Hur fort växer pälsen ut?
Hej!
Jag har en ragdoll tös här hemma på 9 månader som vi kastrerade för i vecka sen med flanksnitt, (toppen kastrering verkligen, 1 cm stygn och ser jättefint ut). Så då rakade dom bort hår ca 5 cm i diameter.
O då är min fråga hur fort man kan tänka sig att pälsen växer ut? Självklart är det individuellt, men jag har börjat planera lite vilka utställningar vi ska åka på, och den i Värnamo 4-5 maj är lagom avstånd för oss, men hinner pälsen växa ut tills dess?
Om det är på gränsen så hoppar vi den, o åker på någon i sommar istället :)

Min hankatt blev rakad för en månad sen hos veterinären på 3 olika ställen. Det har bara kommit tunna små glesa fjunisar om man kollar på nära håll. Kollar man på avstånd ser man bara huden. Ragdollen är en mer pälsig ras så det kanske går fortare där :) Men jag tvivlar på att pälsen hinner växa ut till sin vackraste längd på så kort tid :( Att tillägga också att pälsen kanske växer fortare ut på en helt frisk katt som din :)
Vet inte hur kattdomare ser på detta med rakad päls vid utställning, men min före detta schäfertik var blodgivare på blå stjärnan och när hon sedan var på utställning frågade domaren varför hon hade en kal fläck på halsen och när jag berätta att det var för att hon var blodgivare så sa dem att det inte gjorde något, man ser ju pälskvaliteten för övrigt på andra delar som inte är rakade 🙂
Som sagt jag vet inte hur man ser på det vid kattutställning, men det borde inte vara något bekymmer, så länge såret är helt läkt, men kolla gärna med någon annan 🙂
Varma Hälsningar Helene Andreasson
SE*Beautiful Stars
Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll
1: tack för svar :) Stackars din kisse vad för sjuk han är, de e alltid pest med djur som mår dåligt. Hoppas han kryar på sig :)
2: Ja man kan ju tycka att det inte spelar nån roll om dom är rakade på nåt ställe, som sagt ser man pälskvaliten ändå :) På en utställning jag var på var det en katt som hade nerklippt hår på frambenen av nån anledning, o då sa domaren att det var synd för då kunde inte katten (här hörde jag dåligt, om det var att katten skulle bli NOM eller om det var nån poäng har jag ingen aning om), så det kanske e "strängare" på kattutställning :) Tack för svar iaf :)!