Toa för nykastrerad hona??
Eftersom vi så småningom ska kastrera vår ragdollhona, skulle jag vilja veta en sak. Man läser ju i veterinärspalter och liknande att det är viktigt att man har en renbäddad transportbur när man hämtar sin kisse. Detta för att undvika infektioner i operationssåret. Nu undrar jag hur man ska göra med toaletten härhemma. Vi har prövat olika sorters sand och även pellets. Hon har varit tålmodig och inte protesterat, men cellullosapellets var nog ingen höjdare varken för henne eller oss. Och för oss då det var väldigt svårstädat. För närvarande har vi en sandsort som inte klumpar sig, (Coop Extra, billig var den också) men som är gjord av någon slags bränd lera, på påsen står "moler, lättviktsströ, granulat 1-3 mm". Den är oparfymerad och dammar inte så mycket som EverClean som vi hade tidigare. Vi är inte helt nöjda med den här sanden heller, den är ljust rödaktig, har rätt stora korn och eftersom hon är en mycket krafsande katt när hon är på lådan, så dras det ut mycket sand utanför toalådan. Och de vita tassarna blir färgade av den röda sanden.
Man skulle vilja veta vilket strö som är bäst med tanke på att hon kommer att få ett operationssår på buken, som inte får bli infekterat. Hur har ni gjort, ni som kastrerat era honkatter???
Jag har aldrig tänkt det som ett problem….har haft både sand och pellets till ALLA. Men annars kan man trä på nån sorts tröja på kissen så det täcker magen.Men jag tycker inte det ska vara nåt problem.
Tack för svaret!
Jag har hört talas om det där med "strumpan" man kan trä över men vet inte var man får tag på en sån - är det någon som vet? Kanske är det en del veterinärer som använder sådana?
Klipp av en bit från strumpbyxor eller taights ;) Trä över huvudet och ofta är ragdoll så snäll att hon låter den vara på:)Ett tag iaf…:)
Tack igen! Vad bussigt, ska pröva det!