Jag undrade att om en katt inte har stamtavla (renrasig (ragdoll)) kan man skaffa stamtavla åt den då ? Och då har jag en till fråga,jag har liksom inte helt fullt koll på vad stamtavla är för något.Måste båda föräldrarna till katten ha stamtavla för att kattungen ska ha det eller räcker det bara med en förälder som har det? Jag vet att jag är för ung för att bli Ragdoll uppfödare men hur blir man det?hur många år måste man vara för att bli katt uppfödare?
Bägge föräldrarna måste vara reggade och därmed ha stamtavla.Då kan man ansöka om stamtavla till avkomman.Det är detsamma som att registrera och då får man automatiskt stamtavla om det är en raskatt med föräldrar som går att spåra. Detta kan bara uppfödaren göra.Kostar bara 300 kr per katt så svårt att förstå att vissa inte vill lägga ut dom pengarna…..
Att bli uppfödare/söka stamnamn vet jag ej hur gammal man måste vara säkert men skulle tro att man ska vara myndig/18 år. Däremot tror jag att mor/dotter kan dela på samma stamnamn om tex dottern inte har åldern inne.

Jag tror att man kan bli reggad uppfödare om man är 16 men då måste man ha målsmans tillstånd eller något åt det hållet.
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Stödjer Kattvärnet - Haninge
Ska man ha ett "uppfödar stipendium" ?och i så fall om man behöver det hur får man det?

Vad är ett uppfödarstipendium?
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Stödjer Kattvärnet - Haninge
Det finns Pawpeds kurser. Har anmält mig. De ska visst vara lärorika!
Det är uppfödaren som registrerar sina kattungar, alltså skickar in papper på hur ungarna ser ut och vilka föräldrarna är. Då får uppfödaren tillbaka en stamtavla, och den ska sen följa med katten när den säljs, som en slags bevis på vilka föräldrarna och uppfödaren är.
Om någon försöker sälja en katt till dig utan stamtavla, men säger att föräldrarna är ragdolls, så är det nästan alltid lurendrejeri.
Man kan bli registrerad uppfödare när man är hur ung som helst, min dotter var 10 år. MEN, man kan inte teckna avtal innan man är myndig. Så föräldrarna måste ändå skriva på alla papper när man blir medlem i klubb, söker stamnamn, köper katter, försäkrar katter, säljer katter, osv. Så egentligen kan man säga att man måste vara 18 år för att bli uppfödare på riktigt.
#4 Jag vet inte bara gissade på att det heter så :D
#8 En katt som inte har stamtavla är ingen ragdoll. Själva definitionen av ragdoll är att den är stambokförd som ragdoll, så att man kan se vilka föräldrarna är och vem som fött upp.
En katt blir inte "finare" för att den ser ut som en ragdoll, eller för att säljaren säger att föräldrarna är ragdolls.
Ragdolls har ju blivit så vackra, sociala och friska som de är tack vare att duktiga uppfödare under många år valt rätt katter att avla vidare på, testat sina avelskatter så att de inte har sjukdomar, osv. Stamtavlan är lite "garanti" för att katten är bra uppfödd, att uppfödaren har kunskaper och kan hjälpa till om det blir problem, och att uppfödaren valt bra katter som föräldrar.
Man skulle kunna säga att när en katt säljs utan stamtavla, men säljaren ändå vill göra katten "finare" genom att blanda in rasnamn, så är det lite garanti på att det är tvärt om. Katten är dåligt uppfödd (lite tid, lite pengar och lite kunskap) av någon som inte brytt sig om att välja friska, sunda och bra föräldrar. Du kommer förmodligen inte heller få någon att vända dig till om du får problem, vilket du nästan alltid får med en riktig uppfödare. Att plocka ut en stamtavla kostar bara ett par hundralappar för uppfödaren, så det finns verkligen ingen anledning att låta bli om allt gått schyst till.
Anledningen till att säljare blandar in rasnamn i sina annonser är tyvärr nästan alltid att det lurar nybörjare att tro att katten är "finare", och på så sätt kan säljaren lura till sig mera pengar. Ofta har säljaren själv blivit lurad på samma sätt.
Tror inte det är något fel på pälsen på katten på bilden (man får inte stjäla bilder förresten ;) och förmodligen inte på katten heller. Men mitt råd är ändå att kolla efter en omplacering hos en riktig uppfödare, eller vända er till ett katthem om det inte spelar någon roll om det är en ragdoll eller inte.
Lycka till!
Ok,fast jag tycker inte att en katt är finare bara för att den är en Ras.Anledningen för att jag vill just ha en Ragdoll är att det värkar vara rätt katt ras för mig och så gillar jag Ragdolls som är Bicolors Och kan man köpa stamtavla själv (om man frågar av den man köpt vem föräldrarna är o.s.v.) eller så vet någon en uppfödare som säljer sina katter för runt 3000-6000kr. Förresten var hon inte så dyr 3500…fast jag kan ändå fråga varför hon inte har stamtavla och vilka föräldrarna är o.s.v.
Jag hittade just några ragdoll kattungar på blocket.se . Set stod att pappan hade papper men inte mamman nu undrar jag vad det dära papper är,är det typ stamtavla eller?
#11 Låter som stamtavla. Men säkrast är att ställa frågan till säljaren. Man kan ju tolka olika.
#10 Om du verkligen vill ha en ragdoll tycker jag du ska ta det lugnt så att du verkligen får en. Ha inte för bråttom.
3500:- för en 2 år gammal huskatt är jättedyrt. Det får du garanterat en riktigt fin ragdoll för hos en riktig uppfödare. Och då vet du också anledningen till att katten omplaceras, här kan du bara gissa varför säljaren ledsnat. Att säljaren själv blivit lurad är ingen anledning till att låta henne lura dej.
Nej, man kan inte köpa stamtavla själv och det finns heller ingen anledning. Själva stamtavlan är totalt värdelös för en sällskapskatt. Men som jag skrev ovan så är den en liten "garanti" för att man verkligen får en bra uppfödd katt med friska, sunda och ragdolltypiska föräldrar, och att man får en kunnig och seriös säljare som tar sitt ansvar och hjälper till om det blir några problem. Både ekonomiskt och praktiskt.
Saknas stamtavlan kan man räkna med motsatsen.
Sen är det så här också, att själva inköpspriset för katten är inte den stora kostnaden, utan det är mat, sand, försäkring, vaccinationer osv. Det jag skriver här nedanför är lite hemligt, visa det absolut inte för din pappa. ;)
En katt lever ungefär i 15 år, men vi räknar lite lågt med 12 år. Så om du betalar 6000:- för den så blir det 500:- per år. Sen tillkommer lite saker. Det varierar såklart, men ungefär enligt nedan.
Inköpskostnad för själva katten: 500:-/år
En knapp tetra mat om dan: 3500:-/år
En knapp låda sand i månaden: 2000:-/år
Försäkring för veterinärvård: 800:-/år
Vaccinationer: 500:-/år
Diverse lådor, burar, skålar, klös och leksaker: 700:-/år
Ungefär 8000:-/år alltså, varav själva katten 500:-. Något att tänka på innan man börjar kompromissa med det viktigaste, dvs själva katten.
Lycka till igen!
#14 Vilka uppfödare finns inom Stockholms området?
Om du går in på Ragdollklubbens hemsida kan du inhämta väldigt mycket nyttig information om rasen samt uppfödare.
http://ragdollklubben.com/uppfodning/uppfodare/uppfodare-ost
…eller Scandinavian Ragdoll Club som den andra rasringen heter, sa Bull.